Chevrolet Camaro: På dette bilvraket strømmer budene inn

Budgiverne står i kø for å sikre seg vraket. Hvorfor?

Uvanlig mange budgivere er hissige på å få tilslaget på det som ser ut som et håpløst vrak. Det er en grunn til at det er slik... (Foto: eBay)
Uvanlig mange budgivere er hissige på å få tilslaget på det som ser ut som et håpløst vrak. Det er en grunn til at det er slik... (Foto: eBay)

Ganske ofte er jeg inne på den amerikanske auksjonssiden eBay. Kanskje ikke akkurat for å kjøpe meg bil, men dels for å se hva som finnes og dels for underholdningens skyld. Noen som kjenner seg igjen?

"Huff, et helt håpløst og garantert ulønnsomt prosjekt" er det første jeg tenker når jeg skroller over den hardt pleietrengende og kollisjonsskadede Chevrolet Camaroen på disse bildene – etterfulgt av et: "At noen i det hele tatt gidder..." De finnes jo i titusentalls i god stand og til hyggelige priser.

Det er noe ...

Allikevel stopper jeg opp og titter nøyere. Noe fanger interessen. Jeg tror kanskje det er hjulet i forkant med red-line dekket og sportsfelgen?

Hmmm... Kan dette være noe allikevel? Jeg blir nysgjerrig. En kjapp titt på antall budgivere – hele 26 stykker fjerner all tvil. Dette er noe! Definitivt.

1969 er siste årsmodell av 1. generasjon Camaro som ble lansert
  i 1967. En populær konkurrent til bla. Ford Mustang (Foto: eBay)
1969 er siste årsmodell av 1. generasjon Camaro som ble lansert i 1967. En populær konkurrent til bla. Ford Mustang (Foto: eBay)

Se hele annonsen her:

Bilen er en Chevrolet Camaro RS / SS fra 1969. Nettopp den bokstavkombinasjonen får blodpumpa på de fleste bilentusiaster til å slå litt fortere. Men det er mer, eller rettere sagt – var mer. Under panseret.

Big Block og "four on the floor"

Det nå så sørgelig tomme motorrommet huset nemlig en gang en skikkelig potent big-block motor. En 396 kubikktommer på intet mindre enn 375 hestekrefter! Girkassen var som seg hør og bør i en bil av dette kalibret en firetrinns manuell med gulvspak!

Begge deler er for lengst "long gone", men å finne en erstatter for L78 motoren, som den kalles, er neppe noen umulig øvelse. Men trolig en relativt dyr sådan...

Nå er det tomt, men en 369 kubikktommers V8 på 375 hestekrefter
  og en firetrinne manuell girkasse bør være mulig å få tak i. (Foto: eBay)
Nå er det tomt, men en 369 kubikktommers V8 på 375 hestekrefter og en firetrinne manuell girkasse bør være mulig å få tak i. (Foto: eBay)

Pontiac Trans Am: Kjøpte nybil – og parkerte den i ti år:

Noen slappe slanger som henger i motorrommet sladrer også om at bilen har hatt aircondition. Og ganske riktig: Dette er en ekte X22-bil.

X22 er en sjelden og dermed etterspurt option-kode til disse bilene, som angir at bilen ble levert med Rally Sport-pakken i kombinasjon med den største motoren. Mange har blitt oppgradert til X22 underveis, men det er de ekte som virkelig er etterspurt.

Veldig sjelden bil

Så få som 4.889 biler ble bygget i 1969. Hvor mange av disse som fortsatt finnes vet jeg ikke. Etter interessen å dømme er det grunn til å være optimistisk på denne bilens vegne også.

Bilen er langt i fra komplett og gulvet er mer eller mindre
  borte. Bilen har stått siden slutten av 70-tallet. (Foto: eBay)
Bilen er langt i fra komplett og gulvet er mer eller mindre borte. Bilen har stått siden slutten av 70-tallet. (Foto: eBay)

Bilen har som du forstår av bildene stått en god stund. Faktisk helt siden slutten av 70-tallet. Den ble parkert etter en kjede kollisjon og har dermed en skade bak som ser kurant ut. Foran har nok smellen vært noe større. Rust er nok allikevel et større problem enn skadene her. Gulvet er mer eller mindre borte og bilen er langt ifra komplett.

Chevrolet: Ned med taket – opp med hestekreftene:

Verdt like mye som et hus?

1969 Chevrolet Camaro SS. Ganske lekker? Illustrasjonsbilde
1969 Chevrolet Camaro SS. Ganske lekker? Illustrasjonsbilde

Men om man klarer å lage bil av dette igjen så mener selgere at den er mer verdt enn et hus! Nå vet ikke jeg hva et hus koster i Warwick i USA, hvor bilen selges. Men jeg ser at andre tilsvarende biler i god stand annonseres for over 100.000 dollar i USA. Er vel tross alt ikke så rare kåken man får for de pengene her i Norge.

Til tross for mange budgivere så er ikke budene høyere enn 760 dollar når dette skrives. Altså rundt 7.000 kroner. Det er med andre ord ikke innkjøpsprisen som er den største utfordringen her ...

Chevrolet Camaro: Her skal det gå kjapt i svingene