Biler og vann er alltid en dårlig kombinasjon.  Illustrasjonsbilde (Foto: Scanpix)
Biler og vann er alltid en dårlig kombinasjon. Illustrasjonsbilde (Foto: Scanpix)

Kan disse bilene repareres?

- Saltvann, elektronikk og biler er som kjent ingen god kombinasjon ...

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. For å gjøre en lang historie kort. I går skulle jeg jeg ta opp båten min fra fjorden og det hele endte med at bilen holdt på å forsvinne ut på sjøen, men det gikk heldigvis bra. Takk og lov.

Så til spørsmålet: Hva skjer egentlig med en bil som kommer i eller under vann? Merker at jeg fikk litt skjelven etter den opplevelsen =)

Mvh. Jan

Les også: Her gikk det ikke så bra...


Benny svarer:

Hei Jan.

Oj,oj... Ja, dette er skummelt! Jeg har gjort samme øvelsen selv noen ganger, men heldigvis har det gått bra for min del. Men jeg måtte en gang “berge” en Citroen XM som var på vei til sjøs. Jeg hadde den gang en Hyundai Terracan og fikk dratt den opp på fast grunn i siste sekund.

At biler forsvinner til sjøs skjer dessverre flere ganger hvert år, til eierens store fortvilelse. Har man vært uaktsom kan man også få avkortning på forsikringen.

Springflo, storm og andre klimafenomener ødelegger også hvert år et betydelig antall biler - slik vi nylig har sett i USA.

Som de fleste vet er saltvann og stål en dårlig kombinasjon i tillegg er nye biler proppfulle av elektronikk – hvilket ikke gjør saken bedre. Snarere tvert i mot. Det gjør saken betydelig dyrere, hvis uhellet først er ute.

Jeg husker for mange år siden, da jeg var bilmekaniker. Da fikk vi inn på verkstedet en nesten ny Mercedes 300 TE, som ikke hadde vært like heldig som du var i går. Der hadde det nemlig kommet vann inn i bilen slik at det sto noen centimeter over gulvet.

Jeg skal love deg at det ble en dyr reparasjon. Alt interiør måtte ut, og tepper og matter rengjøres og tørkes og delvis skiftes.

Ødelagt på få timer

Det som verre var, er at ledningsnettet går i gulvet på denne. Samt at en del av bilens styreenheter også var montert her. Jeg må si det sjokkerte meg å se hva saltvann gjorde med dette. Det gikk bare noen timer før ALT var grønt og fullt av irr, og måtte byttes. Som sagt – det ble dyrt, men heldigvis var det en forsikringssak.

Jeg var også borti en annen bil, en Mercedes ML som noen hadde gjort et “kjempekupp” på og bruktimportert etter stormen Katarina som herjet i New Orleans for noen år siden. Akkurat den bilen hadde nok vært fylt med vann. Den historien fikk en sørgelig slutt. Bilen ble vraket da det ikke var lønnsomt å gjenoppbygge den.

Hva som eventuelt måtte dukke opp av senskader som rust, framtidige elektronikkproblemer etc. avhenger nok i stor grad av jobben som gjøres etter uhellet. Jeg vil påstå at dette er et såpass alvorlig at man er forpliktet til å opplyse dette ved videresalg.

Uansett så må moralen her bli å gjøre sitt aller ytterste for å skåne bilen mot vann og saltvann i særdeleshet, så vær ekstremt forsiktig ved sjøsetting og opptak av båt! Det blir svinedyrt om det går galt.

Stort arkiv




Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen–og lykke til!

LES OGSÅ: Dette er bilene som stopper mest - og minst

Har du innspill eller erfaringer–skriv inn i kommentarfeltet under: