Nå begynner en del av de som kjører pirattaxi å bli ganske åpne på det. Blant annet ved å fortelle det på Facebook. Illustrasjonsfoto: Henning Gulbrandsen
Nå begynner en del av de som kjører pirattaxi å bli ganske åpne på det. Blant annet ved å fortelle det på Facebook. Illustrasjonsfoto: Henning Gulbrandsen

Facebook har blitt pirattaxi-sentral

«Kjører for den faste 50-lappen etter klokka 12. Du ringer vi bringer»

Et stort Facebook-nettverk formidler pirattaxi i Gjøvik og Toten-distriktet. Gruppa har nesten 800 medlemmer, skriver OA.

Sist lørdag og natt til søndag var det ti personer som tilbød sine tjenester på nettstedet. De fleste uten å åpenlyst kreve betalt, men noen la også ut prisen:

«Kjører for den faste 50-lappen etter klokka 12. Du ringer vi bringer», skrev en av dem.

«Kjører for den faste hundringsen. Lena, Raufoss og Gjøvik-området», skrev en annen.

En tredje sjåfør averterte med rabatt:

«Kjører nok i hele kveld/natt. Kjører forresten billigere nå som jeg har ny bil!», skrev han.

At de kjører billig er en vanlig formulering blant sjåførene. De oppgir som oftest sine mobilnumre, slik at de kan kontaktes direkte.

Gir blaffen

De fleste medlemmene i gruppa er ungdom i slutten av tenårene eller begynnelsen av 20-årene. I september kom det et advarende innlegg fra en gutt med familie i drosjenæringen.

– Jeg vil bare informere om at det dere driver med er straffbart, skrev han.

Han fikk 23 kommentarer, som i hovedsak uttrykte likegyldighet. Her er noen av dem:

– Hver gang de (politiet, red. anm.) stopper en bil som pirattaxi, sier man bare at man kjører rundt med venner. Ingen er blitt tatt for det ennå.

– Den risken kan jeg ta. Dette handler mer om at de prøver å skremme folk fordi drosjesjåførene blir utkonkurrert.

– Du har ikke kjørt pirat før du får pengene i hånda. De brukes til bensin med en gang, så det kan ikke spores.

– Ja, det er ulovlig å ta imot penger for å kjøre noen, men det finnes ingen bevis.

Over hele landet

I tillegg til at sjåførene averterer selv, skriver folk inn på sida og søker skyss når de trenger det. Iblant er det unge jenter som gjør dette i sene nattetimer.

– De utsetter seg for fare, mener fylkesleder Simen Sterud i Norges Taxiforbund.

– I en ekte drosje vet du hvem du sitter på med, og du betaler riktig pris etter taksameter, påpeker han i en kommentar til Oppland Arbeiderblad.

Sterud kjenner ikke til den konkrete Facebookgruppa i vårt distrikt, men vet det finnes tilsvarende andre steder.

– Det er et problem over hele landet. Folk bruker illegale markeder på nettet i stedet for drosje, sier han.

Også nestlederen i Norges Taxiforbund Oppland; Øystein Skoglund, var ukjent med den lokale gruppa inntil OA kontaktet ham i går.

– Men jeg ser via venners venner på Facebook at denslags foregår. Jeg har faktisk gjort politiet oppmerksomme på en kar i dag, som stadig tilbyr skyss på den måten, sa han.

– Tenk sikkerhet

Skoglund reagerer ikke bare på at piratene tar kunder fra drosjene.

– Det er stort sett unge folk som driver med dette, og alle vet at ungdom bak rattet gir økt risiko for ulykker. Tar man en ekte drosje, får man en trafikksikker bil med en erfaren sjåfør. Sjåføren bærer også ID-brikke, sier han.

At piratsjåfører tilbyr skyss for svært beskjedne beløp, overrasker ikke Skoglund.

– Mange kjører nok foreldrenes biler, slik at det er kostnadsfritt for dem, sier han.

Den åpne (tilgjengelig for alle) Facebookgruppa har per dags dato 770 medlemmer. Et så betydelig antall gjør det usannsynlig at alle kjenner hverandre personlig.

Det framgår ikke hvem som startet eller administrerer gruppa.

Slipper oftest unna

Sjefen for etterforskningsseksjonen i Vestoppland politidistrikt; Rune Otterstad, var ikke tilgjengelig for kommentar i går. Det var heller ikke påtalesjef Linn Hilde Fosso eller trafikkoordinator Robert Bjørklund.

For operasjonsleder Pål Andersen var det en nyhet at Facebookgruppa eksisterer.

– Jeg har ikke hørt noe om den her på huset. Det jeg kjenner til av piratkjøring er biler vi observerer i Gjøvik nå og da, og som det hender vi blir tipset om, sier han til OA.

Andersen kan langt på vei bekrefte det sjåførene selv skriver på Facebook: At risikoen for å bli tatt for denne typen lovbrudd er liten.

– Vi kan stoppe biler vi finner mistenkelige, men hvis passasjerene sier de har fått gratis skyss, er vi like langt, forteller han.

Bot er normal straffereaksjon når forholdet anses bevist.

Les flere bil- og motorsaker i OAs motormagasin her

Hva synes du?

LES OGSÅ: Kjørte pirattaxi - mistet bil og førerkort