Linjene er fortsatt kompakte, men frontdesignet på nye Logan har blitt skarpere og mer markert på andre generasjon.
Linjene er fortsatt kompakte, men frontdesignet på nye Logan har blitt skarpere og mer markert på andre generasjon.

Dacia Logan: En av Europas billigste blir ny

Den startet lavpris-eventyret – her er andre generasjon.

Åtte år er gått siden Logan kom som første modell ut i det som etter hvert har blitt et lite lavpris-eventyr. Renaults strategi med å kjøpe opp rumenske Dacia og satse på en hel familie rimelige biler har vist seg å bli en suksess.

Det var det ikke så mange som trodde da Logan debuterte i 2004. Men det har altså vist seg at skeptikerne tok feil – og nå er det klart for andre generasjon av Logan.

LES OGSÅ: Nytt bilmerke i Norge – men har du hørt om det?

Mer eksklusiv

Bilen som i starten kostet under 50.000 kroner, skal nå bli noen hakk mer eksklusiv.

Med denne modellen viser også Dacia mer av det som skal bli deres designspråk i årene fremover – og gå igjen på alle modellene.


Logan startet lavpris-eventyret til Dacia - nå er det straks klart for andre generasjon.
Logan startet lavpris-eventyret til Dacia - nå er det straks klart for andre generasjon.


Stor logo

Det betyr i praksis en front som er skarpere i linjene, og der lyktene bindes sammen av to kraftige horisontale kromstriper over grillen. I midten sitter en stor Dacia-logo – her viser man helt tydelig at navnet ikke er noe å skamme seg over.

En mer påkostet løsning med to-delt grill og mulighet for ekstralys under støtfangeren er også på plass.

LES OGSÅ: Dette kjører de mest fornøyde bileierne

Løfte seg noen hakk

Logan-interiøret vinner ikke priser for hverken elegant design eller påkostede materialer, men det er til gjengjeld både funksjonelt og oversiktlig.
Logan-interiøret vinner ikke priser for hverken elegant design eller påkostede materialer, men det er til gjengjeld både funksjonelt og oversiktlig.



Det øvrige designet preges fortsatt av enkle og robuste linjer. Her er det lite fiks-fakserier ute og går. Det er fokus på løsninger som er enkle og rimelige å produsere.

Hekken må kunne sies å være heller anonym, i alle fall på denne karosseriutgaven.

Også innvendig er Dacias biler preget av enkle løsninger. Nye Logan skal løfte seg noen hakk i materialkvalitet, uten at det på noen måte ser eksklusivt ut.

Det er fortsatt store plastflater og en del løsninger som minner om at man ikke jager etter å ha det siste nye. Naturlig nok.

I andre enden av skalaen: Hvordan kan dette koste over 20.000,-?

Flere versjoner

Dagens Logan har blitt bygget i flere utgaver, som fem- og sjuseters stasjonsvogn, pickup og varebil.

Det er grunn til å tro at også nykommeren vil bli rullet ut i flere versjoner etter hvert. Men først ut er altså sedanen – den debuterer på bilutstillingen i Paris som åpner dørene 27. september.

LES OGSÅ: Denne nybilen har ikke engang servostyring!

Hekken er langt mer anonym enn fronten, men så er da heller neppe målsetningen å vinne noen designpriser med denne bilen.
Hekken er langt mer anonym enn fronten, men så er da heller neppe målsetningen å vinne noen designpriser med denne bilen.



Vi har testet SUV-en Duster i Norge – les mer her: