ELR: Se hvilken luksus-produsent som kommer med denne

Tredørs-coupeen settes i produksjon allerede neste år.

Myke, fartspregede linjer og eksklusive detaljer med klare Cadillac signaturer preger konseptbilen Converj fra 2009. Neste år kommer produksjonsmodellen ELR, som loves å følge konseptets design ganske tett.
Myke, fartspregede linjer og eksklusive detaljer med klare Cadillac signaturer preger konseptbilen Converj fra 2009. Neste år kommer produksjonsmodellen ELR, som loves å følge konseptets design ganske tett.

– Cadillac ELR vil bli i en klasse for seg selv, lovet GMs amerikanske toppsjef Mark Reuss, da han for noen dager siden bekreftet det mange har ventet på i månedsvis:

Allerede neste år vil en av verdens eldste dedikerte luksusbilprodusenter kaste seg inn i et helt nytt marked med en elektrisk drevet luksus-coupé, et marked som så langt består av mye upløyd mark. Og kanskje kan Reuss få rett i at den nye Cadillacen vil bli ganske unik – i hvertfall til andre konkurrenter iler til med tilsvarende biler med tilsvarende løsninger.

Tett opptil Converj-konseptet

ELR loves langt på vei å bli svært lik konseptbilen Cadillac Converj fra Detroit-utstillingen i 2009, et design man for øvrig fikk mye skryt for. I forhold til tradisjonelle amerikanske biler er den kompakt, men har myke og fartspregede linjer, om enn med helt klare designelementer som kan kjennes igjen fra dagens Cadillac-formspråk.

Konseptbilen er en ren fireseter, og med batteripakken i den høye midttunnellen er det naturlig å anta at også produksjonsmodellen vil få to separate stoler bak.
Konseptbilen er en ren fireseter, og med batteripakken i den høye midttunnellen er det naturlig å anta at også produksjonsmodellen vil få to separate stoler bak.

Produksjonsmodellen loves å leve opp til konseptet, om enn det vil være en ”fortsettelse”. Noe må man for skams skyld forandre på i forhold til en konseptbil fra fire år tilbake.

Les også: Kanskje kommer det også en småbil fra Cadillac?

Bygges i Detroit

Bilen skal for øvrig bygges på Hamtramck-fabrikken i Detroit, som nå rustes opp for ikke mindre enn 561 millioner dollar i anledning den nye modellen. Det blir for øvrig første gang fabrikken produserer en todørs Cadillac siden 1999, da den gamle ærverdige toppmodellen Eldorado sang på siste verset.

Det er også denne fabrikken som bygger Chevrolet Volt og Opel Ampera.

I våre øyne er Converj-konseptet minst lekkert skrått forfra, noe som utvilsomt har med fysiske lover å gjøre. Noen forandringer må man forvente på produksjonsmodellen, selv om den loves å følge konseptet ganske tett.
I våre øyne er Converj-konseptet minst lekkert skrått forfra, noe som utvilsomt har med fysiske lover å gjøre. Noen forandringer må man forvente på produksjonsmodellen, selv om den loves å følge konseptet ganske tett.

Hvor ELR skal passe inn i modellfloraen statusmessig sies det lite om foreløpig, men i hvertfall basert på teknologien er det naturlig å oppfatte den som en fanebærer for Cadillac – i hvertfall frem til samme teknologi gjøres tilgjengelig også i andre modeller.

Det vil trolig ikke skje på veldig kort sikt, for ELR vil bli unik i oppbyggingen helt fra bunnen av. Et T-formet lithium-ion-batteri og en elektromotor utgjør stammen i systemet, men bilen vil også få ”medsendt” en bensinmotor – en firesylindret sådan.

Firesylindret ”range extender”

Det blir den første firesylindrede motoren i en Cadillac internasjonalt siden småbil-floppen Cadillac Cimarron på 1980-tallet, eller her i Europa siden det sær-europeiske Saab-derivatet BLS, som floppet enda mer katastrofalt for noen år tilbake.

Del med Facebook-vennene dine!

Teknologien i konseptbilen Converj er den samme som finnes i produksjonsmodellen av Chevrolet Volt og Opel Ampera, og den vil også finne veien til produksjonsmodellen av Cadillac ELR - men regn med at den blir en smule oppdatert.
Teknologien i konseptbilen Converj er den samme som finnes i produksjonsmodellen av Chevrolet Volt og Opel Ampera, og den vil også finne veien til produksjonsmodellen av Cadillac ELR - men regn med at den blir en smule oppdatert.

Men denne gangen får ikke fireren lov å komme i direkte kontakt med drivhjulene. Her er bensinmotoren kun med for å generere strøm når det begynner å bli magert nivå i batteriet, og vi kjenner således igjen opplegget fra GMs Chevrolet Volt og Opel Ampera.

Les også: Cadillac Cimarron - kanskje tidenes småbil-flopp?

Det sies foreløpig ikke noe om tekniske spesifikasjoner, men vi regner med at bilen uansett vil bli satt opp i forhold til Volt/Ampera på en slik måte det vil anstå seg i forhold til at dette blir en adskillig mer eksklusiv bil.

Billigere enn Tesla – i USA...

Foreløpig må vi altså klare oss med bildene av konseptbilen, men med produksjonsstart om bare ett år er det liten tvil om at den endelige produksjonsversjonen av ELR vil bli vist ganske snart – sammen med mer detaljerte tekniske opplysninger om bilen.

Også i interiøret på konseptbilen kjenner man igjen dagens Cadillac-formspråk, om enn mengden av digitale displayer og blålig bakopplyste detaljer sladrer om at akkurat dette nok er mer for utstilling enn for en produksjonsmodell.
Også i interiøret på konseptbilen kjenner man igjen dagens Cadillac-formspråk, om enn mengden av digitale displayer og blålig bakopplyste detaljer sladrer om at akkurat dette nok er mer for utstilling enn for en produksjonsmodell.

Cadillac skal ved en tidligere anledning ha understreket sine ambisjoner om å kunne levere ELR til en pris under Tesla Model S.

Det høres spennende ut, men sett i forhold til det norske avgiftssystemets definisjon av elbiler vil trolig den bensindrevne ”range extenderen” i bilen gjøre at den faller utenfor, slik konsernsøstrene Volt og Ampera har gjort på våre breddegrader.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Chevrolet Volt og Opel Ampera ble årets bil i Europa 2012