Frister det med en Jaguar XF på billigsalg, så bør du dra til Tyskland. Der selges de akkurat nå til rekordlave priser.
Frister det med en Jaguar XF på billigsalg, så bør du dra til Tyskland. Der selges de akkurat nå til rekordlave priser.

Nybiler selges til bruktbilpriser

Bilbransjen bruker kreativiteten for å møte krisen.

Vi merker det ikke så godt i Norge, men rundt oss i Europa er det de mange steder en dyp og nesten altoverskyggende økonomisk krise.

Det merkes på bilsalget – september ble den dårligste måneden for bilsalg i Europa på to år – med en nedgang på 11 prosent – og markerer den 12. måneden på rad med et fallende marked.

Selv Tyskland, som lenge holdt stand, er nå rammet. I desperasjon er bilforhandlerne villig til å gjøre mye for å opprettholde omsetningen. Nybilprisene raser – takket være et gammelt smutthull i rabattsystemet.

LES OGSÅ: Dette merket taper mest i Europa

Omgår regelverket

Over 80.000 biler ble solgt med minst 25 prosent rabatt i september. Dette er egentlig mer rabatt enn det er lov til å gi på en nybil.

De kunstig høye rabattene oppnår bilforhandlerne ved å sette seg selv som førsteeier, slik at kjøper blir eier nummer to. Og dermed i teorien har kjøpt en bruktbil – som aldri er kjørt en meter.

Slik omgår de elegant regelverket for hvilke rabatter de har lov til å gi på nybiler.

LES OGSÅ: Volvo stenger fabrikk i en uke

En tredjedel på "billigsalg"

Flere medier, deriblant Svenska Dagbladet Näringsliv, siterer nå Center Automotive Research (CAR) på at en tredjedel av alle tyske nybiler selges med en rabatt på minst 25 prosent.

At krisen nå har fått fotfeste i Tyskland er ekstra ille for bransjen – da dette regnes for å være Europas viktigste bilmarked.

LES OGSÅ: Disse vil møte krisen med fusjon

Alfa Romeo gir mest

Det er Alfa Romeo som selger flest modeller på billigsalg - hele 68 prosent av deres biler ble solgt med minst 25 prosent rabatt i september.
Det er Alfa Romeo som selger flest modeller på billigsalg - hele 68 prosent av deres biler ble solgt med minst 25 prosent rabatt i september.

Denne kreative metoden har vært praktisert i lang tid, men i forbindelse med nedgangen i bilsalget, har det blir svært utstrakt.

Og det er de som sliter mest som tyr oftest til smutthullet i systemet. Dermed er det Alfa Romeo som topper listen – 68 prosent av deres nybilsalg ble gjort på denne måten i september. Chevrolet kommer like bak med 62 prosent, Jaguar med 56 prosent, Fiat med 49 prosent og Peugeot med 47 prosent.

Men også VW, som totalsett øker omsetningen sin, selv om det er nedgang i Europa, har hatt en markant økning på dette. I august ble 23 prosent av bilene solgt med denne rabatten – i september var tallet 36 prosent.

LES OGSÅ: Sponser hver bilkjøper med mange tusenlapper

– Verre før det blir bedre

Broom-redaktør Knut Skogstad ser dessverre få lyspunkter i horisonten.

– Bilbransjen vil nok oppleve verre tider, før det snur og blir bedre. Det finnes ingen rask løsning på den krisen som nå herjer. Dette vil ta tid – og ganske sikkert føre til store endringer i bilindustrien underveis.

– Men hva med det norske markedet?

– Vi vil fortsatt være "annerledes-landet" her. Norge har en helt unik situasjon – og lite tyder på at bilsalget i Norge plutselig vil stagnere. Kanskje vil importen øke, ettersom prisene i Europa faller, men ikke nok til at det vil gi store utslag på nybilsalget.

I Norge var bilsalget i 2011 rekordbra – les mer her: