Bruktbilen viste seg å ha betydelig høyere kilometerstand enn hva kontrakten sa... Illustrasjonsbilde.
Bruktbilen viste seg å ha betydelig høyere kilometerstand enn hva kontrakten sa... Illustrasjonsbilde.

Bruktbilen hadde gått mye lenger enn det sto i kontrakten

31.000 km ble plutselig til 45.000. Hva gjør man da?

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny!

Vi kjøpte en bil i går til 352 000. Hos en bilforhandler. I annonsen sto km. på 31.650 i kontrakten og fakturaen står det også 31.650. Men i går når vi hadde hentet bilen, så oppdaget vi at den står på 45.380. Og i tilstandsrapporten fra firmaet skal man egentlig fylle ut kmt, men det var ikke gjort.

Hva kan vi kreve av forhandler - prisreduksjon?

Benny svarer:

Opps ... Høres ikke bra i det hele tatt, så dette skal dere absolutt ikke godta.

Du har tre valg slik jeg ser det:

1. Jeg mener at her er du i din fulle rett til å heve kjøpet. Bilen har jo faktisk gått betydelig lengre (Ca 30 %) enn hva både kontrakt og kvittering sier. Selv om det sikkert er en eller annen uforståelig glipp – så virker det ikke veldig seriøst.

2. Få en saftig kompensasjon hvis du liker bilen og fortsatt vil ha den, tross kjørelengden. På lasingbiler som overkjøres på kilometer, så faktureres kunden for dette. Jeg synes du skal ha det samme her – minst!

Hvor mye dette er varierer fra biltype til biltype, men under en krone per kilometer skal du i alle fall ikke godta på en såpass dyr bil. Antakelig er kr 1,50 pr. km mer riktig. Vi snakker altså rundt 22.000 kroner.

3. Et annet alternativ kan være at du får tilbud om utstyr ferdig montert om du har behov for det. Eksempelvis takboks, hengerfeste, motorvarmer eller hva du måtte ønske. Men si nei om du ikke har behov.

Jeg blir nemlig ikke overrasket om de foreslår dette, da dette ofte er gunstig for selger. En takboks med utsalgspris på 7000 kroner koster kanskje bare halvparten i innpris Det samme gjelder hvis du får tilbud om "gratis" service – så ikke vær beskjeden!

Man vinner sjelden noe på å stå med lua i hånda – så stå på kravene dine!

Det er også viktig at du tar raskt kontakt med forhandleren her. Gjerne på mail, slik at du har alt skriftlig om det skulle oppstå en tvist rundt dette.

Jeg håper at forhandleren har vett nok til å opptre ydmykt og ryddig her og at dette løser seg enkelt og greit. Hvis ikke – ikke nøl med å kontakte advokat.

Ønsker dere lykke til!

Skifte bremser: Spar tusenlapper – gjør jobben selv


Stort arkiv


Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Begge er vinterdekk – bare det ene er forbudt

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: