Med en taklinje som minner mer om klassiske Citroën DS enn noe moderne kan dette bli en meget særpreget stasjonsvogn. Men først skal den vises i konseptversjon, hvilket vil skje neste år.
Med en taklinje som minner mer om klassiske Citroën DS enn noe moderne kan dette bli en meget særpreget stasjonsvogn. Men først skal den vises i konseptversjon, hvilket vil skje neste år.

Honda Civic: Dette skal bli en kul stasjonsvogn

Foreløpig bare en skisse - men bilen får vi se neste år.

Blant alle nyhetene på Paris-utstillingen kom et lite drypp som ingen helt lot til å ha regnet med. Og det var ikke mye som ble avslørt heller, kun skissen du ser over.

Men den ser sannelig ut til å være spenstig nok.

Konseptbil vises neste år

Hondas president i Europa, Manabu Nishimae, hadde med seg skissen og avslørte planene om bilen på en pressekonferranse. Bilen er altså en stasjonsvogn basert på den europeiske utgaven av Civic, og det vi ser er en konseptbil som antyder hvordan produksjonsmodellen vil bli.

Les også: - Hvorfor selger Honda Accord så dårlig i Norge?

Etter hva Carscoop.com erfarer, blir konseptet vist neste år, enten i Geneve i mars eller i Frankfurt i september. Deretter må vi trolig vente litt til før produksjonsmodellen slippes løs – og dermed blir det nok litt lenge å vente dersom bilen du har i dag allerede er i ferd med å legge på røret.

Nåværende Civic har også særpreg, men langt mindre prangende enn den forrige. Hvis stasjonsvognen holder det som skissene av det kommende konseptet lover, kan det bli en spennende bil.
Nåværende Civic har også særpreg, men langt mindre prangende enn den forrige. Hvis stasjonsvognen holder det som skissene av det kommende konseptet lover, kan det bli en spennende bil.

Men om du er Honda-entusiast og må slå deg til ro med en annen bil i mellomtiden, kan i hvertfall skissen antyde at du har noe å glede deg til.

Dramatiske linjer

Designet har en solid dose særpreg, som også den Civicen vi allerede kjenner er kjent for. Vi ser et lavt og svært avrundet snuteparti som går umerkelig over i frontruten, og en takprofil bakover som gir mye mer sportslig ”flyt” til designet enn det stasjonsvogner vanligvis kan fremvise.

Les også: Ole Martins 1992 Civic skal bevares i originalstand

Del med Facebook-vennene dine!

Samtidig har den også svært markerte buer over både for- og bakhjul som bidrar til et dramatisk utseende, i hvertfall så lenge lyssettingen er så spesiell og ”hemmelighetsfull” som på denne første data-animerte teaser-skissen.

Nøysom turbodiesel

Og så gjenstår det selvsagt å se hvordan konseptbilen ser ut live når den tid kommer – men det første glimtet virker i hvertfall lovende, selv om vi nok allerede nå kan slå fast at takprofilen avslører at denne ikke først og fremst er bygget for å bli klassens mest praktiske stasjonsvogn.

Denne nye 1,6-liters i-DTEC turbodieselen skal gi Honda nye fortrinn i markeder hvor deres øvrige alternativer er blitt for store og/eller kraftige. Den kommer først i Civic, og neste år også i CR-V.
Denne nye 1,6-liters i-DTEC turbodieselen skal gi Honda nye fortrinn i markeder hvor deres øvrige alternativer er blitt for store og/eller kraftige. Den kommer først i Civic, og neste år også i CR-V.

Mer enn dette ville ikke Honda avsløre foreløpig. I stedet henledet man oppmerksomheten på en ny turbodiesel-motor nettopp for Civic, den ventede i-DTEC-motoren som med 1,6 liters volum og 120 hester skal kunne levere 300 newtonmeter og et forbruk på bare 0,36 liter per mil i Civic.

Denne dieselmotoren skal for øvrig også være klar for nye CR-V i løpet av neste år, og vil spare inn mange avgiftskroner ved registrering i Norge i forhold til de større alternativene.

Del med Facebook-vennene dine!

Les vår test: Nye Civic med 2,2 liter snuser på ledelsen i klassen