Det er en superbil god som noen, men den nevnes ikke så ofte. Det er trolig fordi så få finnes av BMWs eneste midtmotorbil, M1 fra perioden 1978 1981. (Foto: Gullwing Motor Cars)
Det er en superbil god som noen, men den nevnes ikke så ofte. Det er trolig fordi så få finnes av BMWs eneste midtmotorbil, M1 fra perioden 1978 1981. (Foto: Gullwing Motor Cars)

BMW M1: Fortsatt mulig å skaffe seg denne klassikeren

En gang noe av det drøyeste menneskeheten hadde sett.

BMW M1 var bilen som var drøyere enn det aller meste menneskeheten hadde sett. I rundt regnet tre kvarter på sent 70-tall var det denne bilen alle snakket om. Og så ble det stille.

Sjekker vi i dag, har BMW M1 ganske riktig fått sin plass i historiebøkene som noe helt spesielt, veldig rått – og dessverre litt bortglemt. Selv blant de bilinteresserte er mange ikke klar over at selveste BMW ga seg inn på denne arenaen, og har i hvertfall aldri sett en slik bil.

En av kun 456 produserte

Og det er ikke så rart – bare 456 biler ble bygget i løpet av de knappe tre årene den var i produksjon.

BMW Motorsport hadde M1 som sitt første store prosjekt, og en
  ikke uviktig del av prosjektet var den 24-ventilerte, 3,5 liter store
  rekkesekseren på 277 hester som var montert på langs bak seteryggene
  i sportsbilen. (Foto: Gullwing Motor Cars)
BMW Motorsport hadde M1 som sitt første store prosjekt, og en ikke uviktig del av prosjektet var den 24-ventilerte, 3,5 liter store rekkesekseren på 277 hester som var montert på langs bak seteryggene i sportsbilen. (Foto: Gullwing Motor Cars)

Det er ikke så ofte man ser noen til salgs heller. De som har disse bilene vet at de sitter på en ganske så spesiell parentes i sportsbilhistorien, og man må være klar til å betale om man i det hele tatt skal ha noen tanke om en gang å eie en.

Les også: BMW 850 - nå er luksuscoupeen på billigsalg

Nå er det ikke akkurat noe billigsalg på bilen vi her har ramlet over heller, men den er i det minste mulig å kjøpe for den som måtte være i slike tanker. 195.000 dollar, eller rundt 1,1 millioner kroner, er det forhandleren i Astoria, New York, forlanger for bilen.

Kjørt under 40.000 kilometer

Og da får du en sjelden blåfarge på en bil som vi er mest vant til å se i rødt eller hvitt, og hyggelig kjørelengde: Knapt 24.000 miles, tilsvarende 39.000 kilometer.

Se annonsen her:

De fleste M1er vi har sett har vært røde eller hvite. Mørkeblått
  er sjeldent, men står meget godt til det linjelekre og ganske typiske
  70-tallsdesignet fra Giorgetto Giugiaro. (Foto: Gullwing Motor Cars)
De fleste M1er vi har sett har vært røde eller hvite. Mørkeblått er sjeldent, men står meget godt til det linjelekre og ganske typiske 70-tallsdesignet fra Giorgetto Giugiaro. (Foto: Gullwing Motor Cars)

Det er ikke noen ueffen kjørelengde på 33 år. Samtidig er det nok til at den ikke nødvendigvis har stått seg i hjel heller, forutsatt at de er fordelt noenlunde jevnlig over bilens livsløp.

Ifølge selgeren, Gullwing Motor Cars, som er blant de største forhandlerne av eksotiske europeere og klassiske amerikanere på østkysten, ble denne bilen bygget ferdig den 21. desember 1978 som den 16. fullførte bilen i rekken. Rørrammen er den 11. produserte, og ikke helt overraskende hadde en så tidlig bil i produksjonsløpet en hel del oppgaver den skulle fullføre før den ble solgt.

I California siden 1981

BMW skal ha beholdt den som utstillings- og PR-bil en stund, før den på ett eller annet tidspunkt ble sendt over til USA. Den har typiske amerikanske sidemarkeringslys og visstnok også fabrikkmontert air condition, men om det sistnevnte var spesielt for USA-bilene, tør vi ikke påstå.

Les også: M635 CSi arvet nedtunet versting-motor fra BMW M1

Interiøret i bilen bærer ikke preg av at den har vært i bruk
  i det hele tatt, og holder samme høye klasse som resten av den håndbygde
  bilen. (Foto: Gullwing Motor Cars)
Interiøret i bilen bærer ikke preg av at den har vært i bruk i det hele tatt, og holder samme høye klasse som resten av den håndbygde bilen. (Foto: Gullwing Motor Cars)

I USA fant den uansett sitt hjem ett eller annet sted i California, der den kan dokumenteres å ha vært siden 1981, om ikke tidligere også. Den har også fått være rolig på vestkysten helt til den nå har krysset landet, og står til salgs hos Gullwing, som også selger mye bil til europeiske kunder.

Del med Facebook-vennene dine!

Ser fremdeles ny ut

Om tilstanden sies ikke mye, men vi tolker det som at både det avanserte superbil-chassiset og det typiske Giorgetto Giugiaro-designede karosseriet er i akkurat så ”nesten ubrukt” tilstand som det ser ut til. Det sorte skinninteriøret ser i hvertfall fabrikknytt ut, og man får helt klart lyst til å sette seg inn og vri om nøkkelen.

Vi synes vi kjenner igjen baklysene fra samtidige 6- og 7-serie,
  men ellers er det svært få deler som går om hverandre på M1 og BMWs øvrige
  modeller. (Foto: Gullwing Motor Cars)
Vi synes vi kjenner igjen baklysene fra samtidige 6- og 7-serie, men ellers er det svært få deler som går om hverandre på M1 og BMWs øvrige modeller. (Foto: Gullwing Motor Cars)

M1 er ”intern-historisk” for BMW også i den sammenheng at bilen skal ha vært det første store prosjektet som ble utviklet av BMWs Motorsport-avdeling. Den 277 hester sterke 3,5 liters sekseren med Kugelfischer-injection fra M1 ble for øvrig senere trimmet ned til 218 hester, og fikk deretter leve videre i M635 CSi, og også den første M5en av E28-generasjonen.

Lambo-samarbeidet raknet

Den italiensk-designede og ditto-inspirerte midtmotorbilen skulle etter planen også ha vært produsert i samarbeid med Lamborghini, men her satte sistnevntes nærmest permanente økonomiske problemer en stopper. Kildene strides litt om hvorvidt produksjonen noen gang kom i gang hos Lamborghini ut over noen prototyper, men den separate karosserimakeren Baur, som også har bygget flere ganske særegne cabrioletmodeller for BMW, tok over og fullførte M1-produksjonen.

Det særdeles lange akterpartiet på bilen gjør at man faktisk
  har et tross alt ikke helt latterlig bagasjerom bak den lange motoren.
  (Foto: Gullwing Motor Cars)
Det særdeles lange akterpartiet på bilen gjør at man faktisk har et tross alt ikke helt latterlig bagasjerom bak den lange motoren. (Foto: Gullwing Motor Cars)

Det skjedde for hånd, og i rolig tempo helt frem til minsteantallet på 450 biler for å homologisere den for racing var rundet. Ergo bør det fremdeles være mulig å nyte imponerende byggekvalitet i denne bilen om du har midlene som skal til for å få den hjem, og prydet med norske skilter.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Kanskje kan det være en ny M1-arvtaker på gang...