Marius vil ha mer power i sin Volvo, men velger ikke den enkleste løsningen. Lyd er nemlig også viktig, og da trenger han en sylinder til... (Foto: Privat)
Marius vil ha mer power i sin Volvo, men velger ikke den enkleste løsningen. Lyd er nemlig også viktig, og da trenger han en sylinder til... (Foto: Privat)

Bilen min Volvo 940 Turbo: Kongen av ungdomsbiler

Marius elsker nemlig lyden av femsylindrede motorer.

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

En av bilmodellene som går igjen i denne spalten, ikke minst blant unge bileiere, er de siste tradisjonelle bakhjulsdrevne Volvoene fra 1980- og 1990-tallet. Grovbygget og lettskrudd redskap som byr på god komfort, og tåler en trøkk.

Frisk med turbo

Selv om disse bilene nok aldri var bygget for fart og spenning gjør de relativt greit fra seg også, i hvertfall om man er så heldig å få tak i en utgave med turbomotor.

Skinninteriør er på plass, og siden Volvo er berømt for gode seter er komforten selvsagt god. Enda bedre skal den bli når Marius får byttet ut den slitte stoppen i setene og trukket dem på nytt. (Foto: Privat)
Skinninteriør er på plass, og siden Volvo er berømt for gode seter er komforten selvsagt god. Enda bedre skal den bli når Marius får byttet ut den slitte stoppen i setene og trukket dem på nytt. (Foto: Privat)

De såkalte lavtrykksturboene ble mer og mer vanlige mot slutten av 9-seriens levetid på slutten av 90-tallet, og i dag, 15 år senere, er det ingen store c-momenter forbundet med det å lokke ut litt ekstra krefter ved å dra på litt på trykket.

Les også: - Går 940en min bedre hvis jeg fjerner luftfilteret?

Men da sitter man selvsagt fortsatt med en firesylindret motor under panseret.

Har hårete planer

Det er noe de aller fleste kan leve godt med, men ikke mannen som er eier av denne pene, knallrøde representanten for de siste erke-tradisjonelle Volvoene. Han planlegger i stedet å transplantere inn motor fra en 850, hvilket altså betyr fem sylindre – særegenheten som mer enn noe annet viste at Volvo hadde blinket ut Audi som hovedkonkurrent på vei mot premiumstatus.

Del med Facebook-vennene dine!

Om det fører til at bilen blir en ”Volvo 950”, så vil den trolig bevare sjelen likevel. Og selv om mer power kunne vært fikset langt enklere ved å bruke motoren som sitter i bilen, så er ønsket om en femmer altså forbundet med noe helt annet – nemlig lydbildet.

I knall rødt med sorte
I knall rødt med sorte

Seks Volvoer på to år

Det viser at vi har med en bileier å gjøre som er nøye på detaljene. Er du fremdeles i tvil, vil du bli overbevist når du studerer bildene av den røde stas(jons)vognen.

Les også: Andreas sin 940 har tatt av seg politi-uniformen

Eier: Marius Forsell, (19)

Bosted: Ski

Litt om meg selv: Glad, ivrig og positiv gutt. Går på skole i Våler på VG3 anleggsmaskinreparatør, driver med biler på fritiden og storkoser meg med det. Har hatt 6 biler siden jeg fylte 17 år (240 -84, 240 -87, 240 -88, 240 -91, S80 -99 og 940 -97).

Motto: VOLVO FOR LIFE!

Bilen: Volvo 940 Turbo, 1996/1997-modell.

– Praktfull å kjøre

Hvor lenge har du eid den? Denne bilen har jeg eid snart 6 måneder, og jeg er storfornøyd!

Det er ikke noe i veien med motoren som sitter i bilen i dag heller. Men Marius vil uansett ha mer krefter, og da er det greit å bygge på en motor som har finere lydbilde i tillegg, mener han. (Foto: Privat)
Det er ikke noe i veien med motoren som sitter i bilen i dag heller. Men Marius vil uansett ha mer krefter, og da er det greit å bygge på en motor som har finere lydbilde i tillegg, mener han. (Foto: Privat)

Hva har du gjort med den? Jeg har montert takvinge, originale vindavvisere, skinnseter, boost controller, DTM super 18 tom felger og trelisteverk i dashbord. 960 baklukehåndtak, 960 bakrutevisker og 960 dørhåndtak.

Liker best med bilen: Draget når man trykker gasspedalen i bunnen, og ladetrykket treffer! Dessuten kjørekomfort, den er praktfull å kjøre.

Liker minst med bilen: Er noe smått som skal gjøres, som å fikse skinnsetene (trekke på nytt og montere nye sitteputer under skinnet).

Sikter mot 450 hester

Framtidsplaner for bilen: Planer for bilen er å pusse opp interiøret med trelister, Volvo R-sport setetrekk, stoffmatter og finne originaldeler i god stand.

Finishen på bilen er glimrende. Detaljer som lakkerte dørhåndtak fra 960 bidrar til å løfte helhetsinntrykket flere hakk. (Foto: Privat)
Finishen på bilen er glimrende. Detaljer som lakkerte dørhåndtak fra 960 bidrar til å løfte helhetsinntrykket flere hakk. (Foto: Privat)

Andre planer er å montere en rekkefemmer Volvo 2,5 L 24-ventiler som det blir satt turbo på. Grunnen til motorbyttet er at jeg rett og slett elsker Volvo-femmeren sin lyd med 2,5 tom eksos fra turbo. Denne skal det sitte en såkalt Tremec TKO600 kasse (6trinns) og 3platet tilton clucth på.

Effekt er jeg usikker på men rundt kanskje 300 - 450HK. Coilovers skal også på. Men hele poenget er at bilen skal se mest mulig original ut når folk ser den, og skilt skal den ha, dvs. instrumener skal inn i hanskerommet og utseende og interiør skal være originalt men nytt og pent.

Drømmebil: Det må være Volvo S60 Polestar hvis den kommer på veien, ellers så er det Volvo V70 R AWD.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Er Mercedes W123 eller Volvo 940 en perfekt pendlerbil?

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Marius om? Bruk kommentarfeltet under!