RÅSYKLISTER: Syklister tar for lite hensyn til andre, mener fotgjengere, bilister og politiet i København. Se listen over syklistenes vanligste lovbrudd nede i saken. (Foto: Illustrasjon/Colourbox/)
RÅSYKLISTER: Syklister tar for lite hensyn til andre, mener fotgjengere, bilister og politiet i København. Se listen over syklistenes vanligste lovbrudd nede i saken. (Foto: Illustrasjon/Colourbox/)

Politiet: – Syklistene er trafikkens sorte får

Sykler på rødt lys og fortau. Likevel misliker Syklistenes Landsforening kritikken.

Følg «Sporty: Gjør livet lettere!» på TV 2 fra søndag 25. november kl. 19.00.

Syklister er trafikkens gjøkunger, hevder politisjef Mogens Knudsen i København. Bakgrunnen er en undersøkelse som avisen Politiken nylig offentliggjorde om sykkelkulturen i byen.

Den viser at mange syklister gir blaffen i trafikkreglene og sykler der det passer dem.

Er syklistene verstinger i trafikken? Si din mening i kommentarfeltet!

Tallene har mange likhetstrekk med en tilsvarende sykkeldebatt som pågår i Norge.

Oslo-syklist filmer bilbøller med hjelmkamera, se video her:

637654

LES OGSÅ: «Burde vært skuddpremie på syklister»

Bryter de fleste regler

55 prosent av bilister og gående i Danmarks hovedstad mener syklister ikke tar nødvendig hensyn og er en fare for trafikksikkerheten.

Til sammenligning mener bare 35 prosent av syklistene at bilister burde vise mer hensyn.

SYKKELBY: København er kjent for å være en sykkelby der bilene
  må vike til fordel for tohjulinger. (Foto: Illustrasjon/Colourbox/colourbox.com)
SYKKELBY: København er kjent for å være en sykkelby der bilene må vike til fordel for tohjulinger. (Foto: Illustrasjon/Colourbox/colourbox.com)

Bilister og fotgjengere mener syklister må skjerpe seg på dette:

* Gi tegn (40 prosent)

* Holde til høyre (32 prosent)

* Respektere rødt lys (24 prosent)

* Snakke i mobiltelefon (23 prosent)

* Holde seg på sykkelstien (21 prosent)

* Bruke ringeklokke (21 prosent)

* Kjøre på riktig side av veien (20 prosent). www

Se de norske trafikkreglene for syklister her!

Får norsk sykkelstøtte

«Københavnerne er fornuftige mennesker inntil de setter seg på sykkelen», lyder danskepolitiets dom.

– Dansk og norsk politi er overraskende like når det kommer til syklister, svarer Hulda Tronstad Nydal, informasjonssjef for Syklistenes Landsforening.

Hun er sterkt uenig i politiets kritikk av syklister, og kjenner seg igjen i beskrivelsen til Dansk Cyklist Forbund.

– Politimesteren lever simpelthen ikke i dette årtusen. Han lever i en bilkultur der han tror København er Los Angeles, og at alle trafikksystemer er konstruert for biler, uttaler Cyklistforbundets Frits Bredal til Politiken.

– Vi stiller oss 100 prosent bak uttalelsene til vår søsterorganisasjon i Danmark, sier Hulda Tronstad Nydal til TV 2 Sporty.

LES OGSÅ: Advarer syklister mot å henge ut bilister på nett

UBESKYTTET: Ute i trafikken er det liten tvil om hvem som er
  den tapende part når det oppstår konfliktsituasjoner. (Foto: Illustrasjonsbilde
  / Colourbox/)
UBESKYTTET: Ute i trafikken er det liten tvil om hvem som er den tapende part når det oppstår konfliktsituasjoner. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)

LES OGSÅ: Tidenes villeste racersykkel-stunt

Savner sykkelpoliti

Tall hentet fra Københavns kommunes cyklelregnskap 2010 viser at de fleste sykkelulykker, der fotgjengere ikke er involvert, skjer mellom sykkel og personbil (78 prosent). Krasj med varebiler (7 prosent) og taxi (5 prosent) havner på de neste plassene. Sykkel mot sykkelulykker utgjør to prosent av hendelsene i København.

Også Dansk Fodgænger Forbund retter en pekefinger mot politiet. De mener politiet selv er uvørne når de kjører utrykning og at sykkelpoliti er for lite tilstedeværende på sykkelstiene.

Er syklistene verstinger i trafikken? Si din mening i kommentarfeltet!

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!