Dette er Sportback utgaven av nye Audi A3. Flerbruks varianten skal ifølge ryktene bli rundt ti centimeter lenger   sannsynligvis også litt høyere.
Dette er Sportback utgaven av nye Audi A3. Flerbruks varianten skal ifølge ryktene bli rundt ti centimeter lenger sannsynligvis også litt høyere.

2013 Audi A3 Sportback: Her kommer en stor nyhet fra Audi

Debuterer i neste uke – bildene er her allerede.

Nye A3 er årets store nyhet fra Audi. Dette er tredje generasjon av Audis Golf-rival – og den nye modellen er lenge etterlengtet.

Forgjengeren har nemlig vært på markedet i nesten ti år – det er usedvanlig lenge for en bilmodell i dag.

En uke før tiden

Tradisjonen tro viste Audi tredørsutgaven først – og sparer femdørs Sportback som er den klart mest populære utgaven til bilutstillingen i Paris som åpner dørene 27. september.

De fleste av oss hadde ikke regnet med å få se bilen før det, men der tok vi feil. Nå er nemlig de første bildene ute – nesten nøyaktig en uke før bilen offisielt skal debutere.

Slik ser det ut inne i dagens A3. Det er grunn til å vente at Audi gir en kommende flerbruksutgave et mer fleksibelt interiør enn de andre utgavene har.
Slik ser det ut inne i dagens A3. Det er grunn til å vente at Audi gir en kommende flerbruksutgave et mer fleksibelt interiør enn de andre utgavene har.

LES OGSÅ: Ny Audi avslørte seg selv!

Forsiktige grep

Audi gjør det etter alt å dømme for å få maksimalt blest rundt bilen før utstillingen åpner – og dermed unngå faren for å drukne i mengden. Dette er nemlig en uhyre viktig bil for Audi. A3 står for en stor del av salget – og det er også en modell som har hentet mange nye kunder til merket.

Hva er det så vi får se her? Ikke uventet går Audi like forsiktig fram med Sportback som de gjør med tredørs A3. Her der det snakk om velkjente designelementer og en ganske forsiktig videreføring av dagens modell. Du skal kjenne igjen den, samtidig som det skal være akkurat nok nytt til at du heller ikke skal være i tvil om hvilken Sportback-generasjon dette er.

LES OGSÅ: Aldri har en A3 vært så langt fra A4

380 liter bagasjerom

Men under skallet har det skjedd ting. Dette er en helt ny konstruksjon og bilen inneholder siste nytt av teknikk fra VW-konsernet. Den bygger på konsernets nye MQB-plattform, noe som gjør den både raskere og billigere å produsere enn forgjengeren.

Vekten er ned med inntil 90 kilo – til tross for at bilen har vokst. Med lengde på 4,31 meter ler A3 Sportback nesten på vei inn i en ny klasse. Akselavstanden har vokst 5,8 centimeter i forhold til dagens modell, det slår positivt ut for plassen.

Bagasjerommet svelger unna 380 liter med baksetet i bruk. Slår du ned dette, kan du laste inn inntil 1220 liter. Det er 120 liter mer enn på forgjengeren.

Alt om Audi på broom.no – klikk her:

Flere motorer

Audi lover også mer bakseteplass og hevder det skal være plass til tre voksne bak i Sportback, så er det vel fort et definisjonsspørsmål hvor mye plass en voksen trenger.

Nye Audi A3 lanseres først med tre motorer, to TFSI-bensinmotorer og en TDI-dieselmotor, alle firesylindrede turbomotorer. Senere kommer bensinmotorene 1.2 TFSI 105 hk og 1.4 TFSI 140 hk og dieselmotorene 1.6 TDI 105 hk og 2.0 TDI 184 hk. S tronic automatgirkasse blir tilgjengelig for alle motoralternativene og quattro firehjulsdrift kan leveres for motorene 1.8 TFSI og 2.0 TDI.

8000 kroner ekstra

I kjent stil ruller Audi ut utstyrspakker og veldig mye ekstrautstyr for de som er villig til å bla opp ekstra. A3 Sportback kommer også med en rekke motoralternativer, mange av dem svært godt tilpasset norsk avgiftsnivå.

Nye Audi A3 Sportback vil koste 8.000 kroner mer enn tre dørs-versjonen. Det gir en startpris på kr. 289.900 for Audi A3 Sportback 1.4 TFSI 122 hk. Rimeligere versjoner kommer i salg senere.

Ute etter brukt Audi A3? Her er viktig informasjon om første generasjon

Se alle bildene av A3 Sportback - klikk i galleriet under:

Audi A3 med fem dører er nok fortsatt den som vil være bestselgeren i Norge
Audi A3 med fem dører er nok fortsatt den som vil være bestselgeren i Norge

LES OGSÅ: Denne Audien har minst feil av alle