Opel presenterer nå sin viktigste bilmodell på veldig lenge   og Mokka har fått en svært god start.
Opel presenterer nå sin viktigste bilmodell på veldig lenge og Mokka har fått en svært god start.

Opel Mokka: 900 har bestilt nykommeren

Broom testkjører akkurat nå bilen i Tyskland.

Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen er nå i Tyskland, på den offisielle lanseringen av Opels nye SUV/crossover Mokka.

Under det ganske spesielle navnet, skjuler det seg en bil som går rett inn i en av de raskeste voksende bilklassene akkurat nå. Og det er også en bil som blir uhyre viktig for Opel.

Priser aggressivt

– Ja, på pressemøtet i går kveld la importøren overhodet ikke skjul på at dette er en bil de virkelig trenger å treffe med. Starten har da også vært veldig bra. Importøren har 900 bestillinger inne før bilen i praksis er i salg. Og neste år er målsettingen også ambisiøs: Å selge 1700 biler, forteller Vegard på telefon fra Tyskland.

– Den offisielle lanseringen skjer fra midten av november, men det skal ha kommet biler til forhandlere allerede, det vil si at det er mulig å prøvekjøre nykommeren også før lanseringen egentlig skjer.

Opel-importøren priser svært aggressivt og har lagt seg under de fleste konkurrentene. I tillegg lover de spesialtilbud på utstyrspakker i starten.

Tøff konkurrent: XV er en av bilene Mokka må matche

Det er litt utenfor badesesong - men både Mokka og Brooms utsendte
  trives på stranden allikevel.
Det er litt utenfor badesesong - men både Mokka og Brooms utsendte trives på stranden allikevel.

Les førsteinntrykket her: Dette kan bli en ny folkefavoritt

40.000 bestillinger

For Opels del er dette en svært etterlengtet modell. SUV-en Antara som ble lansert for noen år siden, har langt fra blitt den suksessen man hadde håpet på.

Nå sliter Opel i de fleste klassene – og trenger virkelig en bil som kan snu den negative trenden.

– Under pressemøtet fikk vi vite at Opel har rundt 40.000 bestillinger på Mokka i Europa totalt. Det er et høyt tall – og det gir dem i alle fall en god start på denne modellen. Det store spørsmålet er naturligvis om de klarer å opprettholde trøkket også etter at nyhetens interesse er over, sier Vegard som akkurat har lagt bak seg mange mil med dieselutgaven av Mokka:

LES OGSÅ: Hva er best i kulda – bensin eller diesel?

45 prosent med 4x4

– Og det er helt klart utgaven jeg ville valgt hvis jeg skulle kjøpt denne bilen selv. I går kjørte jeg 1,4-liters bensin som for så vidt kler bilen godt den også. Men dieselmotoren med 130 hestekrefter er enda bedre. Da blir det skikkelig kraftoverskudd, særlig der du trenger det mest. Dessverre klarer ikke Opel å tilby automatgir i kombinasjonen med denne motoren, det vet vi at mange kunder har lyst på.

Totalt regner produsenten med at 45 prosent av kundene vil velge firehjulstrekk, sannsynligvis blir tallet høyere i Norge.

LES OGSÅ: Her er de beste kjøpene med 4x4

Holde seg godt i pris

– Ja, jeg tror i alle fall det. Prisforskjellen opp til firehjulstrekk kontra forhjulstrekk er lav. Jeg tror mange vil mene at det er verdt den ekstra framkommeligheten og tryggheten – samtidig som Mokka med 4x4 bør kunne holde seg svært godt i pris, avslutter Vegard.

Vi kommer naturligvis tilbake med full test på bilen når Vegard har fått kjørt seg ferdig og kommet hjem igjen.

LES OGSÅ: Denne firehjulstrekkeren kunne forandret bilhistorien