For første gang på nesten 20 år kommer en helt ny Volvo FH serie. Dette er en stor begivenhet i transportbransjen, og mottagelsen svært viktig for Volvo. (Foto: Magnus Pajnert)
For første gang på nesten 20 år kommer en helt ny Volvo FH serie. Dette er en stor begivenhet i transportbransjen, og mottagelsen svært viktig for Volvo. (Foto: Magnus Pajnert)

Volvo FH: Landeveiens riddere får ny hest

Volvos største blir mer som en personbil – på innsiden.

De første bildene av neste generasjon Volvo FH er sluppet. En stor begivenhet for svært mange – dette er en av de lastebilmodellene som virkelig sørger for at vi nordmenn får mat på bordet og klær på kroppen.

Det er også svært mange år siden FH-serien ble fornyet sist, faktisk henimot 20 år. Dermed snakker man om et virkelig generasjonsskifte, og spenningen er stor både hos Volvo Lastvagnar og i den meget store transportnæringen i Skandinavia.

Ny girkasse

Ikke minst i Norge. Som vi tidligere har fortalt, er høye berg og dype daler skyld i at den norske transportnæringen kjøper flere av de aller kraftigste Volvo-lastebilene enn noe annet land som det er naturlig å sammenligne seg med.

Les også: Denne Volvoen skal bli verdens raskeste lastebil

Dashboardet begynner å ligne på en personbils, og materialer og utførelse tar interiøret til et nytt nivå i Volvos nye FH-serie.
Dashboardet begynner å ligne på en personbils, og materialer og utførelse tar interiøret til et nytt nivå i Volvos nye FH-serie.

Inntil videre vil motoralternativene være som før, selv om det er kjent at det er nye saker like rundt hjørnet – blant annet en 13-liters motor med 460 hester godkjent etter den kommende Euro 6-normen. Man har også utviklet en automatvekslende dobbeltclutch-girkasse som ved hjelp av GPS husker veier du har kjørt før, og dermed skifter gir med langsiktig perspektiv.

Del med Facebook-vennene dine!

Produksjonsstart blir for øvrig like rundt årsskiftet, slik at de første bilene leveres rett over nyttår.

Lett å kjenne igjen

Utseendemessig er det snakk om forsiktige endringer. Alt er nytt, men lett å kjenne igjen.

Den nye bilen er helt ny, men likevel lett å kjenne igjen som en Volvo. Ny grill gjør den tøffere i trynet, og den klassiske skråbånd-logoen flyttes opp mellom grillen og frontruten. (Foto: Magnus Pajnert)
Den nye bilen er helt ny, men likevel lett å kjenne igjen som en Volvo. Ny grill gjør den tøffere i trynet, og den klassiske skråbånd-logoen flyttes opp mellom grillen og frontruten. (Foto: Magnus Pajnert)

Mest iøyenfallende er at man har løftet Volvo-emblemet og det gode, gammeldagse skråbåndet opp fra grillen og lagt det for seg selv under frontruten, og grillen og lyktene er selvsagt modernisert med nytt uttrykk og ny teknologi.

Se video: Hva skjer når lastebilen kjører inn i personbilene?

Størst forandring er det kanskje snakk om på innsiden, der hvor sjåførene har sin arbeidsplass.

Forbedret førermiljø

Her har bilen fått et dashboard som i langt større grad ligner på en personbil, omgivelsene er rommelige og ergonomien skal være løftet til et nytt nivå, loves det. Ikke minst takket være innovasjoner som dramatisk forbedrede speil og muligheten for å styre langt flere funksjoner via fjernkontroll – noe som vil redusere behovet for å løpe ut og inn av bilen ved lasting og lossing.

betjeningsorganene for det man kaller sekundærinformasjon er samlet i midtkonsollen, der man også finner den elektrisk styrte parkeringsbremsen. (Foto: Lars-Göran Adamsson)
betjeningsorganene for det man kaller sekundærinformasjon er samlet i midtkonsollen, der man også finner den elektrisk styrte parkeringsbremsen. (Foto: Lars-Göran Adamsson)

Den nye FH-serien vil være etterlengtet når den kommer på veien. Utviklingen skal ha tatt hele åtte år, ett år lenger enn man opprinnelig hadde planlagt, og for en produsent av Volvos størrelse vil det være av avgjørende betydning å lykkes.

Del med Facebook-vennene dine!

Se video: Slik ser det ut på treff med japanske custom-lastebiler