SUNNE VALG: Bare 46 prosent av oss klarer å spise så sunt som vi ønsker, ifølge en ny undersøkelse fra Helsedirektoratet. (Foto: Colourbox/)
SUNNE VALG: Bare 46 prosent av oss klarer å spise så sunt som vi ønsker, ifølge en ny undersøkelse fra Helsedirektoratet. (Foto: Colourbox/)

Bare 6 av 10 opptatt av å spise sunt

Slik setter du opp en sunn ukemeny – og sparer penger.

Trim deg til San Francisco – vinn premier

Helsedirektoratet lanserte i dag den nye nøkkelhull- og kostrådskampanjen «Små grep, stor forskjell». Målet er å vise at man med enkle grep kan få et sunnere kosthold.

– «Små grep, stor forskjell» er en langsiktig satsing for å inspirere, motivere og veilede folk til å ta små, sunne grep. Gode matvalg i hverdagen kan få stor betydning for helsen på sikt, sier divisjonsdirektør Knut-Inge Klepp i Helsedirektoratet.

I forbindelse med lanseringen ble også resultatene av en ny spørreundersøkelse, som er gjennomført for Helsedirektoratet, offentliggjort.

3 av 10 vil endre kostholdet

I undersøkelsen kommer det frem at 64 prosent er opptatt av å spise sunt. Dette gjelder 74 prosent av kvinnene mot 54 prosent av mennene.

Likevel opplyser 46 prosent at de klarer å spise så sunt som de ønsker.

3 av 10 opplyser at de planlegger å endre kostholdet sitt. Av disse sier 7 av 10 at de synes det er vanskelig.

– Vi ønsker at flere skal forstå hvordan man enkelt kan spise sunt ved å følge kostrådene, samtidig som de får inspirasjon til sunn matglede. Myndighetenes merkeordning Nøkkelhullet er ett verktøy som gjør det enklere å følge kostrådene i praksis, sier Klepp.

LES OGSÅ: Derfor lures du til å spise for mye

Planlegg måltidene

25 prosent oppgir at de ikke klarer å planlegge slik at de har de nødvendige råvarene, og at dette er årsak til at de ikke spiser så sunt som de ønsker.

TV 2 Sportys kostholdsekspert anbefaler at man setter opp en meny hver uke for å få til et sunt kosthold i hverdagen.

– Sett av en tid hver uke, for eksempel søndag ettermiddag, der alle som bor i huset går gjennom uken som kommer. Se på hva som skal skje den kommende uken og finn ut hva dere kan ha til middag. Alle kan komme med innspill og ut fra dette kan det settes opp en ukesmeny, sier Kari Sellæg, klinisk ernæringsfysiolog i Stamina HOT og Sporty-ekspert.

SPORTY-EKSPERT: Klinisk ernæringsfysiolog i Stamina HOT, Kari
  Sellæg. (Foto: Eivind Pettersen/ TV 2/)
SPORTY-EKSPERT: Klinisk ernæringsfysiolog i Stamina HOT, Kari Sellæg. (Foto: Eivind Pettersen/ TV 2/)

– Ut i fra hvor mye lagringsplass man har kan man handle inn mat en til to ganger i uken. Med færre besøk i butikken, reduserer man impulskjøp. Man har også alt klart for å få til sunne middager hver dag. Planlegg hva dere skal spise til frokost og andre måltider, slik at alt blir kjøpt inn, råder kostholdseksperten.

LES OGSÅ: To små knep gjør deg sunnere

– Sparer flere hundre kroner

13 prosent av de spurte i undersøkelsen sier at de ikke har råd til å spise sunt. Men følger du Sellægs råd vil dette også være smart økonomisk.

– Sunn mat trenger ikke å være så dyrt. Med god planlegging og færre handleturer sparer man dessuten mye penger. Mange av pasientene jeg jobber med rapporterer tilbake at de sparer flere hundre kroner i uken ved å planlegge kostholdet for en uke om gangen, og dermed unngå mye impulskjøp, sier Sellæg

LES OGSÅ: Disse matvarene er fulle av sukker

Vil ha billigere, sunn mat

Andre årsaker som kommer frem til at nordmenn ikke spiser sunt er mangel på tid (13 prosent) og at en lager mat man kan fra før (23 prosent).

I undersøkelsen ble folk spurt om hva de tror kan bidra til å spise sunnere.

66 prosent svarte at billigere tilgang på sunn mat kan være til hjelp. 55 prosent oppga tips til sunnere retter som er enkle og raske og tilberede som en god hjelp, og 3 av 10 ønsker råd om hva som er sunn mat.

Halvparten av deltakerne svarte at en viktig faktor vil være at sunn hurtigmat blir lettere tilgjengelig.

LES OGSÅ: Dette er kostholdet du må ha i fremtiden

Råd for et sunt kosthold

Helsenorge.no gis det gode råd for hva man bør spise for å ha et sunt kosthold i hverdagen:

* Spis variert

* Velg vann som tørstedrikk

* Hold energibalansen

* Spis fisk oftere

* Spis mindre sukker til hverdags

* Spis minst fem om dagen

* Spis grove kornprodukter

* Velg magert kjøtt

* Hold deg aktiv

* Velg magre meieriprodukter

* Velg matoljer og myk margarin

* Spis mindre salt

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!