TREN VARIERT: På treningsstudio har du et utall gruppetimer å velge mellom. (Foto: SATS)
TREN VARIERT: På treningsstudio har du et utall gruppetimer å velge mellom. (Foto: SATS)

10 råd på treningsenteret

Er du ny på treningssenter? Her er alt du trenger å vite.

Har man ikke trent på treningssenter før kan det være lurt å sette seg inn i trivselsreglene som de fleste sentrene har.

Følger du disse rådene slipper du å dumme deg ut, og økten blir hyggeligere både for deg selv og andre:

  • Vær nøye med renslighet og kroppshygiene. Tørk av apparatene etter bruk. Papir eller våtservietter finner du utplassert.
  • Bruk håndkle når du ligger med svett tøy på matter, styrke- og kondisjonsapparater.
  • Kle deg funksjonelt og ta hensyn til andre. Bare føtter, bar overkropp eller bekledning som kan virke støtende, er ikke tillatt.
  • Enkelte studioer forbyr singlet, en måte å minimere kroppsfiksering på.
  • Benytt sko som ikke setter merker i gulvet. Sorte såler er fy. Gjelder spesielt for saltrening og squash.
  • Bruk fotposer på utesko når du skal gå inn i garderoben, spesielt på dager med dårlig vær.
  • Ikke okkupér treningsapparater lenge av gangen. Det er vanlig å stige av og la andre benytte det når du har pause.
  • Rydd etter deg. Heng vektene tilbake på stativet, rydd matter, manualer og strikk, og ta med deg din tomme drikkeflaske.
  • Ha lyden av på mobiltelefonen din. Mange trener med musikk på øret, men dette skal ikke forstyrre andre. Lar du telefonen ligge i garderobeskapet, husk å slå over på lydløs slik at den ikke ligger og ringer høyt mens du trener.
  • Tilby deg å sikre andre som skal løfte tungt, og bistå nybegynnere i å stille inn treningsapparater dersom de trenger hjelp.

FRISK MED TRENING: - Det er solide bevis for at trening på moderat til høy intensitet bidrar til kraftig reduksjon i risiko for hjerte- og karsykdom, sier Sporty-ekspert Siri Marte Hollekim. (Foto: Nina Kausland/)
FRISK MED TRENING: - Det er solide bevis for at trening på moderat til høy intensitet bidrar til kraftig reduksjon i risiko for hjerte- og karsykdom, sier Sporty-ekspert Siri Marte Hollekim. (Foto: Nina Kausland/)