Et bagasjerom som er en selvstendig enhet og kan skyves 40 cm er bare en av flere spesielle løsninger på Audis konseptbil Crosslane. Her snakker vi forøvrig om en crossover/SUV/coupe/cabriolet hybrid ...
Et bagasjerom som er en selvstendig enhet og kan skyves 40 cm er bare en av flere spesielle løsninger på Audis konseptbil Crosslane. Her snakker vi forøvrig om en crossover/SUV/coupe/cabriolet hybrid ...

Audi Q2: Dette er aldri gjort før

Akkurat når du trodde du hadde sett alt...

Som vi omtale tidligere i uka, har Audi en ny Q-modell på gang. Nå er den offisiell - og vist under bilutstillingen i Paris - riktignok med navnet Crosslane.

Vi er imidlertid ganske trygge på at denne vil føye seg fint inn i rekken av Q-er etterhvert. Trolig i kombinasjon med tallet 2.

Men navnet er ikke det mest interessante, for her gjør Audi mye spennende. Det er en slags krysning mellom crossover/SUV, coupe, cabriolet og hybrid - med en ett-trinns girkasse!

LES OGSÅ: Ny, kompakt premium-SUV på vei

Audi Q2 forfra
Audi Q2 forfra

Tre motorer

Crosslane er med andre ord en helt ny type bil. En bensinmotor på 1,5-liter og 130 hk er koblet opp mot to elmotorer - som totalt gir en effekt på 177 hk. Med ren eldrift kan bilen kjøres i opptil 130 km/t - med en rekkevidde på rundt 90 kilometer.

Resultatet er at denne crossoveren har et forbruk på 0,1 l/mil - og et CO2-utslipp på utrolige 26 gram.

0-100 km/t tar 8,6 sekunder, eller 9,8 sekunder i ren elmodus, så den er ingen sinke heller.

LES OGSÅ: Audi A1: Hva skal vi velge - diesel eller bensin?

Audi Q2 bakfra
Audi Q2 bakfra

Ny designretning

Innen 2015 vil Crosslane gå fra å være en konseptbil til å bli en produksjonsmodell. Men det vil ikke bare være Q2 som drar nytte av det som nå vises fram i Paris. Den lille bilen bærer også bud om hvilken retning designet skal ta for Q3, Q5 og Q7.

Når den er klar har den nok fem-dører og vanlig tak - men vi blir ikke overrasket om den også kommer i coupe- og cabrioletversjon etterhvert.

Audi Q2 uten tak
Audi Q2 uten tak

LES OGSÅ: Audi A1 quattro: Vil du ha denne lille godbiten må du være raskt ute

Taket veier 10 kilo

Crosslane er mindre enn Q3 - og vil veie knappe 1,4 tonn takket være utstrakt bruk av aluminium, kullfiber og glassfiberforsterket plast.

Seteløsningen er av typen 2+2, og taket - som veier bare 10 kilo - kan legges i bagasjerommet.

Audi Q2 interiør
Audi Q2 interiør

Les vår komplette kjøpeguide på SUV-favoritten Audi Q5 her:

Justerbart bagasjerom

Bagasjerommet er forøvrig en historie for seg selv. Det er nemlig justerbart! Selve bagasjeromsmodulen er nemlig festet til ryggen på baksetene.

Ved å trykke på en knapp skyves hele modulen forover, slik at bilen blir en toseter og bagasjeplassen utvides. Da blir det også plass til å plassere taket der om været skulle tillate det.

Hva synes du om dette konseptet? Spennende eller bare tull? Bruk kommentarfeltet under:

Audi Q2 instrumenter
Audi Q2 instrumenter

LES OGSÅ: Audi Q3 Vail Concept: Denne har varmeputer - i bagasjerommet