Mercedes 500 E: Stort lenger fra taxi-Mercedes kommer du ikke

Denne var en ulv i fåreklær – rett fra fabrikken.

Noen biler er mer anonyme enn andre, til tross for at de er både sjeldne og hysterisk morsomme. Her er en slik. Ville du oppdaget den i trafikken? (Foto: Faksimile: Finn.no)
Noen biler er mer anonyme enn andre, til tross for at de er både sjeldne og hysterisk morsomme. Her er en slik. Ville du oppdaget den i trafikken? (Foto: Faksimile: Finn.no)

Synes du det er gøy å være litt anonym når det er snakk om hobbybil? At ikke alle helt skjønner hva som faktisk bor i bilen din – i den grad de i det hele tatt legger merke til den?

Da er dette bilen for deg. I dag ser den ikke ut til å være noe annet enn en – riktignok usedvanlig velholdt – gammel Mercedes. Da den var ny tenkte de fleste på taxi med en halvsløv dieselmotor under panseret da de så den.

Blåste forbi millionen

Men det var de uinnvidde. Og det var de det var – og er – flest av. For få hadde mulighet til å finne ut ved egen erfaring hva en Mercedes 500 E var, og fremdeles er. Denne blåste nemlig godt forbi millionen i nybilpris, og kun et fåtall ble solgt nye i Norge i modellårene 1991 til og med 1994.

Ikke mye skiller interiøret i en 500 E fra en hvilken som helst velutstyrt E-klasse med Sportline-utstyr. Men det er neppe noen ulempe - dette var et lovprist førermiljø på 80- og 90-tallet, og det holder fortsatt mål ergonomisk. (Foto: Finn.no)
Ikke mye skiller interiøret i en 500 E fra en hvilken som helst velutstyrt E-klasse med Sportline-utstyr. Men det er neppe noen ulempe - dette var et lovprist førermiljø på 80- og 90-tallet, og det holder fortsatt mål ergonomisk. (Foto: Finn.no)

I ettertid kom en del inn som såkalte ”skjøtebiler” så lenge det var mulig og økonomisk interessant å kappe og sveise inn rester av vrakede norske 200- og 230-chassis i importerte 500-biler. Og nå begynner noen å dukke opp som vanlige bruktimportbiler i komplett, original stand, da de har oppnådd høy nok alder til at registreringsavgiften ikke blir helt avskrekkende.

Les også: E 55 AMG - her får du familieracer på billigsalg

Sett i forhold til hvor sjelden en slik bil faktisk er. Kun ca. 10.000 stykker ble produsert fordelt på fire årsmodeller.

Nå har du sjansen til å sikre deg en slik. For 125.000 kroner – eller 65.000 kroner ”netto” hvis du sørger for å betale registreringsavgiften selv – kan du handle denne 1992-modellen i Larvik. Også annonsen er diskret, forresten. Overskriften er bare Mercedes-Benz E-klasse. Her står det ingen ting om at dette er en 500 E.

Se annonsen her:

Som du sikkert allerede har skjønt, betyr betegnelsen at man har puttet inn 5-liters V8-motoren fra den store S-klassen og SL-roadsteren i det kompakte E-klassekarosseriet.

Adskillig bredere hjulhus enn på en standardversjon er det som først og fremst avslører en 124-Mercedes med 500-motor. Også sideplast og støtfangere er forandret for å passe til hjulbuene, og ta med deg den helt store lommeboka dersom du vil bestille slike deler for å
Adskillig bredere hjulhus enn på en standardversjon er det som først og fremst avslører en 124-Mercedes med 500-motor. Også sideplast og støtfangere er forandret for å passe til hjulbuene, og ta med deg den helt store lommeboka dersom du vil bestille slike deler for å

Håndbygget hos Porsche

Det var ingen enkel jobb – i hvertfall gjorde man det ikke enkelt for seg selv. Bilen ble planlagt og utviklet i samarbeid med selveste Porsche i Zuffenhausen, og ble også bygget hos dem, visstnok mer eller mindre for hånd, og innimellom de siste utgavene av deres egen V8-motoriserte GT-coupé 928.

Del med Facebook-vennene dine!

Under skallet ble det derfor hamret og justert friskt for at motorplassering og chassis skulle bli optimalt med tanke på kjøreegenskapene.

Selv etter nesten 200.000 kilometer ser interiøret i bilen pent ut, bortsett fra litt typisk slitasje på setekantene. (Foto: Finn.no)
Selv etter nesten 200.000 kilometer ser interiøret i bilen pent ut, bortsett fra litt typisk slitasje på setekantene. (Foto: Finn.no)

Dermed ble blant annet hele torpedoveggen forandret i forhold til en vanlig E-klasse, og chassiset ble satt opp med dels spesiallagede deler og diverse annet – blant annet hjuloppheng og bremser – tatt fra andre V8- og V12-motoriserte Mercedes-modeller, som den samtidige R129-generasjonen av SL-roadsteren.

Les også: Sigrid har eid sin klassiske Opel Rallye Kadett i 45 år!

Merk deg for øvrig at Mercedes like etter også lanserte en E-klasseversjon av 124-generasjonen med betegnelsen 400 og 420 på baklokket, altså den ett hakk mindre V8en. Dette var imidlertid en ”vanlig” E-klasse uten modifikasjonene som den Porsche-bygde 500en fikk, og det er biler som til tross for ganske fet motorisering ikke på langt nær har oppnådd den samme statusen som 500-utgaven.

326 hester – og automat

326 hester under panseret, 0-100 på 5,5 sekunder og kjøreegenskaper som står fint i stil gjør 500 E – eller E500 som den ble hetende på slutten – selvsagt til en herlig, sportslig cruiser, og Mercedes fikk mye skryt for konstruksjonen da den var ny. Bare prisen ble omtalt som spinnvill – men dette var heller ikke en bil som Mercedes hadde forventninger om å selge særlige volumer av.

Breddingen er ikke så tydelig bakfra, men på de bilene som ikke ble bestilt med
Breddingen er ikke så tydelig bakfra, men på de bilene som ikke ble bestilt med

V8-motoren var et signal til BMW om at de ikke lenger var alene om å tilby en ”verstingsedan” i kompaktklassen med sin M5, som dog likevel ble oppfattet som hakket mer sportslig til tross for sekssylindret motor. 500 E ble så langt vi har bragt i erfaring kun solgt med automatgir, men et interiør med skålede Sportline-stoler foran og to separate seter bak fulgte i hvertfall opp den kjente Mercedes-formelen for sportslighet fra 16-ventilersversjonene av ”baby-Benzen” 190.

Les også: Historiens første M5-generasjon - møt en BMW-legende!

Muligens var Audi en enda større konkurrent – de hadde på denne tiden akkurat lansert sin 100-baserte men langt mer raffinerte V8-modell, og var for både Mercedes og BMW en stadig mer irriterende oppkomling med dårlig skjulte ambisjoner.

Gjenkjennes på skjermene

Litt av mystikken rundt 500 E består som nevnt i at den ser anonym ut. For alle som ikke er spesielt interessert i Mercedes E-klasse av W124-generasjonen, vel å merke. For som du ser når du kikker en gang ekstra på bildene, så ser den på en uforklarlig måte litt fetere ut enn de pleier.

500 E var en ren fireseter, og interiørt gjentok Mercedes trikset fra de velkjente og anerkjente 16 ventiler-versjonene av lille 190: Man delte baksetet i to separate seter, og satte inn en edeltre-konsoll i midten. (Foto: Finn.no)
500 E var en ren fireseter, og interiørt gjentok Mercedes trikset fra de velkjente og anerkjente 16 ventiler-versjonene av lille 190: Man delte baksetet i to separate seter, og satte inn en edeltre-konsoll i midten. (Foto: Finn.no)

Dette har først og fremst med forskjermene å gjøre.

Større sporvidde og adskillig bredere hjul enn standard måtte til for at 500en skulle få de egenskaper som Porsche hadde satt som mål, og dermed ble skjermene også betydelig bredere. Så mye bredere at du ser det godt når en slik bil dukker opp i speilet, og da er det erfaringsmessig bare å legge seg litt til høyre og kose seg med lyden idet den drar forbi.

Og så kan du prise deg lykkelig for at du er bilinteressert nok til at du fikk med deg den opplevelsen. Mange – antagelig langt de fleste – vil ikke skjønne helt hva som traff dem når ”den gamle taxien” freste forbi...

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Denne E500en har gått 856.000 kilometer!