Audi S3   her i originalutgave   er morsomme saker på bruktmarkedet. Men det er også en bil som bør sjekket nøye før kjøp.
Audi S3 her i originalutgave er morsomme saker på bruktmarkedet. Men det er også en bil som bør sjekket nøye før kjøp.

Tenk deg om før du kjøper bil av hobbymekaniker

Det rykker i lommeboka – og lyser i varsellampene.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hallo Benny! Har kommet over en Audi A3 1,8 T med S3-look. Vært på leting etter sånn bil ganske lenge og kjenner at det rykker i lommeboka nå. Men jeg lurer på om jeg skal tørre å kjøpe ettersom bilen ikke har servicebok eller noe særlig dokumentasjon. Han som eier den nå har hatt den i fem år og det er han som har bygd om til S3-look, han har også skiftet mange deler og skiftet olje osv.

Han er ikke bilmekaniker, men fortalte at han har veldig peiling på Audi og at han garanterer at det er gjort ordentlig jobb. Det er en 2000-modell og den har gått nesten 200.000 kilometer. Har på følelsen av at det kan prutes litt også og prisen skal bli grei. Hva gjør jeg?

Benny svarer:

Jeg skjønner at det rykker i lommeboka hos deg, men jeg kjenner at jeg får litt lyst til å tråkke på bremsen når jeg leser spørsmålet ditt. Det er et par ting her som virkelig får varsellampene til å lyse hos en som har opplevd såpass mye rundt bruktbil som jeg har – etter mange år.

Det er mulig jeg høres i overkant negativ ut nå, men jeg starter med å være litt kritisk:

Når en bil ikke har servicehefte og heller ikke noe særlig med dokumentasjon, er det all grunn til å være skeptisk.

Både til hva slags stand den er i – men i aller høyeste grad også til om kilometerstanden stemmer. Jeg sier ikke at du aldri skal kjøpe en bil som mangler dette. Men det gir absolutt grunn til å sjekke bilen veldig, veldig nøye og det skal gjenspeiles i prisen.

For all del: Det er veldig mange dyktige hobbymekanikere rundt omkring og mange gjør også svært nøye jobb.

At selgeren "garanterer" at han har gjort ordentlig jobb, er nok likevel ikke verdt særlig mye når du eventuelt har kjøpt bilen.

Dukker det da opp problemer som kan være relatert til at han har slurvet eller ikke gjort jobben skikkelig, er det nok fort en tung jobb å få ut noen form for erstatning.

Alt om Audi på broom.no – klikk her:

Kan være risikosport

Jeg ville også spurt nøye om ombyggingen. Finnes det kvitteringer for delene? Står det noe i vognkortet om dette?

Som du skjønner: Dette kan virkelig være risikosport. Når jeg likevel holder døra litt på gløtt, er det fordi jeg skjønner at du har fått veldig lyst til å kjøpe en ganske spesiell bil.

Det du imidlertid MÅ gjøre, er å ta bilen på en skikkelig test før du kjøper den, for eksempel hos NAF.

Da får du også en skikkelig tilstandsrapport og du får vite hva slags stand bilen er i akkurat nå. Alt mulig kan naturligvis skje etter at du har signert kontrakten og levert fra deg kjøpesummen, men sånn er det jo med bruktbil.

Man tar som regel en sjanse uansett, poenget er å minimere risikoen så godt man bare kan i forkant.

Lykke til med avgjørelsen!

Ikke problemfri: Les om denne A3-generasjonen i Brooms bruktbilguide

Stort arkiv


Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Begge er vinterdekk – bare det ene er forbudt

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: