kvik (Foto: Scanpix)
kvik (Foto: Scanpix)

Tippeliga-klubbene ser ut til å miste 217.000 tilskuere i år

De 16 klubbene taper til sammen rundt 30 millioner kroner i rene billettinntekter denne sesongen.

Oslo (TV 2 Sporten): At stadig flere velger å bruke helgene på annet enn å se Tippeliga-fotball er et kjent fenomen, men ferske tall viser at utviklingen fortsatt er alarmerende.

Det er ikke mange kamper i løpet av sesongen du trenger å bekymre deg for at du må sitte trangt.

I rekordåret 2007 dukket i snitt 10.516 tilskuere opp. I fjor kom 1.917.671 mennesker fordelt på de 240 kampene, og tilskuersnittet endte på 7.990. Seks runder før slutt er snittet nå nede i 7.084.

Det betyr at de 16 klubbene ser ut til å miste drøyt 217.000 tilskuere bare denne sesongen. Det betyr også at rundt 30 millioner kroner i billettinntekter forsvinner om man regner en gjennomsnittlig billettpris på 150 kroner.

– Det er ingen tvil om at snittet per kamp er mindre enn i fjor på samme tid, men her er det mange ting som spiller inn. Klubbene jobber ulikt på dette området, men mange har tatt grep og gjør grep. Det er ingen tvil om at vi har fokus på dette, og det vil vi ha også inn mot 2013, sier administrerende direktør i Norsk Toppfotball, Niels Røine, til tv2.no.

Tråløst nettverk
På et seminar i slutten av august ble gratis tilgang til trådløst nettverk på alle arenaer lansert som en tiltak for å lokke spesielt yngre mennesker på kamp.

– Målet er vi skal stabilisere tallet, for så å øke. Fotballen er ikke unik i forhold til resten av samfunnet, og hva folk bruker tid på er i ganske stor endring, sier Røine.

Artikkelen fortsetter under bildet!

sandefjord
sandefjord

Færre profiler, lavere nivå, utforutsigbarhet i terminlisten og for mange lag nevnes som mulige grunner til at Tippeligaen har mistet nesten 3.500 tilskuere i snitt siden 2007.

– Vi hadde en boom med mange nye arenaer i en periode med færre klubber. Det slo ganske kraftig ut, men det er ikke tvil om at vi har en jobb å gjøre med å holde tilskuertallet oppe, sier Røine.

– At klubbene oppgir tilskuertall i antall solgte billetter betyr vel at snittet er en del lavere enn 7.084 også?

– Det er det som skal oppgis. Ellers blir alt bare rot. Dette er ikke forskjellig fra kino, teater, festivaler og slikt.

Endringer på gang
Supporterne har i flere år klaget på blant annet mandagskampene gjennom aksjonen «Fotball skal spilles i helgen». Denne kampdagen forsvinner i 2013.

Samtidig utvides fristen i medieavtalen for endelig beramming av kampdatoer fra tre til seks uker. Dette betyr at supporterne får dobbelt så lang tid på å planlegge fremtidige kamper og ikke minst en eventuell reise.

– Lite forutsigbarhet i spilleplanen har vært et stort problem, så dette er en god nyhet. Det er vanskelig å planlegge helgene når man ikke vet om laget ditt spiller fredag, lørdag, søndag eller mandag. Jeg tror også det er mye å hente på å gjøre det enklere å kjøpe billetter på forhånd og lettere tilgjengelig informasjon om neste hjemmekamp. Terskelen må gjøres så lav som mulig, sier talsmann for Norsk Supporterallianse, Audun Kjelstrup, til TV 2 Sporten.

Artikkelen fortsetter under bildet!

ensom
ensom

Selv om tilskuertallene stuper har ikke supporteralliansen sansen for at klubbene lokker med konsertbilletter eller liknende for å dra folk opp av godstolen.

– Dette er fotball. Da skal man ikke selge det inn som et arrangement du skal dra på for å vinne noen premier, sier Kjelstrup.

RBK mister flest
Fra 2008 til 2009 mistet toppklubbene 204 tilskuere i snitt, året etter forsvant 1.479, tallet var nede i 118 fra 2010 til 2011, mens tallet seks runder før slutt i år er på 906.

Fra rekordåret 2007 og frem til i dag har Rosenborg mistet over 6.000 tilskuere i snitt, Viking over 5.500, Brann og Fredrikstad over 4.500 og Vålerenga og LSK over 3.000.

– Vi synes egentlig pilen peker litt rett vei hos oss. Vi jobber knallhardt mot hver kamp og vet hvorfor vi har mistet folk. Vi er det mest attraktive laget og har også kjempemange supportere som følger oss på TV, sier arrangementssjef i RBK, Tove Moe Dyrhaug, til TV 2 Sporten.

Hun forteller at Rosenborg, som nå har et snitt på 13.546 på Lerkendal mot 19.903 i 2007, ser ut til å klare tilskuerbudsjettet denne sesongen.

– Vi jobber hver dag for å bli bedre, men er fornøyde med å være over budsjett. Hvilket annet arrangement trekker 15.000 tilskuere annenhver helg? spør Moe Dyrhaug, og presiserer at trønderne de siste årene også har kuttet ut alle fribilletter.