Feil dieselkvalitet på vinteren kan gi store problemer. Setter du fra deg bilen med sommerdiesel på tanken og det blir mange kuldegrader, må du regne med trøbbel.. Illustrasjonsfoto. (Foto: rac.co.uk.)
Feil dieselkvalitet på vinteren kan gi store problemer. Setter du fra deg bilen med sommerdiesel på tanken og det blir mange kuldegrader, må du regne med trøbbel.. Illustrasjonsfoto. (Foto: rac.co.uk.)

Unngå ulykker – lag kø!

Det kan faktisk være den beste løsningen når uhellet er ute.

Forsøker du å hjelpe når du ser en bil som har fått stans langs veien – eller kjører du bare forbi?

Ifølge bilbergerne gjør stadig flere det siste. Og mange uheldige bilister blir stående lenge mens de venter på hjelp – noe som også kan skape farlige situasjoner.

Framprovosere kø

– Det er færre som gir hjelp i trafikken nå enn før. I byområder kunne mange lange og tette køer vært unngått hvis folk hadde vært flinkere til å gi en håndsrekning, sier driftssjef Geir Danielsen i Falck Stor-Oslo i en pressemelding.

Politi og bilbergere ønsker at flere gir hjelp til biler med stans.

I farlige situasjoner kan den beste hjelpen være å framprovosere kø, mener de.

LES OGSÅ: Klaget på boten – da ble den doblet!

Brase inni bakfra

I tett trafikk på en vei med flere felter, kan en stans fort bli farlig.

Og hjelpen som trengs kan være mer enn en dytt ut av veibanen.

– Det farligste er om en bil blir stående i venstre fil mens trafikken suser forbi på høyre side. Bilføreren har da ingen steder å komme seg i sikkerhet, og en uoppmerksom bilfører kan plutselig brase inn i den havarerte bilen bakfra, sier Danielsen.

Er du bilentusiast? Her kan du kjøpe en gullgruve

Må flette seg forbi

I slike tilfeller anbefaler han rett og slett å stanse trafikken.

– Hvis det ikke allerede har oppstått kø, er den beste løsningen å framprovosere en. Sett på nødblink og stans egen bil i høyre felt eller slik at bilene bak må flette seg forbi. Det er mye lettere å bli oppmerksom på en kø enn på en enslig bil som har fått stans, sier Danielsen.

Bruk varseltrekant

Det er også en metode politiet bruker.

Hva som er egnet veihjelp vil naturlig nok variere med situasjonen.

Noen ganger er løsningen å stanse egen bil på veiskulderen et stykke bak den som har fått stans, og så sette på nødblinken. En varseltrekant bak der igjen er å anbefale.

LES OGSÅ: Er dette verdens heldigste politimann?

Hopper seg ut

– Ofte hjelper det å dytte bilen en meter eller to. Er det for tungt å få bilen opp på et fortau, kan du sette bilen i første gir og vri om nøkkelen et par ganger, slik at den hopper seg ut av veibanen ved hjelp av startmotoren.

En velfungerende startmotor tåler det, sier Danielsen.

LES OGSÅ: Pass opp – de later som de har motorstopp