Audi S3 kan leveres med S tronic girkassen som ekstrautstyr, mens firehjulstrekk naturligvis er standard siden vi snakker S modell.
Audi S3 kan leveres med S tronic girkassen som ekstrautstyr, mens firehjulstrekk naturligvis er standard siden vi snakker S modell.

Audi S3 2013: Dette er starten på veldig mye moro

Ny kraftpakke fra Audi – du gjetter aldri hva forbruket er.

Audi A3 ble nylig lansert i såkalt Sportback-versjon, altså med fem dører. Nå slippes bilder og informasjon om nok en variant – nemlig S3. For alle som kjenner Audi betyr det at vi snakker om en aldri så liten kruttønne av en småbil.

Den nye 2-literen byr på en effektøkning på hele 35 hk fra forrige generasjon – og leverer nå nøyaktig 300 hk/380 nm. Firehjulstrekk er en selvfølge på alle S-modellene.

Audi S3 har fått noen helt nye og ikke akkurat beskjedne seter. Her skal det sittes stødig og komfortabelt også når det går unna i svingene.
Audi S3 har fått noen helt nye og ikke akkurat beskjedne seter. Her skal det sittes stødig og komfortabelt også når det går unna i svingene.

LES OGSÅ: BMW 1 M Coupe: Denne ødelegger frisyren din

0,5 sekund raskere

Om du velger S-tronic automatkassen og launch control, skal hissigproppen fikse 0–100 km/t på brennkjappe 5,1 sekunder. Det er 0,5 sekunder raskere enn den utgående S3-modellen.

Hvis du vil gire selv, er tiden oppgitt å være tre tideler lengre.

Utseendet er forøvrig ganske anonymt - i tråd med stylingtradisjonene til Audi når det kommer til S-modellene. Men har du et litt trenet øye, merker du deg fire enderør bak, små S3-emblemer her og der, egen grill og naturligvis krommede speilhus.

Gjerrig

Men i disse miljøtider er det ikke bare ytelser som gjelder når det skal lanseres en ny sportsbil. Det handler mye om forbruk også. Og her har Audi virkelig gjort framskritt.

S3 trenger ikke mer enn 0,69 l/mil ved blandet forbruk, opplyses det i informasjonen som er sluppet om bilen.

LES OGSÅ: Chiptuning: – Hva gjør jeg med trimmet bil som fusker?

Audi S3 hovedbil eksteriør
Audi S3 hovedbil eksteriør

Forsterker motorlyden

Det er også viktig at en sportsbil høres ut som en sportsbil. Derfor har Audi nå gjort noen grep for å forsterke motorlyden – og ved et visst turtall åpnes frigjøres det også litt ekstra lyd fra eksosanlegget.

Chassiset er også utbedret. MQB-plattformen har frontakselen 52 millimeter lenger framme enn den utgående S3-en – og dermed et kortere overheng foran.

Bedre balanse og lavere vekt (-60 kilo sammenlignet med forrige modell) skal bidra til mer sportslige kjøreegenskaper.

LES OGSÅ: Audi A3 sedan: Dette blir steintøft

Tåler høyt turtall

Hvis du ønsker de elektronisk styrte støtdemperne, Audi magnetic ride, er det ekstrautstyr. Men S3 er senket 25 millimeter, sammenlignet med en vanlig A3.

Selv om det er turbomotor, og toppeffekten oppnås alt ved 5.500 omdreininger, så starter ikke rødmerkingen før ved 6.800 o/min.

LES OGSÅ: 2012 Audi A3 ABT: GTI-killer på vei

Audi S3 skrått bakfra
Audi S3 skrått bakfra

Pris

S3 blir tilgjengelig i butikkene tidlig neste år – og får en listepris i Tyskland på 38.900 Euro. Prisen i Norge vet vi ikke enda – men utgående modell letter deg for 758.400 kroner med manuell gir, og 772.600 kroner om du skal ha S-tronic.

Oppfølgeren vil nok legge seg i noenlunde samme prisleie – kanskje til og med noe billigere, takket være lavere forbruk.

Broom-forumet: Audi S3: Er dette et bra kjøp?

Audi S3 hovedbil detalj II
Audi S3 hovedbil detalj II

Konkurrenter

S3 vil konkurrere mot blant andre BMW 135i og AMG-versjonen av Mercedes A-klasse. Både BMW-en og Mercedesen har større motorer og går kjappere til 100 km/t – men så har jo Audi et nivå til å gå på. Nemlig RS.

Den forrige RS3-en hadde 340 hk – så vi regner med at den neste blir vesentlig sterkere. Og dermed blir nok Audi raskest i klassen igjen etter hvert – i alle fall på sprinten 0–100 km/t.

Se alle bildene av Audis nyeste råskinn under:

Klikk på videovinduet under for å se klipp av Audi S3:

http://www.youtube.com/watch?v=UccEqwsdxb4&feature=player_embedded

LES OGSÅ: Dette er Robins Audi S3