Hva som dekkes av garantien og ikke   det kan ofte være noe som gir grunnlag for uenighet. Som kunde og forbruker er det viktig at du vet hva som er dine rettigheter og ikke gir deg så lett! Illustrasjonsfoto.
Hva som dekkes av garantien og ikke det kan ofte være noe som gir grunnlag for uenighet. Som kunde og forbruker er det viktig at du vet hva som er dine rettigheter og ikke gir deg så lett! Illustrasjonsfoto.

– Er de millionærer alle de som skrur på bil?

Han er irritert etter å ha betalt over 1500 kroner timen på bilverkstedet ...

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Etter å ha hatt bilen min på service i sommer og sittet igjen med en regning på nesten 10.000 kroner uten at det egentlig ble gjort noen reparasjoner eller skiftet noen særlige deler, må jeg si jeg føler meg irritert og har virkelig begynt å lure på om det er noen mening i å ta slike servicer. Det aller meste er snakk om arbeidspenger og med moms koster det for min bil nå rett i overkant av 1500 kroner per time.

Det får jeg virkelig ikke til å gå i hop. Med 40-timers arbeidsuke drar altså en mekaniker inn 60.000 kroner i uka, 240.000 kroner i måneden og nesten tre millioner i året! Jeg skjønner at det regnestykket kanskje blir litt lettvint, men likevel spør jeg: Er de millionærer alle de som skrur på bil, eller er det verkstedeierne som stikker av med alle pengene? Nå vurderer jeg Sverige neste gang, selv om det er en lang kjøretur herfra. Med slike priser må det da være fare for at mange ikke tar seg råd til å reparere bilen og i stedet kjører rundt med feil og mangler som rett og slett kan være trafikkfarlige?

Benny svarer:

Hei sann. Vi har vært innom temaet flere ganger her på Broom, og jeg forstår godt at dette er noe som både engasjerer og kanskje provoserer. Ja, det er dyrt å ha bil på verksted i Norge og timepriser som det du forteller om over er ikke uvanlig, selv om det nok er i øvre del av skalaen.

Som gammel bilmekaniker kan jeg nok aller først avkrefte at særlig mange av dem som skrur på bil er millionærer, i så fall skyldes det nok i alle fall ikke den vanlige jobben. Bilmekanikere flest har en helt grei årslønn, men det er veldig langt mellom de som tjener store penger. Jobben er også krevende, det er både fysiske løft og tøffe krav til effektivitet og tidsbruk, i tillegg er det mye man skal lære seg underveis og holde seg oppdatert på.

Verksteder som drives bra og effektivt, kan imidlertid være god butikk for eierne. Der har det blitt skapt noen millionformuer opp gjennom årene.

Men noen enkel bransje er det ikke. Det er ikke alltid lett å få tak i flinke folk og holde på dem. Det kreves gjerne mye kostbart utstyr og det går med mange timer i løpet av året til kursing og oppdatering av de ansatte. I tillegg er det generelt kostbart å drive her i Norge, nesten uansett bransje. Alt er dyrt, fra vaskehjelp til regnskapstjenester. Det er også mye byråkrati og skjemaer. Ting en kunde kanskje ikke tenker over at han eller hun er med på å betale for – men det er helt nødvendig for å kunne drive.

LES OGSÅ: Slike timepriser er en hån mot vanlige arbeidsfolk

Anbefaler servicer

Trenden går nå mot stadig mer kjededrift. Fordelen der er at man kan drive mer effektivt på mange områder. Men samtidig gir det åpninger for små aktører som kan spesialisere seg på enkelte ting, drive super-rasjonelt- og dermed også holde prisene nede.

Jeg anbefaler alltid å sjekke pris flere steder før man leverer inn bilen sin. Dette er jo et fritt markedet og prisene varierer mye, ikke minst mellom by og land. Å drive verksted i Oslo vest/Bærum er nok både dyrere og mer krevende enn å gjøre det samme på for eksempel Notodden. Det gjenspeiles som regel også i prisene.

Når det gjelder viktigheten av å ta servicer: Ja, jeg anbefaler helt klart å gjøre det. Både fordi du da vet at bilen er gjennomgått og at nødvendige deler er skiftet – men også fordi serviceheftet er et viktig "verdipapir" den dagen du skal selge bilen. Det koster der og da – men samtidig er det litt som å gå til tannlegen. Drøyer du for lenge mellom besøkene, kan det fort bli mye dyrere enn å ta regelmessige sjekker.

Jeg håper det var litt oppklarende!

LES OGSÅ: Kan jeg prute på bilverkstedet?

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Service i Sverige – gjør de like bra jobb?

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: