EU-kontroll: Nå kan dette bli vanskeligere
Bilekspert frykter kaos, kø og økte priser som følge av nytt EU-forslag.
EU sendte tidligere i år ut et nytt forslag på hvordan EU-kontrollen skal gjennomføres.
Om det nye forslaget blir vedtatt så må verkstedene som utfører disse kontrollene være uavhengige.
Må levere bilen to steder
– Benny Christensen–Brooms bilekspert–hva vil dette bety for bileierne?
– Slik ordningen har vært siden den ble innført, så har du kunne ta EU-kontroll på verkstedet sammen med for eksempel service eller hjulskift.
– Slik jeg tolker det nye forslaget så er det nå kun uavhengige som skal kunne utføre denne kontrollen, slik som for eksempel NAF eller Trafikkstasjonen.
– For å få reparert eventuelle feil og mangler må du så bestille time på et verksted for å få utbedret feilene. Mer tungvint med andre ord. Du må gjøre to timeavtaler og levere bilen på to forskjellige steder.
Hvordan vet jeg når bilen skal på EU-kontroll?
Frykten for juks er overdrevet
– Men er det ikke bra at noen uavhengige tar kontrollen. At den som tar kontrollen og finner feilene også skal reparere bilen, blir vel litt som bukken og havresekken?
– Både ja og nei. Jeg skal ikke påstå at det ikke finnes råtne epler i kassa, men jeg tror problemet og frykten her er betydelig overdrevet. Jeg kan med hånden på hjertet si at etter alle mine år i bransjen så har jeg aldri vært borti fusk på dette området, forteller han.
Derfor må du ikke stole blindt på EU-kontrollen:
– Velger du et seriøst verksted, og kanskje en merkeforhandler, mener jeg at du som bileier er rimelig trygg på at ting blir riktig gjort, legger han til.
– Jeg tror faktisk at folk må lære seg at biler etter fem, seks år og 120.000 km går i stykker, og at det er helt normalt at for eksempel støtdempere, foringer og bremser da kan være modne for utbytting, sier Christensen.
Frykter kø, kaos og økte priser
– Har NAF og Trafikkstasjonene kapasitet til å utføre disse kontrollene?
– NAF tar også i dag veldig mange EU-kontroller, mens Trafikkstasjonene ikke utfører veldig mange. Jeg tror at så mange som 80 % av alle EU-kontrollene utføres av verksteder. Jeg er mildt sagt redd for at dette nye forslaget kan føre til uhåndterlige, lange køer og kaos. Kapasiteten er ikke per i dag god nok til å ta unna det "trøkket" som oppstår om dette blir en realitet.
– Det er heller ikke utenkelig at prisene presses oppover, tror Christensen.
– Et sted må jo pengene til nye systemer og økt kapasitet komme ifra. I Norge så legges dette veldig ofte på forbrukeren, avslutter Christensen.
Les også: EU-godkjent bil ble et mareritt