SPORTYEKSPERT: Kost  og livsstilsrådgiver Siri Marte Hollekim har hjulpet deltakerne i «Sporty: Gjør livet lettere!» ned i vekt   uten å telle kalorier. (Foto: TV 2)
SPORTYEKSPERT: Kost og livsstilsrådgiver Siri Marte Hollekim har hjulpet deltakerne i «Sporty: Gjør livet lettere!» ned i vekt uten å telle kalorier. (Foto: TV 2)

Slanker ti personer uten å telle kalorier

Ned i fettprosent og opp i muskelmasse på ti uker. Her er oppskriften fra Sporty-eksperten!

Trim deg jorden rundt med Sporty

Gjennom vinteren vil «Sporty: Gjør livet lettere!» følge ti personer som skal endre livsstil på ti uker.

I første program møtte vi Linda Kristin Holbø (41) som klarte å gå ned hele 10 kilo. Førstkommende søndag kan du følge butikksjef Thomas Jansen (40) som ikke trener, men lever på kaffe, røyk og ett måltid om dagen.

– Alle de ti deltakerne har gått ned i vekt uten å tenke kalorier. Det er fantastisk, sier kost- og livsstilsrådgiver Siri Marte Hollekim.

LES OGSÅ: Sporty sikter høyt, skal få ti personer i form på ti uker

Med stor suksess har hun veiledet deltakerne innen kosthold og lært dem å ta gode valg.

– Deltakerne har spist etter tallerkenmodellen, brukt helsemyndighetenes kostholdsråd, som har blitt tilpasset individuelt, og spist seg passe mette. Vi har fulgt nøye med på vekten underveis, forteller Hollekim.

Se «Sporty: Gjør livet lettere!» på TV 2 søndag kl. 19.00!

Siri Marte Hollekim, TV 2 Sportys ekspert innen trening og kosthold. (Foto: TV 2)
Siri Marte Hollekim, TV 2 Sportys ekspert innen trening og kosthold. (Foto: TV 2)

Første treningsapp på norsk ute nå

Økt muskelmasse

I tillegg har deltakerne vært fysisk aktive i hverdagen og hatt jevnlige treningsøkter. Ved å følge oppskriften har deltakerne gått ned i vekt samtidig som de har økt muskelmassen.

Det er så sunt og flott at jeg blir glad

Linda hadde aldri trent før hun gikk løs på sitt nye liv ved hjelp av Sporty. Gjennom tiukersperioden sank Lindas fettprosent fra 37 til 29 prosent. 41-åringens kondisjonsalderen ble redusert fra 55 til 35 år.

Det deltakerne har gjort er overkommelig for folk flest

– Det er så sunt og flott at jeg blir glad. Det deltakerne har gjort er overkommelig for folk flest. De har spist fargerikt, variert, rent og grovt, sier Hollekim.

KONDISJONSKALKULATOR: Er du sprek? Test din kondis her!

Lørdag én dag i uken

TV 2 Sportys kostholdsveileder registrerer at mennesker er forskjellige og at ulike metoder fungerer på forskjellige personer. Hun har fra tidligere god erfaring med å gi generelle kostholdsråd der man redusere søtsaker, kaker og kos til én dag i uken, og spiser mindre mengder enn før.

– Spis deg passe mett i stedet for stappmett.

For å skape et sunt måltid anbefaler hun tallerkenmodellen (se faktaboks).

– Tallerkenmodellen er en veldig fin måte å kontrollere at maten er sammensatt, variert og fargerik gjennom dagen. Det er viktig at det meste som inntas er ren mat som man lager fra bunnen av, sier hun.

Hollekim mener at det ikke trenger å være komplisert å spise sunt.

Det er viktig å kontrollere at du ikke går ned mer enn 0,5-1 kg per uke

– Men du må prioritere å sette seg litt inn i hva som skal til for å få til en varig endring.

Ned i vekt

– Alle jeg har gitt råd, og som har valgt å følge disse, har gått ned i vekt uten å telle kalorier, forteller kost- og livsstilsrådgiveren.

Ved å følge med på vekten får man et sikkert mål på om man er i energibalanse eller i energiunderskudd.

– Går du ned i vekt spiser du mindre energi enn du bruker. Det er viktig å kontrollere at du ikke går ned mer enn 0,5-1 kg per uke dersom du skal ned i vekt. Det er også lurt å trene samtidig som du legger om kostholdet for å få en vektnedgang, råder hun.

BMI-kalkulator: Sjekk om vekten er passe

PÅ VEKTEN: TV 2 Sportys kostholdsveileder, Siri Marte Hollekim, anbefaler at man veier seg en gang i uken i stedet for å telle kalorier. Det anbefales at man veier seg på samme tid og på samme dag hver uke. (Foto: Colourbox / Illustrasjonsbilde/)
PÅ VEKTEN: TV 2 Sportys kostholdsveileder, Siri Marte Hollekim, anbefaler at man veier seg en gang i uken i stedet for å telle kalorier. Det anbefales at man veier seg på samme tid og på samme dag hver uke. (Foto: Colourbox / Illustrasjonsbilde/)

Teller ikke kalorier

Selv om Hollekims metode går ut på at man ikke teller kalorier for å gå ned i vekt, betyr det likevel at du må notere deg de energirike sunne matvarene og begrense inntaket av disse.

– Hvis du ønsker å gå ned i vekt må du begrense inntaket av matvarer som raskt får opp blodsukkeret, slik som søtsaker, kaker, loff og boller, men også juice, druer, modne bananer, ananas, tørket frukt og søte eksotiske frukter. Inntaket av energirike matvarer som nøtter og avocado bør også inntas med moderasjon. Disse har mye viktig næringsinnhold og bør nytes, men ved ønske om vektreduksjon bør man ikke få i seg store mengdene. Nøtter og avocado er proppfulle av sunt fett, men har all energien til fett uansett hvor sunt det er, forklarer hun.

– Det som er fint med å ikke fokusere på kalorier, men velge mat som er å karakterisere som sunn er at man da på lengre sikt lærer seg å ta de gode valgene, ikke lavkalorivalg.

LIKE MYE SUKKER: Vann er den beste tørstedrikk. Skal du likevel drikke noe søtt kan det være greit å vite at juice og brus inneholder like mye sukker. Juice er  likevel å foretrekke da det den inneholder sunne næringsstoffer. (Foto: Colourbox / Illustrasjonsfoto/)
LIKE MYE SUKKER: Vann er den beste tørstedrikk. Skal du likevel drikke noe søtt kan det være greit å vite at juice og brus inneholder like mye sukker. Juice er likevel å foretrekke da det den inneholder sunne næringsstoffer. (Foto: Colourbox / Illustrasjonsfoto/)

LES OGSÅ: Advarer mot «sunn drikke»

Mange som ønsker å gå ned i vekt er bekymret for at søtsuget skal plage dem, noe Hollekim bekrefter at det også kan gjøre i en god stund.

– Det er eksempelvis like mye sukker i brus som i juice, men det er ingen tvil om at juice har flere sunne næringsstoffer i seg. For å bli kvitt søtsug har jeg tro på å holde inntaket av sukkersmak til det minimale, også kunstig søtsmak kan opprettholde søthungeren. Tiden du bruker på å venne deg av med dette varierer. Noen blir tilsynelatende aldri kvitt søtsuget. Det er likevel verdt et forsøk, sier Hollekim.

Hun anbefaler ikke at man legger opp til noe så urealistisk som å aldri mer spise godteri.

Spis mer grønnsaker

Et tips til deg som ønsker å gå ned i vekt er å øke omfanget av rå og grønne grønnsaker i kosten betraktelig. Velg fullkorn når du skal spise ris, pasta og brød.

– Sørg samtidig for at du spiser grønnsaker i alle farger og fasonger. Gjør det til en sport å spise farger! Følger du de øvrige kostrådene vil fete dressinger og krutonger, fint brød og salami forsvinne naturlig.

GRØNT OG FARGERIKT: Kostholdsveileder Siri Marte Hollekim anbefaler å spise grønnsaker i alle farger og fasonger. (Foto: Illustrasjonsbilde/ Colourbox/)
GRØNT OG FARGERIKT: Kostholdsveileder Siri Marte Hollekim anbefaler å spise grønnsaker i alle farger og fasonger. (Foto: Illustrasjonsbilde/ Colourbox/)

Hollekim legger vekt på at du ikke behøver å endre på absolutt alt med en gang.

– Små endringer som å spise en fiskemiddag av ren fisk i uken vil utgjøre en 100 prosent forbedring og klare helsefordeler.

Husk også på at du bør legge inn jevnlige treningsøkter.

– Fysisk aktivitet er alltid det aller, aller viktigste for helsen, men når man skal ned i vekt kreves det oftest en kostendring. Begynner du å trene behøver ikke kostendringene å være like store for å gå ned i vekt som når du ikke trener i det hele tatt.

TRENING: Deltakerne i
TRENING: Deltakerne i

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!