GAP I FORVENTINGER:   Mobiler som selges i Norge bør tåle norske forhold, mener Forbrukerrådet. (Foto: Andreas Hensch Lunde)
GAP I FORVENTINGER: Mobiler som selges i Norge bør tåle norske forhold, mener Forbrukerrådet. (Foto: Andreas Hensch Lunde)

Hvor mye tåler smarttelefonen din?

Sjokkerende lite, skal vi tro de som selger telefonene.

Mobilen er med oss overalt, både i bilen og på trening, men hvor mye tåler egentlig en slik smarttelefon? Du vil nok bli overrasket!

Ifølge en fersk undersøkelse som Forbrukerrådet har gjort er det nemlig ikke mye smarttelefonene tåler, skal vi tro svarene fra de som selger telefonene.

– Undersøkelsen viser et stort forventningsgap mellom det forbrukerne forventer at mobilene skal tåle, og det bransjen sier at mobilen faktisk tåler, sier direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet.

Se TV 2 hjelper deg på TV 2 ikveld kl. 20.30!

Tåler svært lite

Spørsmålsrunden avslører nemlig ganske oppsiktsvekkende meninger hos bransjen. Her er noen eksempler:

  • 47 prosent av de spurte i bransjen mener at smarttelefonene ikke tåler et fall på gresset fra ørehøyde.

Kanskje enda mer overraskende er det at du ikke bør ha med deg mobilen i bilen.

  • 43 prosent av bransjen svarer at mobilen ikke tåler å ligge i bilen om sommeren, mens hele 50 prosent av de spurte svarer at den ikke vil tåle å ligge i bilen om vinteren.

Og selv om bransjen selv selger treningsapplikasjoner til mobilene så mener overraskende mange i bransjen at mobilen ikke vil tåle en treningsøkt.

Les også: Disse mobilene kan du snart bruke som bankkort

  • 27 prosent av bransjen mener at mobilen ikke vil tåle å ligge i lommen under en joggetur, mens hele 75 prosent av bransjen svarer at mobilen ikke tåler å ligge i en svett lomme.

Skulle mobilen din ringe og det regner så bør du nok tenke deg om før du svarer.

  • 80 prosent av bransjen av de spurte i bransjen mener at mobilen ikke vil tåle i vanlig regn, mens hele 87 prosent svarer at mobilen ikke vil tåle å ligge i inntil en time i et baderom der det dusjes.

Må forholde seg til garantier

Da vi krever svar fra bransjen får vi følgende forklaring fra kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Elektronikkbransjen:

OTTEMO: Svarer når det regner. (Foto: TV 2 hjelper deg)
OTTEMO: Svarer når det regner. (Foto: TV 2 hjelper deg)
Selv om hun selv innrømmer at hun svarer på telefonen hvis det regner, så mener hun likevel at forhandlerne må forholde seg til de garantiene som gjelder.

Les også: Knust iPhone-skjerm? Ikke fortvil – slik fikser du den selv

– I den undersøkelsen som har blitt gjennomført så stiller man bare spørsmål om smarttelefoner. Da må vi ta utgangspunkt i den enkleste modellen og de garantiene som gjelder der, sier Ottemo.

Hun tar selv også med seg mobilen i bilen, og mener at den skal tåle det under vanlige temperaturforhold.

– Det er jo store temperaturforskjeller som er problemet når det kommer til elektronikk. Vanligvis går det helt fint å ha mobilen liggende i bilen så lenge temperaturen er jevn. Det er i de ekstremsituasjonene at dette vil være et problem, sier Ottemo.

Les også: Dette klager vi aller mest på

Vi stiller spørsmålstegn ved at nesten halvparten av bransjen har svart at mobilen ikke en gang tåler et fall ned på gresset.

– Det er ikke det at bransjen mener dette. Dette er jo våre medlemmer – forhandlere, produsenter og verksteder som sier det. De må forholde seg til de garantiene som produsentene kommer med internasjonalt, sier Ottemo.

Bør tåle vanlig bruk

Kommunikasjonssjefen mener likevel ikke at vi kan ta med oss mobilen noe sted og at den tryggest skal plasseres i esken hjemme.

– Jeg tror de fleste forbrukerne har opplevd at man har en garanti og at man innenfor den er sikret, men at mobiltelefonen ofte tåler er god del mer enn det som man er garantert for, sier Ottemo.

Mens bransjen selv mener at de får inn færre telefoner til reparasjon, er tilbakemeldingen fra Forbrukerrådet at antallet klager på mobiler har økt.

Les også: – Fuktskaden dukket plutselig opp mens mobilen var på verksted

FLESLAND: - Gap i forventninger. (Foto: TV 2 hjelper deg)
FLESLAND: - Gap i forventninger. (Foto: TV 2 hjelper deg)
Forbrukerrådet vil nå gå inn for at bransjen gir forbrukerne med informasjon i kjøpsøyeblikket om hva mobilene deres faktisk tåler.

De mener også at mobiler solgt i Norge skal kunne brukes her i landet.

– Vi ser at mange av klagene går på akkurat det med forventinger. Vi ønsker å ha det konfliktnivået ned slik at forbrukerne har de samme forventningene som de som selger mobilene, sier Flesland.

Trenger du vår hjelp? Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg oss på Facebook og Twitter