00 AMG racer bakfra
00 AMG racer bakfra

Mercedes-Benz E 55 AMG: Familieracer på billigsalg

I sin tid var dette verdens raskeste familiebil.

Mercedes-Benz har noen skikkelige råtasser på samvittigheten. De "verste" er pyntet med bokstavene AMG på bakluka.

E-klasse, taxi- og familiefavoritten, kan også bestilles med nært sagt uendelige krefter. Da E 55 AMG kom i 2004, var det verdens raskeste serieproduserte stasjonsvogn.

Nå kan den bli din – og prisantydningen er langt hyggeligere enn de knappe 2 millionene du måtte ut med for å få den som ny. 549.000 kroner koster 2004-modellen – men så har den også gått noen kilometer på åtte år...

LES OGSÅ: Mercedes 500 SEC AMG: Solgt for fire ganger prisantydningen

Sykt mye da – sykt mye nå

V8-erne som brukes i AMG-modellene er noe av det mest brutale og vel-låtende du kan få tak i. Det høres ut som en buldrende tordenvær når turtelleren danser oppover på skalaen – og det frister slett ikke å skifte gir!

475 hk klarte en å klemme ut av 5,5-literen. Med kompressor ga det et dreiemoment på 700 nm. Sinnsykt mye i 2004 – og egentlig like sinnssykt åtte år senere.

Klikk her for å se hele annonsen

Forsvinner i lyskrysset

Bilen som ligger til salgs ser egentlig ut nøyaktig som en av de mange taxiene du møter over alt. Den har sølv metallic lakk, diskret styling og ikke ekstreme felger. Det gjør at mange ikke umiddelbart skjønner hva som bor av krefter i bilen.

Det er imidlertid bare inntil du hører brølet fra de fire enderørene bak – og ser bilen forsvinne i horisonten ut av lyskrysset.

LES OGSÅ: AMG – disse bokstavene står for mye moro

MYE utstyr

Det er for øvrig en svært godt utstyrt modell. Her medfølger det luftfjæring med fire innstillinger, aktiv cruise control, AMG komfortseter med lufting, massasje, antikrenging og varme, fire soners klimaanlegg, navigasjon, surroundanlegg og nøkkelfri adgang, for å nevne noe.

Du skal rett og slett lete lenge etter en like godt utstyrt bil.

LES OGSÅ: Mercedes 190 E: 21 år gammel – men egentlig helt ny

Kvalitetsproblemer

Ut over at 0–100 km/t er unnagjort på 4,7 sekunder og toppfarten er begrenset til 250 km/t byr E-klassen på enorm plass både til passasjerer og bagasje.

Men alt er ikke like hyggelig – selv om det er en stjernebil. Denne generasjonen E-klasse hadde nemlig sine utfordringer – og inntil faceliften i 2006 var det en del kvalitetsproblemer.

LES OGSÅ: Dette må du sjekke på en bruktbil som er gått langt

Vær nøye

Du skal derfor sjekke litt nøye for rust i dørene, endeledd og bærekuler i forstilling bør også sjekkes.

AMG-en vi har funnet selges med 4 måneders bruktbilgaranti og kommer rett fra service – men det er greit å sjekke grundig likevel. Når ting skal repareres på en slik bil, koster det mye penger.

161.000 kilometer trenger ikke nødvendigvis å skremme deg fra kjøp – så lenge bilen er godt ivaretatt. Langkjøring i Tyskland sliter mindre på bilene enn å kjøre rundt på krøtterstiene vi kaller veier i Norge...

00 AMG-racer
00 AMG-racer

Les vår bruktbilguide på E-klasse (2003-2008) her: