Mercedes-Benz E-klasse: Så billig får du plassmesteren

Det er en spesiell grunn til at disse premiumbilene er så rimelige.

Stjerne på panseret trenger ikke å bli så dyrt   selv ikke med siste generasjon E klasse. Det skyldes mye at disse bilene er så populære blant drosjeeiere.
Stjerne på panseret trenger ikke å bli så dyrt selv ikke med siste generasjon E klasse. Det skyldes mye at disse bilene er så populære blant drosjeeiere.

Mercedes-Benz E-klasse er en skikkelig komfort- og plasskonge.

I utgangspunktet koster de mer enn hva folk flest har råd til. Men, blant annet takket være at de er så populære blant taxieiere, er også siste generasjon nå tilgjengelig på bruktmarkedet for godt under 300.000 kroner.

Vi har funnet en sølv metallic E220 CDI som blir din for 271.880 kroner ferdig registrert – med ikke helt avskrekkende 174.000 kilometer på telleren.

LES OGSÅ: Mercedes E-klasse: Dette er Norges mest populære bruktbil

Lite utstyr

Ny koster den siste generasjonen E-klasse, som kom som 2010-modell, fra 536.000 kroner som stasjonsvogn. De fleste som ble levert er imidlertid en hel del dyrere, ettersom dette er biler som gjerne bestilles med en god bunke ekstrautstyr.

Den taxibrukte modellen vi har funnet har blant annet automatgir og navigasjonsanlegg.

LES OGSÅ: Mercedes-Benz W123: Den er som ny – etter 27 år

Enorm plass

Viktigere for potensielle kjøpere er kanskje den enorme plassen du får på kjøpet, 695 liters bagasjerom. Tung og solid kjørekomfort er også standard.

I tillegg får du statusbil med stjerne på panseret – og siden vi snakker sølv metallic i kombinasjon med sort interiør, er også fargekombinasjonen av en slik type som mange faller for.

På bagasjeplass er Mercedes E-klasse suveren. Hele 695 liter er til rådighet - og det øker til nesten 2000 hvis du legger ned baksetene.
På bagasjeplass er Mercedes E-klasse suveren. Hele 695 liter er til rådighet - og det øker til nesten 2000 hvis du legger ned baksetene.

Bruktbil: Dette er merket som går lengst

Gjerrig

2,1-literen på 136 hk har så visst ikke mer krefter enn det må være på bilen som veier 1,7 tonn – men den klarer 0–100 km/t på 11,1 sekunder.

Og om du ikke akkurat skyter ut av lyskryssene som et børseskudd, så kan du i alle fall vise til et hyggelig forbruk – bare 0,61 l/mil ved blandet kjøring.

Det følger med både sommer- og vinterdekk.

Klikk her for å se hele annonsen

Brostein

Bilen er taxikjørt i Bergen, hvilket betyr at den nok har hatt noen turer over uvjen brostein – så understellet har trolig fått nok å jobbe med mens den var i tjeneste.

Men i utgangspunktet trenger ikke taxikjørte biler å være noe verre kjøp enn andre biler. Som ved ethvert bruktbilkjøp, er det avhengig av hvordan eieren har tatt vare på bilen sin.

De fleste er i alle fall påpasselige med servicer – og mange legger også litt innsats i å holde bilen pen og ordentlig.

E-klasse i bevegelse
E-klasse i bevegelse

LES OGSÅ: Brukt-taxi kan være kjempesmart bilkjøp

– Litt gambling

Brooms bilekspert, Benny Christensen, mener absolutt at brukt taxi kan være et smart bruktbilkjøp.

– Men jeg ville sjekket automatgirkassen ekstra nøye – og fått en skikkelig tilstandsrapport. I tillegg må prisen stå i forhold til kilometerstanden og teknisk stand. Og uansett må en kjøper være klar over at en gambler litt – så det er greit å ha litt penger satt av til eventuelle overraskelser, konkluderer han.

PS: Det finnes E-klasser av siste generasjon helt ned i like over 200.000 kroner – men da gjerne med km-stand på godt over 300.000.

Si din mening:

LES OGSÅ: Ikke alle taxier er en Mercedes – heldigvis!