Volvo krever 20 prosent rabatt

Tøffe tak – samtidig som flere mister jobben.

Volvo merker også at det er tøffe tider i bilbransjen. Nå senker de produksjonen   og flere arbeidere må gå.
Volvo merker også at det er tøffe tider i bilbransjen. Nå senker de produksjonen og flere arbeidere må gå.

Den økonomiske krisen i Europa merkes godt hos Volvo – samtidig som personbil-selskapet sliter med å få til særlig økning i sitt nye "hjemland" i Kina. Dermed faller salget.

Det er allerede kjent at 300 innleide kontraktsansatte ved fabrikken i Torslanda må gå. Nå varsles det ytterligere kutt – samtidig som Volvo ønsker å skvise underleverandørene sine hardt.

Urealistisk kutt

Svenske Dagens Industri skriver nå at Volvos nye innkjøpsdirektør Axel Maschka skal ha gått ut med et ultimatum til 400 underleverandører: Senk prisene med en femtedel – hvis ikke er det ut.

Ifølge Dagens Industri anser mange av leverandørene kuttet som urealistisk og vil heller velge å takke for seg. Flere av dem skal allerede ha fått krav om å senke kostnadene med fem prosent i år.

LES OGSÅ: Topp 5 – bilbransjens beste slagord

Doble produksjonen

Volvos krav skal være at kuttet på 20 prosent skal tas over de neste tre årene.

Axel Maschka lover samtidig at 25 prosent av alle innkjøp skal tas fra kinesiske underleverandører innen 2020.

Gulroten er at Volvo mener de skal klare å øke produksjonen kraftig de neste årene. Den langsiktige målsettingen har vært å doble salget fra dagens nivå på 400.00 – til 800.000 innen 2020. Dermed vil også underleverandørene få langt større bestillinger – hvis Volvo lykkes.

LES OGSÅ: – Hvor er det best å være bilselger?

Får ikke fortsette

Etter at Volvo ble overtatt av kinesiske Geely har optimismen og framtidstroen vært stor. Kineserne har signalisert store ambisjoner og har blant annet lagt opp til et investeringsprogram på 75 milliarder svenske kroner fram til 2015.

Nå butter det for første gang imot. I tillegg til at innleide arbeidere på Torslanda-fabrikken må gå, er det også bekreftet at mellom 300 og 400 konsulenter i utviklingsavdelingen får sine kontrakter terminert.

– Skader vår fremtid

Det vekker spesielt oppsikt fordi det handler om å kutte i investeringene som skal sikre Volvos vekst i årene framover. Det går også på tvers av det Volvo-sjefen Stefan Jacoby veldig klart avviste da han i forrige uke fikk spørsmål om det var aktuelt med nedskjæringer i produktutviklingsprogrammet.

– Gjør vi det, så skader vi jo vår fremtid, sa han da – ifølge Dagens Industri.

LES OGSÅ: Klarer du å gjette alderen til denne bileieren?

Trenger en suksess

Heldigvis for Volvo har de nå et modellutvalg som er bredere enn noensinne. Lenge slet de under mangelen på en rimelig volumselger, en rolle som den sterkt aldrende V50-utgaven slet med.

Nå har de lansert Golf-rivalen V40 og spesialmodellen V40 Cross Country er akkurat vist for første gang. Disse to modellene har både potensiale - og ambisjoner - til å sette skikkelig fart på Volvo-salget. Svaret på om det lykkes får vi de kommende månedene.

Vi har naturligvis prøvekjørt V40 – les førsteinntrykket her:

Volvo har store forventninger til nye V40 - og mottagelsen har så langt vært svært positiv. (Foto: Benny Christensen)
Volvo har store forventninger til nye V40 - og mottagelsen har så langt vært svært positiv. (Foto: Benny Christensen)

LES OGSÅ: Er denne Volvoen en skjult bruktskatt – eller?