Brooms Vegard Møller Johnsen hadde ikke en slik i ungdomsårene   men nå har han endelig sjansen til å ta igjen det tapte. Ukens testbil er nemlig en 1976 modell Opel Ascona. FOTO: Katharina Møller Johnsen
Brooms Vegard Møller Johnsen hadde ikke en slik i ungdomsårene men nå har han endelig sjansen til å ta igjen det tapte. Ukens testbil er nemlig en 1976 modell Opel Ascona. FOTO: Katharina Møller Johnsen

Opel Ascona B: – Den vekker like mye oppmerksomhet som en Ferrari

Broom tester bilikon fra 70-tallet.

Som regel når vi tester biler på broom.no så er de splitter nye. Denne gangen har vi gjort et unntak – og tar for oss en Opel Ascona B, produsert i 1976.

Redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen har kikket langt hver gang han har kjørt forbi den spesielle Asconaen vi nå tester. Den står nemlig parkert i nabolaget hans – og da eieren selv, Kjell Gunnar Hartz, foreslo en litt "annerledes" biltest, var Vegard kjapp med å svare ja.

Dette er en bil han husker godt fra ungdomstiden i Sogndal. Ascona var en svært populær bil blant bilglade sogninger, og ikke minst blant sognejentene ... Dessverre hadde ikke ukens testsjåfør en slik bil selv. Men det er jo aldri for sent å ta igjen det tapte!

LES OGSÅ: Opel Ascona B: Hater at klassiker brukes i bilcross

Det er ingen vanlig Ascona vi snakker om. Den er totalrenovert - og ganske så oppsiktsvekkende.
Det er ingen vanlig Ascona vi snakker om. Den er totalrenovert - og ganske så oppsiktsvekkende.

– Du, jeg må ringe tilbake

Utover å være litt kreativt stylet, har fått 17" felger og er senket ikke ubetydelige 6 cm, er dette en original bil. Under panseret sitter den velkjente 1,9-literen med 75 hk.

Vi ringer Vegard for å høre hvordan det går med ukens testoppdrag.

– Ja, hallo?

– Heisann. Det er Knut her – jeg ringer for å få høre hvordan det går i Asconaen.

– Hæ? Knut, er det deg? Jeg hører nesten ikke hva du sier. Jeg er ute og kjører – og det er ikke akkurat lydløst her kan du si. Gi meg to minutter så ringer jeg tilbake ...

LES OGSÅ: Opel Ascona: Denne bilen startet eventyret for rallykometen

Én vindusvisker som virker

– Hei igjen! Nå er det bedre, fant en busslomme hvor jeg kunne stoppe. Det er et avsindig eksosanlegg på denne bilen – og heller smått med støyisolering, he, he ...

– Det hørte jeg! Det jeg forsøkte å spørre om var altså hvordan det går?

– Jo da, det må jeg si. At denne bilen er fra 1976 skulle en ikke tro. Her er det strøkent både over, under og inni bilen. Den er som en tidskapsel – om du ser bort ifra den noe voldsomme vingen på bagasjelokket og den kreative dekoren, da. Men jeg har hatt et par morsomme episoder allerede. Blant annet kneler motoren gjerne i lyskryss når den ikke er skikkelig varm, og plutselig virket bare den ene vindusviskeren. Men heldigvis var det den foran meg som virket, så da går det jo greit.

Det kommer noen utfordringer i en -76-modell som du ikke vanligvis opplever i nye biler. For eksempel at den ene vindusviskeren plutselig tar
Det kommer noen utfordringer i en -76-modell som du ikke vanligvis opplever i nye biler. For eksempel at den ene vindusviskeren plutselig tar

LES OGSÅ: Opel Rallye Kadett: Sigrid har eid sin klassiker i 45 år!

Tidskapsel

Ascona B er en av Opels mest legendariske modeller. Den ble produsert i over 1,2 millioner eksemplarer mellom 1975 og 1981. Den var tilgjengelig både som sedan og coupe – og deltok med hell i rally også.

Utover 80- og 90-tallet var den en yndet objekt som førstegangs- og ungdomsbil rundt om i hele Norge.

– Hvordan er det å kjøre den "gamle helten" nå da?

– Jeg merker jo at det har skjedd ting siden dette var moderne...

Å svinge er blytungt, speedometeret viser omtrentlig hvor fort jeg kjører, sikkerhetsutstyr som i dag er en selvfølge, som airbag, ABS og stabilitetskontroll kan vi se langt etter, automatchocken er ikke helt 100 prosent og hendler og bryterne er mer funksjonelle enn elegante. Men den har utvilsomt sjarm – og akkurat denne bilen er jo veldig godt stelt med da. Den ser nesten ny ut! Personlig har jeg også veldig sansen for designet, dette er fremdeles en tøff bil, spør du meg. Selv om akkurat vingen på bakluka blir litt overkill, he, he ...

LES OGSÅ: Opel Adam: Er du ung, urban og trendy?

Store øyne

– Men den vekker vel litt oppmerksomhet?

– Litt? Nei, det gjør den ikke – den skiller seg ut som en struts i en rekke av ender. Den både sees og høres uansett hvor den ferdes – og unge som gamle glaner langt etter den. Mange med hakeslepp. Særlig små barn – i stad var det en guttunge som nesten syklet i en lyktestolpe fordi han snudde seg etter bilen da jeg kjørte forbi.

– Og hva med sønnen din, Eirik? Han har vel fått være med?

– Ja, han fikk kjøre den til barnehagen. Men det er verken Isofix eller sikkerhetsbelte i baksetet, så vi måtte ha barnesetet foran. Han elsker den kule bilen, men syntes nok den voldsomme lyden var litt skummel i starten. Da kikket han bort på meg med store øyne. Nå går det imidlertid helt greit. Også har bilen akkurat samme farge som sykkelen hans! Det er stas ...

LES OGSÅ: Bjørnars Ford Escort startes med en lysbryter

Nyttig påminnelse

– Hvordan tror du det blir å kjøre denne bilen en uke?

– Så langt må jeg si at jeg ser fram til det. Det blir en helt annen måte å kjøre bil på enn det jeg har blitt vant med de siste årene. Og det kan være greit med en liten påminnelse om hvilken utvikling som faktisk har vært både på komfort, kjøreegenskaper og generell teknikk de siste årene ...

– Ja, da får du vel bare komme deg videre og høste erfaringer.

– Kjenner jeg savner gromlyden fra eksosanlegget allerede jeg, så det passer meg fint. Vi snakkes!

Vegard kommer som vanlig tilbake med en fyldigere test av bilen når han har kjørt den litt mer ...

Ascona bakfra
Ascona bakfra

LES OGSÅ: Ford Capri: Folkesportsbilen