Mercedes E-klasse 350 CDI: Halv pris etter bare to år

Diger stasjonsvogn med 4x4, masse utstyr - og voldsomt verditap.

Stor stasjonsvogn, statusmerke, høy komfort og firehjultrekk er egenskaper som mange nordmenn verdsetter i en bil. Halv pris på en to år gammel bil er heller ikke å forakte.
Stor stasjonsvogn, statusmerke, høy komfort og firehjultrekk er egenskaper som mange nordmenn verdsetter i en bil. Halv pris på en to år gammel bil er heller ikke å forakte.

Vinterbil er kanskje ikke det første du tenker på når du ser Mercedes E-klasse. Taxi, er nok mer nærliggende. Men faktum er at Mercedes leverer ypperlige vinterbiler med sitt 4Matic-firehjulsdriftssystem.

Det kan komme godt med når vi går inn i vinterhalvåret, med slaps, snø og is.

Dette eksemplaret er akkurat lagt ut til salg på finn.no og viser at også biler som er som skreddersydd for norske forhold kan ha voldsomt verditap. Etter to år er prisen på 2010-modellen halvert. For 559.000 kroner får du ikke bare en "vanlig" 250 CDI, men storebroren 350 - med kraftig motor og en eviglang liste med utstyr - deriblant webasto, slik at du kan sette deg inn i en varm og god bil på morgenen.

Slikt er med å gjøre den vel fortjent til vinterbil-merkelappen.

LES OGSÅ: Noen vil tro at du har vunnet i Lotto

Gått "langt"

231 hk er det du har til rådighet i 350 CDI 4Matic. Det gir deg et solid kraftoverskudd. Når forholdene er gode, skal du kunne flyte avgåre på Mercedes-vis fra 0-100 km/t på godt under åtte sekunder.

Bilen som er annonsert har bare hatt ´€n eier - og selger lover at kilometerstanden er garantert. Den er forøvrig på hele 91.000 kilometer - mye for en to år gammel bil - men her kan vi vel trygt fastslå at det likevel er mye bil igjen.

Eldre E-klasse eller nesten ny Superb - les og delta i debatten her:

Mye utstyr

Ellers er fargekombinasjonen av det trygge slaget, sølv metallic og sort skinn blir aldri helt feil.

Skinn og navigasjon er påkrevd i disse bilene - men denne har mye mer. Blant annet litt større felger og mørke ruter som hjelper den å skille seg litt fra Taxiene som suser rundt.

I tillegg får du parkeringshjelp i form av ryggekamera, det er helektriske seter med både kjøling og varme, adaptiv cruise control, sportsgiring på rattet og airmatic-luftfjæring.

LES OGSÅ: Så billig får du plassmesteren

Dette bagasjerommet er det mange i bilindustrien som misunner Mercedes. Her er det nemlig 697 liter bagasjeplass tilgjengelig.
Dette bagasjerommet er det mange i bilindustrien som misunner Mercedes. Her er det nemlig 697 liter bagasjeplass tilgjengelig.

Klikk her for å se hele annonsen

Kinderegg og vel så det

Du får altså statusbil, komfort i bøtter og spann, plass nok til å komme deg på ferie med både din og naboens bagasje (697 liters bagasjerom), god plass i baksetet, topp framkommelighet og mer utstyr enn de fleste kan drømme om.

Det største aberet er nok at prisen likevel er et stykke over en halv million. For mange er det litt for mye å bruke på den bruktbil - selv om den bare er to år gammel.

Til gjengjeld er veldig mye av det første verditapet nå tatt. Det er noe å glede seg over hvis du går vinteren i møte med denne bilen.

LES OGSÅ: Denne bilen taper seg aller mest