Vil skape ny bil-gigant

Opel, Peugeot og Citroën skal være i gang med å planlegge fusjon.

Krisetidene i europeisk bilindustri tvinger fram nytenking. Et av resultatene kan bli en fusjon mellom disse merkene: Opel, Peugeot og Citroën.
Krisetidene i europeisk bilindustri tvinger fram nytenking. Et av resultatene kan bli en fusjon mellom disse merkene: Opel, Peugeot og Citroën.

Europeisk bilindustri er inne i en skikkelig bølgedal og flere produsenter har lite hyggelige regnskapstall. Samtidig øker forskjellene mellom de som klarer seg relativt bra - og de som må ta beinharde kutt for å i det hele tatt overleve.

Framtidsutsiktene blir også stadig dystrere. Bransjen mener nå selv at det vil ta fem-seks år - minst - før krisen er over.

Verst rammet er produsentene som har en stor del av salget sitt i Europa. Her svikter det alvorlig nå, samtidig som dette også i stor grad er produsentene som har de høyeste kostnadene.

Problembarn

En slik situasjon krever drastiske tiltak og to av produsentene som nå sliter tyngst, skal ha kommet langt med planer om å slå seg sammen. Det handler om Opel - og franske PSA Peugeot-Citroën.

Det franske selskapet taper angivelig nå 200 millioner euro i måneden og er i full gang med å få ned arbeidsstokken. De skal også stenge en av fabrikkene sine.

Opel er på sin side det store problembarnet i GM-familien. Mens morselskapet har klart å få de fleste andre merkene sine på rett kjøl, taper Opel både markedsandeler og penger.

LES OGSÅ: Hvorfor gjør Opel det så dårlig i Norge?

Fra galt til verre

Opel og PSA samarbeider allerede om utvikling av bilmodeller og kjøper inn deler sammen. De inngikk avtale om dette i februar - og samtalene om en tettere integrering av selskapene og eventuelt en fusjon skal ha startet like etterpå.

Dette skal ha blitt intensivert etter hvert som det ble klart at markedssituasjonen gikk fra galt til verre.

Ifølge bransje-nettestedet autonews.com har man kommet opp med flere alternative løsninger: Blant dem at PSA kjøper hele Opel og innlemmer merket i sin familie.

Men det blir anslått at en mer sannsynlig løsning er at man opprettet et nytt selskap som de to aktørene eier sammen. Det blir også spekulert i at GM skal være villig til å gå inn med ti milliarder euro i en slik avtale.

LES OGSÅ: Sponser hver bilkjøper med mange tusenlapper

Legge ned fabrikker

Går selskapene sammen, vil de bli nummer to i Europa, etter VW-konsernet. VW har i dag en markedsandel på 25 prosent av det europeiske markedet. Opel/PSA vil med dagens salgstall ha 18,6 prosent.

Oppsiden for både Opel og PSA er muligheten for betydelige kutt på en rekke områder. Det nye selskapet vil kunne videreføre de delene av driften som fungerer best - og kutte der det virkelig butter mot.

I praksis vil det nok bety nedleggelse av flere bilfabrikker, at mange tusen arbeidsplasser vil ryke i produksjonen og hos underleverandører.

Dessuten vil det være mye å hente ved å få ned antallet lederstillinger og byråkrati. Der er særlig de franske produsentene kjent for å ha store kostnader.

Mye skepsis

For GMs del kan dette være en vei ut av det som lenge har vært en betydelig hodepine. Den amerikanske staten har fortsatt en betydelig eierandel i GM, da er det ikke lett å forsvare at man år etter år sender penger til Opel for å dekke tapene der.

Fra bransjehold er det imidlertid mye skepsis å spore. Argumentene går særlig på at dette er to selskaper som begge sliter tungt og langt på vei har de samme problemene: Overkapasitet, merkevarer som sliter mot de beste konkurrentene - og for høye kostnader. Å snu dette vil både være tungt og svært kostbart - og den jobben kan fort bli enda tyngre hvis man går sammen.

LES OGSÅ: Volvo stenger bilfabrikk i en uke

Tungrodd?

Det blir også pekt på betydelige kulturforskjeller mellom den franske og tyske måten å drive bilproduksjon på. Elementer som kan gjøre et nytt selskap tungrodd og ineffektivt - akkurat det man minst trenger i dagens situasjon.

Foreløpig er det ingen offisielle kommentarer fra noen av partene, ut over at man er fornøyd med samarbeidet som har vært så langt.

LES OGSÅ: VW er på offensiven - planlegger nytt billigmerke