Porsche Cayenne: - Her skal du kreve skikkelig rabatt

USA-importerte biler er ikke akkurat det hotteste på bruktmarkedet.

På biler i dette segmentet er det veldig viktig at de er riktig utstyrt for å være lettsolgte og oppnå riktig pris.
På biler i dette segmentet er det veldig viktig at de er riktig utstyrt for å være lettsolgte og oppnå riktig pris.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei jeg ser på en Porsche Cayenne som er importert inn fra USA, første generasjonen. Bilen ser veldig fin og hel ut, har serviceboka i orden. Synes kanskje prisen er litt høy, så jeg trenger noen argumenter for å prute. Selger mener USA-bilene er ekstra attraktive i forhold til for eksempel import fra Tyskland fordi de har mer utstyr og også skiller seg litt fra dem i utseende. Hva mener du om dette? Mvh. Henning.

Benny svarer:

Hallo Henning!

Med all mulig respekt å melde – dette er det dummeste jeg har hørt på aldri så lenge. Porsche Cayenne er skikkelig fine biler som jeg selv har vært inne på tanken om å kjøpe.

Bilen kan gjerne være bruktimportert så lenge det finnes godt dokumentert eier- og servicehistorikk. Men at den har europeiske spesifikasjoner er et ufravikelig krav, fra min side. Jeg kjenner så klart til at det har kommet inn en del biler fra USA i perioder med gunstig dollarkurs. Både 911 og Cayenne.

Felles for disse er at de ikke er i nærheten av å oppnå samme pris som biler som er importert fra for eksempel Tyskland eller de som er solgt nye i Norge.

Det er et faktum at mange bilmodeller i premiumklassem – slik som Cayenne – er veldig avhengige av å være "riktig spekket" for å være lettsolgte og dermed oppnå riktig og god pris.

Betydelig lavere pris

En USA-importert bil oppfatter markedet ofte som "feil" bil og det er dermed helt motsatt av hva selger her forsøker å gi inntrykk av.

Nei - slik skal det ikke være...
Nei - slik skal det ikke være...

Om han er fullstendig desorientert og faktisk tror på dette selv, eller om han har skjønt dette litt for sent, skal jeg ikke uttale meg om, av frykt for å fornærme vedkommende.

Uansett, et lite skilt bak på en Cayenne (det er ikke plass til standardskilt) "lyser" jo lang vei om at dette er USA-import. For mange potensielle kjøpere – meg selv inklusive – er dette omtrent som å banne i kjerka ... Noe man som kjent helst bør unngå ...

På en del biler ble også reservehjulet montert på bakluka, hvilket er enda verre enn lite skilt. Fy skam...

Porsche Cayenne: Nå har drømme-SUV-en blitt rimelig



Cayenne-bakfra
Cayenne-bakfra

En annen ting man også bør tenke på er at USA-biler ofte har annen og mykere fjæring, som ikke gir samme faste kjørefølelse som sine europeiske søsken. En annen ting er at navigasjon som regel ikke fungerer i Norge og Europa. Radioen her er heller ikke uproblematisk. USA-biler har det vi på folkemunne kaller for oddetallsradio. Kort sagt så tar de ikke inn alle kanalene og fungerer dårlig i Norge.

Prisen på en USA-bil skal derfor ikke være bare litt – men betydelig – lavere i forhold til en ditto europeisk. Du skal ha en skikkelig rabatt, hvis ikke er det bare å glemme hele bilen.

Les også: Hva gjør brukt Porsche Cayenne med familieøkonomien?



Stort arkiv




Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Begge er vinterdekk – bare det ene er forbudt

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: