Stadig flere av oss har dette i stedet for et reservehjul under bagasjeromsgulvet. Men vet du hvordan reparasjonssettet skal brukes?
Stadig flere av oss har dette i stedet for et reservehjul under bagasjeromsgulvet. Men vet du hvordan reparasjonssettet skal brukes?

Seks av ti aner ikke hvordan de skal bruke dette

Og det kan gi store problemer hvis uhellet er ute.

Stadig flere nye biler blir nå levert uten reservehjul. På den måten sparer bilprodusentene både penger, plass – og vekt.

En av fem norske bilister kjører nå rundt uten reservehjul i bilen, det framkommer av en undersøkelse gjennomført av YouGov for Dekkmann.

I stedet for reservehjul, har disse bilene et reparasjonssett som er tenkt å skulle redde situasjonen hvis man punkterer.

Stor feilprosent

Men tall fra Norges Automobil-Forbund (NAF) viser at over 60 prosent av bilførerne ikke vet hvordan de skal bruke reparasjonssettet som er i bilen hvis uhellet først er ute.

– Vår erfaring er at svært få bilister klarer å bruke hjelpemidler som tetningsmiddel og kompressor i et nødstilfelle. Av dem som faktisk prøver er det relativt stor feilprosent. Blant annet glemmer folk å ta ut ventilnålen når latexmelken skal fylles i dekket.

Alt dette innebærer at flere og flere må få assistanse fra NAF eller andre for å få bilen til et gummiverksted, sier Torleiv Haukenes, produktsjef i Dekkmann i en pressemelding.

Se videoen: Punkterer i 290 km/t

Vente lenge

Tall fra NAF viser hvor omfattende problemet har blitt. Forrige måned utførte de hele 1508 assistanser til bilister som har punktert langs norske veier., Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen råder alle bilister til å ha reservehjul i bilen fremfor å nøye seg med tetningsmiddel.

– Bilister uten reservedekk risikerer å bli stående lenge og vente på hjelp, samtidig som de kan være til hinder for øvrig ferdsel. I de tilfellene der NAF rykker ut, er en av de vanligste årsakene at tetningsmiddelet ikke klarte jobben. Erfaringen tilsier at tetningsmiddel kun klarer å tette ørsmå hull. Bilister har også problemer med å skru av hjulboltene, sier han.

Godt gjemt

Reparasjonssett og hvordan man skal bruke dette har også vært tema i Brooms "Spør Benny"-spalte ved en rekke anledninger. Vår bilekspert Benny Christensen sitter også igjen med et bestemt inntrykk av at mange ikke aner hva de skal gjøre hvis de punkterer.

– Ja, det er faktisk mange som rett og slett ikke vet hvor reparasjonssettet er i bilen. Og jeg skjønner dem egentlig ganske godt.

Jeg har blant annet vært borti at det ligger skjult i en rom i gulvet foran baksetene, under både stoff- og gummimatter. Dessverre er det nok mange som ikke leser instruksjonsboka og setter seg inn i slike ting i utgangspunktet, sier Benny.

SE OGSÅ: Ikke gjør dette hvis du punkterer på motorveien

Øve på forhånd

– Punktering skjer jo også ofte når det passer aller minst. Når du står i veikanten en mørk høstkveld og regnet pøser ned og du ikke aner hva du skal gjøre – da skjønner jeg at pulsen øker og mange mister motet, sier Benny og legger til:

– Jeg anbefaler alle som har bil uten reservehjul å sette seg inn i hvordan reparasjonssettet fungerer. Øv gjerne på hvordan du skal gå fram slik at du føler deg noenlunde trygg hvis behovet plutselig skulle oppstå.

Har du muligheten, går det naturligvis også an å ha med et ekstra dekk i bilen. Men for de fleste av oss er det ingen god løsning, derfor gjelder det å gjøre det beste ut av alternativet, nemlig reparasjonssettet.

LES OGSÅ: Jo da – slik kan du faktisk punktere