FORSIKRINGSSVINDEL: Den siste tiden har Gjensidige hentet opp ti biler som er dumpet i sjøen. (Foto: Gjensidige)
FORSIKRINGSSVINDEL: Den siste tiden har Gjensidige hentet opp ti biler som er dumpet i sjøen. (Foto: Gjensidige)

Forsikringsselskapene ser deg – selv om du bytter selskap

Er du en av dem som prøver å få med deg «litt ekstra» igjen på forsikringen litt for ofte? Pass deg for FOSS.

Hvert eneste år avdekker forsikringsselskapene forsikringssvindel for store summer. I 2011 kom summen opp i over en halv milliard kroner. Samtidig er mørketallene store, i følge Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO).

Juks i forsikringsoppgjørene fører til dyrere forsikringer for deg og meg, og selskapene selv taper selvfølgelig penger.

Felles front

Forsikringsselskapene har hver for seg flere metoder for å avdekke svindel.

Likevel er det enkelte kunder som bytter forsikringsselskap hyppig med det formål å unngå de forskjellige selskapenes kontrollrutiner.

Det mange kanskje ikke vet er at forsikringsbransjen har et felles våpen til bekjempelse av gjengangere innen forsikringssvindel.

Våpenet heter FOSS-registeret (Forsikringsselskapenes Sentrale Skaderegister), og skadehistorikken følger deg som kunde uavhengig om du bytter selskap.

Les også: Forsikringssvindel: Oj, bilen var visst ikke stjålet likevel

Siste nytt

Når et nytt produkt lanseres, som for eksempel iPhone 5 forleden, opplever forsikringsbransjen en kraftig oppsving i antall "stålne" mobiltelefoner.

Kommunikasjonssjef i Storebrand, Kristina Picard, kan fortelle at de har begynt å kreve mobiltrafikkrapport fra kunder som melder telefonen sin stjålet.

– Det vi frykter er mange henvendelser fra kunder som påstår at de har fått mobiltelefonen stjålet når de ikke har det, sier hun.

Gjengangere registreres

Når du melder en skade til forsikringsselskapet ditt, registrerer saksbehandleren din skaden både hos selskapet og i FOSS-registeret.

Ifølge FNO skal dette blant annet forhindre at samme skadehendelse blir meldt til flere selskap.

Les også: Slik arrangerer de bilulykker for å svindle til seg penger

Har du hatt en skade i det samme selskapet før, eller hos et annet selskap som er medlem i FNO (og dermed FOSS-registeret), får saksbehandleren en utskrift av skadehistorikken din.

På bakgrunn av denne utskriften fra registeret vil saksbehandleren vurdere om noe virker mistenkelig.

En kunde med for eksempel ti skadetilfeller av samme type hos fem forskjellige selskap i løpet av fem år, vil bortimot garantert bli undersøkt nærmere.

Strenge reaksjoner

Vurderer du å «plusse på litt» på skademeldingen din, bør du tenke på konsekvensene av handlingene dine både en og to ganger. Svindel kan skaffe deg så mye som seks år bak lås og slå.

En noe mildere, og mer vanlig, reaksjon enn fengsel er at du mister retten til erstatning. I tillegg kan du nektes forsikring for en kortere eller lengre periode.

Les også: Tente på sin egen bil

Forsikringssvindel får også konsekvenser for deg som er en ærlig kunde. I og med at det er store mørketall, er det mengder med svindel som ikke avdekkes.

Dermed utbetales store summer til svindlerne som ikke skulle ha blitt det.

Det betyr dyrere forsikringer for den ærlige kunde, som ifølge forsikringsselskaper TV 2 hjelper deg har snakket med utgjør de aller, aller fleste forsikringstakere.

Forsikring – en tillitssak

FNO betegner forsikringssvindel som et alvorlig samfunnsproblem. Myndighetene understreker alvoret ved å sette strafferammen så høyt som seks år.

Forsikringssvindel blir sett på som grov økonomisk kriminalitet.

Les også: Krasjet med vilje – elleve ganger

Dette ser likevel ikke ut til å ha nevneverdig effekt på ganske mange av oss. Flere holdningsundersøkelser viser at mange ikke ser på forsikringssvindel som et problem for fellesskapet.

En undersøkelse gjort i 2010 viser at så mange av fire av ti i alderen 15 til 30 år mener at forsikringssvindel kan godtas, ifølge FNO.

TV 2 hjelper deg har fått henvendelser fra (ærlige) forsikringskunder som av venner og bekjente har blitt oppfordret til å «pynte på» skademeldingen de sender forsikringsselskapene.

– Dette i tråd med utviklingen i andre deler av samfunnet hvor forskning har påvist en generell forskyvning av grensen mellom akseptabel og ikke akseptabel adferd, skriver FNO på sine nettsider.

FOSS-registeret driftes av Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO) med konsesjon fra Datatilsynet. Registeret er ikke tillatt brukt i "salgsøyemed", d.v.s. at forsikringsselskapene ikke har lov til å sjekke skadehistorikken din utenom når du melder inn skade.

Trenger du vår hjelp? Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg oss på Facebook og Twitter