Det kan skje veldig mye med en bil når den plutselig får dobbelt så mange hestekrefter som originalt. Da er det all grunn til å sjekke grundig før et eventuelt kjøp.
Det kan skje veldig mye med en bil når den plutselig får dobbelt så mange hestekrefter som originalt. Da er det all grunn til å sjekke grundig før et eventuelt kjøp.

– Det kommer an på om du liker å sove om natten ...

Her er en bruktbil som virkelig kan bety trøbbel.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Sprek bil for billig pris har jeg lette etter en stund og nå tror jeg at jeg funnet den. Audi A4 1,8 T som er trimmet til 300 hestekrefter (opprinnelig hadde den 150). Det beste synes jeg er at den ser nesten helt ut som original utenpå, men så kjører den fra det meste.

Den går litt ujevnt på tomgang, men selger sier det er helt normalt. Ikke noen problemer når den er i fart. Går som et uvær. Den har manuell kasse så det bør ikke være fare for at girkasse ryker. Bilen har gått 240.000 kilometer, trimmejobben ble gjort for tre år siden, da var det 170.000 km.

Har ikke klart å finne ut så mye om hvor mange eiere og sånt den har hatt og det er ikke noe servicehefte, men det er vel ikke vanlig heller på så gammel bil. Er det noe jeg bør passe opp for?

Benny svarer:

Oj sann! Ja, her må jeg dessverre si at det er veldig mye du bør passe opp for! Du sier ikke noe om hvor gammel denne Audien er, men ut fra motoren og kilometerstand vil jeg tippe at den er rundt ti år gammel? Jeg liker heller ikke helt at den har blitt trimmet etter å ha gått så langt.

Men det virkelig skumle her er at den har fått dobbelt så mange hestekrefter som originalt.

Jeg regner med at det her er snakk om chipping, og i teorien er det ingen problemer å hente ut 300 hestekrefter fra denne motoren. Men det betyr også at det er utrolig mye som kan gå galt.

Jeg anbefaler aldri å kjøpe chippet bil, hvis det ikke følger med dokumentasjon på hva som er gjort og hvem som har gjort jobben.

Det er mange gode og seriøse aktører på dette området, men dessverre er det også her en del cowboyer som ikke bryr seg så mye om hva som skjer med bilen, så lenge de får betalt for jobben sin.

En så kraftig hk-økning som denne bilen har fått, vil gi betydelig mer slitasje på bremser, understell – og ikke minst turboen. Jeg ville ha sjekket nøye hva som eventuelt er oppgradert av dette.

LES OGSÅ: Bilen min er ulovlig trimmet ...

Stor grad av risiko

Det at bilen går ujevnt på tomgang kan også være et fryktelig dårlig tegn. Null eierhistorikk og manglende servicehefte er heller ikke gode nyheter, for å si det mildt.

Bør du kjøpe den likevel? Det kommer vel mest an på om du liker å sove om natten ...

For her er det nok dessverre stor grunn til å frykte problemer og påkostninger som kan gå sterkt ut over nattesøvnen. Faren for motorhavari er stor – og da kan du plutselig ha en bil som ikke er verdt noen ting.

Hvis du likevel har lyst til å kjøpe denne bilen, MÅ du få testet og sjekket den skikkelig. Da vet du i alle fall hva du kjøper – og hvilke svakheter den eventuelt har.

Men uansett er nok dette et bruktkjøp med stor grad av risiko, det gjør at jeg synes det er veldig å anbefale en bil som dette.

LES OGSÅ: Dette må du vite om trimming av bil

Stort arkiv



Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Dette er bilene som stopper mest – og minst

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: