Helt siden bilens barndom har sofa foran vært standarden, i hvertfall i USA, som i denne 1972 Chevrolet Impalaen. Men på senere år har selv amerikanerne fått smaken på separate seter, og om et års tid er det slutt på sofaen.
Helt siden bilens barndom har sofa foran vært standarden, i hvertfall i USA, som i denne 1972 Chevrolet Impalaen. Men på senere år har selv amerikanerne fått smaken på separate seter, og om et års tid er det slutt på sofaen.

Slutt - etter 103 år

En ur-amerikansk bil-tradisjon er over - nå forsvinner sofaen!

I bilens barndom var det vanlig. Og først og fremst i USA har det fortsatt å være vanlig til langt opp mot våre dager: Den store sofaen foran i personbilene, der man kan stable inn tre personer når det trengs.

Til å begynne med var det plassutnyttelse og enkel oppbygging som gjorde bilene slik. Men at amerikanerne har beholdt sin forkjærlighet for sofaen har nok flere årsaker:

God plass, ingen girstang

For det første har de helt siden 50-tallet i stor grad sverget til servostyring og automatgir, som vanligvis har vært plassert på rattstammen. Dermed har det ikke vært spesielt plagsomt å sitte tett innpå sjåføren, bilene har latt seg styre enkelt ved hjelp av et par fingre på venstre hånd.

Når nye Chevrolet Impala kommer som 2014-modell, er det ikke lenger mulig å velge hel sofa foran. Dagens Impala er den siste amerikanske personbilen som kan leveres med dette tilbehøret, og rundt 10 prosent av kundene krysser fremdeles av for hel sofa.
Når nye Chevrolet Impala kommer som 2014-modell, er det ikke lenger mulig å velge hel sofa foran. Dagens Impala er den siste amerikanske personbilen som kan leveres med dette tilbehøret, og rundt 10 prosent av kundene krysser fremdeles av for hel sofa.

I tillegg har de amerikanske bilenes store bredde gjort at man faktisk kan sitte komfortabelt tre i bredden, og det amerikanske veinettets relative mangel på svinger har ført til at mange amerikanere fremdeles ikke helt skjønner hva som er så fantastisk med det resten av verden kaller ”sidestøtte”.

Les også: Er det noen vits i å betale ekstra for syv seter?

Frem til i hvertfall på 70-tallet kunne man også få flere europeiske biler med sofa. Både Volvos 140-serie, Mercedes W115 og Opel Rekord har vi sett med en slik løsning – men spesielt vanlig var det aldri, på samme måte som i USA.

Del med Facebook-vennene dine!

Trenden har imidlertid vært klar – sofaen har vært på vikende front også i USA, og de siste årene er det bare i de største familiebilene man har kunnet få det levert. I dag er Chevrolet Impala den siste gjenlevende personbil-modellen som kan leveres med sofa foran, og ifølge GM leveres det i tross alt så ”mye” som 10 prosent av bilene.

Alle vil ha midtkonsoll

Interessant er det også å merke seg at sofaen i dag omtales som et tilvalg som vi formoder at man må betale ekstra for, på samme måte som separate stoler – eller ”bucket seats” – fordret spesialbestilling og noen dollar ekstra for 20 og 30 år siden.

Sofa har vært standarden, og
Sofa har vært standarden, og

Nå er det altså snart slutt.

Når den helt nye Impalaen kommer som 2014-modell, vil den kun bli levert som femseter med vanlige enkeltseter foran. Ifølge GM er det som et resultat av at også amerikanerne etter hvert har mye stæsj med seg i bilen, som telefoner, kaffekopper og annet, som de synes det er praktisk å legge fra seg i en rommelig midtkonsoll, noe de ikke har vært bortskjemt med tidligere.

Les også: Her er bilhistoriens fem kuleste ratt

Separate stoler med bedre justeringsmuligheter og – tross alt – muligheten for bedre sidestøtte skal etter hvert også ha vunnet frem blant konservative, amerikanske bilkjøpere, som heller ikke lenger i like stor grad er avhengige av å få med seg seks personer i en vanlig personbil. For det publikummet finnes det et stort antall 7- og 8-seters SUVer og crossovere, som allerede er meget populære biler i bilens hjemland.

Kanskje comeback i småbilene?

I både disse og de tradisjonelle pickupene vil for øvrig sofaen fortsatt kunne leveres, understreker man.

Brede biler, automatgir og servostyring som gjør sjåføren mindre avhengig av
Brede biler, automatgir og servostyring som gjør sjåføren mindre avhengig av

For Chevrolet er det en liten begivenhet når sofaen nå forsvinner fra personbilene. Ikke bare fordi Impalaen som nevnt er den siste bæreren av en amerikansk tradisjon, men fordi Chevrolet har hatt det på programmet helt siden de produserte sin aller første bil i 1911. Det er altså 103 års sammenhengende tradisjon man nå setter punktum for.

I hvertfall for nå. For ingen vet hva fremtiden vil bringe.

– Kanskje vil vi se sofaen komme tilbake en gang, muligens i de aller minste bilene, der de vil kunne bidra til å øke romfølelsen, sier GMs designsjef Clay Dean.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Her er en Cadillac-sofa du kan nyte hjemme i stua