Det er en ikke mye som skiller seg så mye fra resten av trafikken som en Koenigsegg. CCX er en bil som bare er produsert i 27 eksemplarer.
Det er en ikke mye som skiller seg så mye fra resten av trafikken som en Koenigsegg. CCX er en bil som bare er produsert i 27 eksemplarer.

Koenigsegg: Er dette tidenes verditap?

Bilen er i toppstand – men en ting var likevel utslagsgivende for prisfallet.

Koenigsegg er rimelig eksklusivt. I Norge er det akkurat nå EN slik til salgs – nemlig en CCXR – med en prislapp på 9,8 millioner kroner.

Dette er biler for de som har myyye penger – og godt er det. For verditapet på slike glis kan fort bli høyere enn du, og banken din, setter pris på.

Denne uken ble nemlig en CCX, som kostet 6.690.000 kroner ny i England i 2008, solgt for 2.260.000 kroner. Et tap på nesten 4,4 millioner kroner.

LES OGSÅ: Koenigsegg Agera R: Nå er denne verdens raskeste

1640 kroner per mil

Det høres brutalt ut! Og det er det saktens også. Det betyr nemlig at denne bilen har kostet drøyt 1640 kroner å kjøre per mil.

Det er naturligvis flere grunner til at prisen ble så lav som den ble. For eksempel er det krisetider rundt om i Europa. Men mer utslagsgivende var det nok at bilen er en av bare åtte produsert med høyrerattet – hvilket gjør den heller upraktisk å kjøre i andre land enn Storbritannia.

Koenigsegg annonsefoto
Koenigsegg annonsefoto

LES OGSÅ: Her er superbilen med skiboks!

Top Gear-vingen

CCX er for øvrig en liten kruttønne av en bil. 808 hk yter den spinnville motoren - og her kan du gjøre 0-300-0 på under 30 sekunder.

Ytelsene er faktisk så ekstreme at selveste Stig i Top Gear mistet kontrollen da den ble prøvekjørt på bane.

I ettertid ble det laget en vinge som skulle sikre bedre veigrep, som et direkte resultat av testen i Top Gear.

Bilen som nå er solgt hadde både denne vingen og smidde aluminiumsfelger. Dessuten ble det tatt en omfattende test av bilen hos fabrikken. Slik at ny eier, den tredje i rekken, skal slippe kjipe overraskelser den første uka.

SE VIDEO: Koenigsegg CCXR: Så heftig høres en superbil i tunnel ut

Et lite kupp

Den nye eieren kan med andre ord være godt fornøyd med handelen. Et aldri så lite kupp, må en kunne kalle det.

Så spørs det om prisfallet fortsetter i samme tempo – det vil i tilfelle overraske oss stort.

Totalt sett er det produsert 27 CCX-modeller – så det er samlerobjekter alt fra dag én.

Koenigsegg interiør
Koenigsegg interiør

LES OGSÅ: Lamborghini Sesto Elemento: Er dette det mest ekstreme interiøret du har sett?