Range Rover Sport: Skal slanke seg 300 kilo

Og nå skal den også fortjene å hete Sport ...

Ny Range Rover Sport er på gang   den blir både mer teknisk avansert, mer luksuriøs   og lettere.
Ny Range Rover Sport er på gang den blir både mer teknisk avansert, mer luksuriøs og lettere.

Om ett år skal den være i butikkene, andre generasjon av Range Rover Sport.

Og her er det ikke bare snakk om små modifikasjoner fra dagens modell. Nei, den nye Sporten blir virkelig ny – og en av de største endringene er vekten.

Leve opp til navnet

Der dagens modell trekker rundt på veldig mange kilo – innstegsmodellen 3,0 TdV6 veier hele 2528 kilo – skal den nye slankes. Mye!

Det er snakk om minst 300 kilo, og dermed blir det også bedre håp for at kjøreegenskapene skal leve opp til Sport-navnet.

Velger du Range Rover Sport med dieselmotor i dag, kan du bare glemme akkurat det.

Les mer om de forskjellige Ranger Rover generasjonene her:

Aggressivt inntrykk

Der første generasjon er basert på Land Rover Discovery 3 (også det en blytung bil), skal den nye dele veldig mye teknikk med storebror, som bare heter Range Rover. Den debuterer nå i ny utgave.

Det betyr en langt mer avansert konstruksjon enn dagens Sport, med blant annet utstrakt bruk av aluminium.

Designet får flere likhetstrekk med "vanlig" Range Rover, det blir blant annet spekulert i at dørene er de samme og at også frontrute og vinkelen på denne blir lik.

Men visuelt sett skal Sport-utgaven få lavere front og mer skrånende bakluke. Og som på lillebror Evoque blir vinduslinja høy og smal, det er med på å gi et mye mer aggressivt uttrykk enn på dagens Sport.

Les vår test av Range Rover Evoqe her:

Blir dyrere

Helt nye motorer er på vei og bilen får også en dieselhybrid-løsning.

Også innvendig er mye hentet direkte over fra Range Rover, men dashbordet får en annen utforming – mer innrettet mot føreren.

Materialvalgene skal være svært eksklusive og understreke at dette er en ekte Range Rover.

En dårlig nyhet til slutt: Mer avansert teknikk og mer luksus gjør ifølge spekulasjonene så langt at bilen også blir dyrere. Det blir antydet ti prosent opp – i dag starter "rimeligste" Range Rover Sport på 989.900 kroner.

LES OGSÅ: Dette interiøret skal forføre deg

Bruktmarkedet

På bruktmarkedet her hjemme har Range Rover Sport blitt en litt glemt bil – noe som gjenspeiler seg i et solid verditap.

Det ligger i skrivende stund 67 eksemplarer ute til salgs på finn.no og det er en god stund siden de rimeligste bilene falt under 400.000 kroner.

Akkurat nå kan du for eksempel kjøpe en 2005-modell som har gått 170.000 kilometer – til 369.000 kroner. Da snakker vi 2,7-liters diesel og en temmelig komplett utstyrspakke.

Terrengegenskapene på dagens Range Rover Sport overgår det meste du kan velge blant i SUV-segmentet. Etter åtte år takker modellen nå for seg.
Terrengegenskapene på dagens Range Rover Sport overgår det meste du kan velge blant i SUV-segmentet. Etter åtte år takker modellen nå for seg.

LES OGSÅ: Brukt Range Rover Sport: Nå har denne blitt billig