Dette er XL 7, Suzukis SUV beregnet på det amerikanske markedet. Men heller ikke den ble noen suksess. Nå pakker de sammen og forlater det store USA markedet.
Dette er XL 7, Suzukis SUV beregnet på det amerikanske markedet. Men heller ikke den ble noen suksess. Nå pakker de sammen og forlater det store USA markedet.

Slår seg konkurs – og trekker seg ut av stort marked

Suzuki må kaste kortene etter flere tunge år.

I motsetning til i Europa, går bilsalget i USA veldig bra om dagen. Etter finanskrise-året 2009, har markedet vokst ti prosent i året. Og så langt i 2012 er salget opp 14 prosent.

Det betyr imidlertid ikke at alle gjør det bra. Det har vi akkurat fått bekreftet med nyheten om at japanske Suzuki trekker seg ut av USA, og samtidig søker om konkursbeskyttelse for sitt amerikanske datterselskap.

Klarte ikke målet

Suzuki er en av de minste japanske bilprodusentene og tross store ambisjoner har de aldri fått det skikkelig til i USA. Ifølge bransje-nettstedet autonews.com gikk de i 2003 ut med optimistiske målsetninger om å løfte salget sitt i USA til 200.000 eksemplarer.

Det gikk imidlertid ikke etter planen.

I 2006 og 2007 klarte de såvidt å komme over 100.000 biler - så stupte det.

Alt om Suzuki på broom.no - klikk her:

Gamle modeller

Og mens de fleste bilprodusentene har vært med oppturen etter finanskrisen, har Suzuki blitt stående på stedet hvil. I fjor solgte de omlag 250 amerikanske Suzuki-forhandlerne rundt 25.000 biler, så langt i år er de ned ytterligere fem prosent fra det.

Et svært aldrende modellutvalg må ta en stor del av skylden, sedanen Kizashi som ble lansert i 2009 er den nyeste Suzukien på det amerikanske markedet.

Og når det heller ikke var attraktive modeller på gang i nær fremtid, måtte Suzuki-sjefene til slutt kaste kortene og gi opp et av verdens største bilmarkeder.

SUV med sju seter til 150.000 kr. - sjekk denne

Bare i startfasen

Nå er det ventet at de heller vil konsentrere seg om såkalte "kommende markeder", særlig land som Russland, Kina, Brasil og India. Her passer nok også Suzukis modellmiks bedre, med små og rimelige modeller.

- Vi er nok bare i startfasen på en utvikling vi kommer til å få se mer av.

- Det har blitt mye tøffere å være liten i bilbransjen. Og for de små produsentene blir det stadig vanskeligere å kunne konkurrere i alle klasser - og i alle markeder. Det ser vi et godt eksempel på i det som skjer med Suzuki nå, sier Broom-redaktør Knut Skogstad.

Gå ikke glipp av bilnyhetene - klikk her for å få Brooms nyhetsbrev

Mange nisjer

- Tror du vi vil få se det samme i Norge?

- Det gjør vi helt sikkert. De siste årene har både Seat og Daihatsu forsvunnet fra vårt marked, samtidig har nye merker kommet inn. Mye av poenget her er et bilmarkedet blir mer og mer preget av nisjer.

- Skal du henge med, må du ha modeller i mange av dem.

- Samtidig er smaken forskjellig. Amerikanerne vil tradisjonelt ha store biler, og gjerne SUV-er og pickuper. Mens i de bilmarkedene som virkelig er i økning nå, er det mer fokus på biler "vanlige folk" faktisk har råd til.

- Suzuki har satset på det siste, dermed har de heller ikke produkter som passer amerikanerne godt.

LES OGSÅ: USAs mest solgte bil er ikke spesielt liten...

Svinger mye

- Hva med Suzuki i Norge?

- Dette påvirker naturligvis ikke det norske markedet. Suzuki har en modellmiks som passer oss mye bedre enn amerikanerne. Men det har svinget veldig mye i Norge også, og det begynner å bli en stund siden vi så merket høyt på registreringsstatistikkene.

- Suzuki mangler en stor familiebil i Passat-klassen, når du ikke har stasjonsvogn her, mistet du mange kunder.

- Og SUV-en Grand Vitara har havnet veldig i bakleksa i forhold til nyere konkurrenter.

Men de har nye biler på gang og bør absolutt ha muligheter til å komme tilbake til gamle høyder, avslutter Knut Skogstad.

LES OGSÅ: Super-sjelden SUV, XL7 kom også til Norge