Under dette nedraste låvetaket skuler det seg en ekte bilskat (Foto: eBay)
Under dette nedraste låvetaket skuler det seg en ekte bilskat (Foto: eBay)

Porsche 356: Her skjulte det seg en bilskatt

Fra glitter og glamour i New York – til en nedrast låve på landsbygda.

Det hender at det dukker opp skikkelig dårlige biler som har stått på en låve i årevis. I akkurat dette tilfellet så er nok låven enda dårligere enn bilen inni.

Låven har rett og slett klappet delvis sammen og taket har rast ned.

Heldigvis har bilen inni – en Porsche 356B fra 1963 – klart seg. Med et nødskrik ...

Nå selges den

Taket raste sammen og den gamle Porschen klarte seg med et nødskrik (Foto: eBay)
Taket raste sammen og den gamle Porschen klarte seg med et nødskrik (Foto: eBay)

Se hele annonsen her:

Om det er dette som har ført til at eieren la ut bilen til salgs på den amerikanske auksjonssiden eBay, det vet vi ikke, men ser slett ikke bort ifra det.

Uansett fortjener denne bilen en bedre skjebne enn å bare bli stående med overhengende fare for å bli enda mer ødelagt. For at den allerede har behov for betydelig grad av omsorg hersker det liten tvil om.

På New York Auto Show i 1963

Men det har ikke alltid vært slik. Nettopp denne bilen sto nemlig på Porsches stand på New York Auto Show i 1963. Da med nypolert lakk og glinsende krom, og den dro til seg mange beundrende blikk, vil vi tro. Kontrasten kunne knapt vært større...

Litt mer sliten nå enn da den stod på Porsches stand på New York Motor Show i 1963¿ (Foto: eBay)
Litt mer sliten nå enn da den stod på Porsches stand på New York Motor Show i 1963¿ (Foto: eBay)

Mercedes 300 SL: Dette er en av verdens mest verdifulle biler

Men mye hender på 49 år, enten man er Porsche eller menneske...

At Porsche 356 er en klassiker, hersker det liten tvil om. Dette er den første bilmodellen fra Porsche, og den ble produsert mellom 1948 og 1966, selv om siste modellår er 1965.

Basert på VW Boble

Bilen var i stor grad basert på VW Type 1. Eller “Bobla” om du vil. Karosseriet var av Porsches eget design, mens mye av mekanikken kom fra VW. Motoren er selvfølgelig plassert bak og er luftavkjølt.

Grunntanken bak 356 var den samme gjennom hele modellens levetid, og den fikk en del forbedringer og oppgraderinger underveis. Bilen var tilgjengelig i en rekke varianter og med forskjellige motoralternativer, både i coupé og cabriolet-utgaver.

Jaguar E-Type: Verdens vakreste bil 50 år:

1600 Super

Dette er en 356B 1600 super, og det betyr at bokserfireren på 1,6 liter har en effekt på 75 hk.

Da bilen stod på Porsches stand hadde den de spesielle Rudge-felgene som var et populært tilbehør. Disse er nå solgt og sitter på en annen 356.

Synd. For bare original er original, men heldigvis finnes de fortsatt i handelen. Dyre, men kule. Det samme gjelder resten av delesortimentet. Mye finnes å få kjøpt til disse bilene fortsatt med det er neppe det billigste prosjektet å gi seg i kast med. Men vi håper selvfølgelig at noen forbarmer seg over den allikevel.

Motorsportslegende

356-modellen ble også flittig brukt innen racing, og hadde suksess i flere legendariske løp som 24 timers Le Mans, 1000 km Buenos Aires, i Mille Miglia, Targa Florio og Carrera Panamericana.

Så dette var helt klart en uoppnåelig drømmebil for de aller, aller fleste – den gangen denne sto og glinset i blitzregnet på en bilutstilling i 1963.

Krever mot og stor verktøykasse

Mye tyder på at motoren trenger en full gjennomgang (Foto: eBay)
Mye tyder på at motoren trenger en full gjennomgang (Foto: eBay)

Les test av ny Porsche Panamera her:

Nå derimot, bør den være et attraktivt restaureringsprosjekt for den med mye mot og velfylt verktøykasse. Rust finnes og bilen er heller ikke helt komplett.

Av de 76.000 eksemplarene av Porsche 356 som ble bygget, eksisterer så mange som 70.000 fortsatt. Et spesielt høy tall med tanke på at 1965 var siste årsmodell, men det sier også sitt om at disse sportsbilene var ikoner allerede den gangen de var nye.

Les også: Porsche 911. Folke-sportsbil til 200 000,-