Mangler du noe å kjøre med til elgjakta? Det finnes noe for enhver smak   og lommebok. Her er noen forslag. (Foto: Finn.no/montasje)
Mangler du noe å kjøre med til elgjakta? Det finnes noe for enhver smak og lommebok. Her er noen forslag. (Foto: Finn.no/montasje)

Bilene som er perfekte til høstjakta

Det finnes en hardhaus for enhver lommebok.

Noen er allerede i gang med elgjakta, og for andre starter den i disse dager.

Det årlige spillet på liv og død er ikke bare et spørsmål om å ha det rette geværet og det mest behagelige regntøyet, men også den tøffeste redskapen for å komme frem i villmarken. Og her finnes det langt større variasjon prismessig enn når det gjelder påkledning og det våpentekniske.

Vi har kikket etter brutal redskap som kan gi deg respekt i skogen. Ikke bare fra skogens allerede vettskremte konge, men fra resten av jaktlaget. Her er noen forslag – priset fra nivået på en litt fancy jaktrifle og opp til et eget jaktterreng.

Hvilken ville du satset på – og hvilken bil har du selv hatt best erfaring med på elgjakten? Fortell i kommentarfeltet!

Del med Facebook-vennene dine!

1966 International Scout, kr. 40.000,-

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Vil du slippe billigst mulig fra det gjør det selvsagt ikke noe at bilen vi har funnet også er en veteranbil – dermed blir den billig å eie også, slik at du med noenlunde god samvittighet kan ha den stående uvirksom mellom jaktsesongene. Hvis du da klarer å la noe så artig stå i ro.

Se annonsen her:

Med to Dana-aksler, seks tommes heving og ombygget til firehjulsdrift kan denne ta deg lenger inn i elgens rike enn du kanskje hadde tenkt å dra. Og det uten at den koster mye hverken i innkjøp eller å eie. (Foto: Finn.no)
Med to Dana-aksler, seks tommes heving og ombygget til firehjulsdrift kan denne ta deg lenger inn i elgens rike enn du kanskje hadde tenkt å dra. Og det uten at den koster mye hverken i innkjøp eller å eie. (Foto: Finn.no)

For dette er ikke noe helt vanlig – det er ikke engang en ”vanlig” Scout: Bilen er hevet seks tommer, den er ombygget fra to- til firehjulstrekk, og har fått doblet sylinderantallet fra fire til åtte – etter hva vi forstår også med nødvendige godkjenninger på plass. Brutal skyss som burde sørge for mangt et eventyr i skogen – og har du en gammel Cadillac avslører eieren at han er åpen for å bytte til noe helt annet.

Les også: International laget langt mer enn bare brannbiler

2001 Renault Scenic RX4, kr. 70.000,-

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Ikke alle ser det som noe poeng å kjøre helt frem til elgposten, eller å trekke frem dyret ene og alene ved hjelp av bilen. Men vil du vise at du tør å tenke annerledes enn alle de som møter frem med halv-jålete XC70er og Allroader, så har du et opplagt valg her: Kompakte mål og fransk komfort – og en bakkeklaring på hele 27 cm er ikke til å kimse av.

Se annonsen her:

Ikke pen, men både praktisk og et lite kinderegg i forhold til bruksområder. Og det er jo greit å vise jaktkameratene at man er i stand til å tenke selv, og ikke bare følge strømmen. (Foto: Finn.no)
Ikke pen, men både praktisk og et lite kinderegg i forhold til bruksområder. Og det er jo greit å vise jaktkameratene at man er i stand til å tenke selv, og ikke bare følge strømmen. (Foto: Finn.no)

Noen vil selvsagt ikke bare kimse, men le ganske rått av utseendet. Og la gå at disse bilene virkelig ikke er vakre, noen mener de enorme forekomstene av plastikk rundt skjermkantene er henimot parodisk, men det er i hvertfall mye firehjulstrekker for pengene.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Scenic RX4 - både genial og skummel på én gang...

2003 Land Rover Defender, kr. 239.000,-

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Dette er en virkelig jakt-klassiker, og en favoritt blant mange – ikke bare reve-jaktende engelske lorder med sixpence og tvilsomme, rutete benklær, men også nordmenn. Skikkelig gammeldags oppbygging på godt og vondt – og ”godt” i denne sammenhengen vil si grov konstruksjon og traktor-lignende fremkommelighet.

Se annonsen her:

Den er en klassiker, og veldig britisk - ikke minst på innsiden. Men gammeldags fremkommelighet og slitestyrke er aldri feil på jakt. (Foto: Finn.no)
Den er en klassiker, og veldig britisk - ikke minst på innsiden. Men gammeldags fremkommelighet og slitestyrke er aldri feil på jakt. (Foto: Finn.no)

Her har vi en meget godt utstyrt utgave av nyere dato, som både har store hjul, vinsj og en solid takgrind. Det blir riktignok høyt å løfte elgen, men samtidig har bilen også plass til et mannskap på hele 9 jegere til å ta i et tak.

Les også: Dette er bilismens svar på syvende far i huset

2010 Toyota Land Cruiser HZJ 79, kr. 529.000,-

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

I kategorien offroadere finnes det klassikere, og det finnes KLASSIKERE. Denne havner utvilsomt i sistnevnte kategori, og som en oppsummering av ”hvorfor” og ”hvorfor ikke” kan man slå fast at all verdens hjelpeorganisasjoner og militære styrker neppe kan ta helt feil. For som selgeren skriver; dette er en bil man stort sett bare ser på nyhetssendinger fra fjerne Østen med maskingevær på taket.

Se annonsen her:

Den er ekstremt rå, svært uvanlig og veldig dyr. Og de fleste vil tro du har en avkappet 70-tallsbil med ettermontert lasteplan... (Foto: Finn.no)
Den er ekstremt rå, svært uvanlig og veldig dyr. Og de fleste vil tro du har en avkappet 70-tallsbil med ettermontert lasteplan... (Foto: Finn.no)

Maskingevær blir vel i overkant friskt på elgjakt, men du vil sette pris på bilens øvrige kvaliteter – og sikkert ikke få bruk for mer enn halvparten av dem. Så får du ta det som en bonus at 90 prosent av jaktlaget tror du har satt på snorkelen for moro skyld, og at det er en avkappet gammel Land Cruiser fra 70-tallet som du har gitt 50.000 kroner for.

Mye av moroa med å være entusiast er jo nettopp å kunne smile overbærende av de kunnskapsløse, når de tror de ler både sist og best...

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Land Cruiser - legenden har rundet 60 år