Hva er det smarteste valget for en nybegynner på fjorden   utenbords eller innenbords motor?  (Foto: Boston Whaler)
Hva er det smarteste valget for en nybegynner på fjorden utenbords eller innenbords motor? (Foto: Boston Whaler)

Hva er best motor for en nybegynner?

Bør den være innebygget – eller henge bakpå?

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei, ser at dere skriver litt om båter også på broom og tar derfor sjansen på å stille et spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på. Saken er at familien tenker å kjøpe båt og jeg har skjønt at det kan være lurt å gjøre det på høsten når tilbudet er stort.

Det jeg lurer på er bare om du kan si hva som er det smarteste av å ha innenbordsmotor eller påhengsmotor. Jeg kan null og niks og mekking selv så alt vedlikehold på motor må nok settes bort. Har tenkt å bruke cirka 100.000 kroner. Hva mener du er best her?

Takk for en fin nettside med mye bra variasjon på innholdet!

Les også: Båt – 4 til 100.000 kroner

Benny svarer:

Ship o hoi!

Definitivt et smart tidspunkt å kjøpe bruktbåt på nå. Både den tredje elendige sommeren på rad samt det faktum at igjen går mot høst – gjør at du virkelig kan gjøre gode kjøp akkurat nå. For ikke å snakke om regelrette kupp ...

Når det gjelder problemstillingen utenbords eller innenbordsmotor, så har jo dette i høy grad sammenheng og hva slags båttype du er på utkikk etter. Skal du ha en snekke – så er motoren ofte innenbords- enten du vil eller ei ... Skal du ha en skjærgårdsjeep så henger den nesten alltid på hekken.

Men ettersom du ikke er veldig mekkekyndig selv så tenker du kanskje å velge båt ut ifra hva som er mest servicevennlig – om jeg forstår deg rett?

Selv om de aller fleste innenbords-båtmotorene – i alle fall de jeg har skrudd på – er både enkle og lette å ta service på, er det ingen tvil om at en utenbordsmotor er lettere å levere på service om du ikke fikser dette selv.

På innenbordsmotorer må du enten få servicemannen til å komme om bord, eller levere hele båten på service, noe som ofte gir ekstra kostnader med å heise "skuta" opp / ned av vannet i tillegg til eventuell transport.

Mange marinaer ligger dog ved sjøen slik at båten kan kjøres dit – om den går. Det er jo ikke alltid ...

Her har en gammel båt fått ny innenbordsmotor (Foto: Yanmarin)
Her har en gammel båt fått ny innenbordsmotor (Foto: Yanmarin)

Kjøpte båt uten å ha peiling på seiling

En utenbordsmotor er ganske enkel å demontere av båten (i alle fall om det ikke er dobbel installasjon) og stor (tung) motor. Slik at du kan frakte denne selv i bilen eller ev. på tihenger til verkstedet for service og vedlikehold. Men husk at en firetakts påhenger på 40–50 hk fort veier 100 kg eller mer, så man tar den ikke akkurat den i lomma heller.

Jeg satt faktisk en gang på brygga og så på to karer som skulle plukke av en utenbordsmotor for service. De klarte kunststykket å miste hele greia ned på 25 meters dyp. De var ganske fortvilet ...

Personlig har jeg mer sansen for å skru på innenbordsmotorer enn utenbords. Sikkert fordi at bilmotorer har vært min "greie" og at disse er mer like bilmotorer i oppbygging og delvis også for at båtene jeg har hatt med få unntak har hatt dette.

Men kanskje er det smart å begynne med utenbords for deg–når du ikke skrur selv. Velg også en firetakter. Disse er mye mer stillegående, samtidig som de bruker en del mindre drivstoff også.

Ønsker deg lykke til som båteier.

Nå kan du gjøre et båtkupp!

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen–og lykke til!

Store forskjeller: Her er de beste og verste bruktbilene fra hvert merke

Har du innspill eller erfaringer–skriv inn i kommentarfeltet under: