Bortsett fra hjulene og høyden over bakken kunne bildet vært tatt midt på 80 tallet. Fine Golfer av andre generasjon er sjeldne som hønetenner, og det har resultert i at denne virkelig vekker oppsikt. (Foto: Privat)
Bortsett fra hjulene og høyden over bakken kunne bildet vært tatt midt på 80 tallet. Fine Golfer av andre generasjon er sjeldne som hønetenner, og det har resultert i at denne virkelig vekker oppsikt. (Foto: Privat)

Bilen min VW Golf: Når så du sist en som var så strøken?

Magnus har en Golf utenom det vanlige.

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Volkswagen Golf er en bilmodell vi stadig kommer tilbake til på Broom. Både i forhold til nybilstoff, ettersom bilen helt siden introduksjonen for snart 40 år siden har holdt seg på eller tett ved salgstoppen i sin klasse, og også når det gjelder entusiastiske eieres forhold til gamle modeller.

Nå kommer toer-Golfene tilbake

For Golf er helt klart en bil som har skaffet seg en plass i hjertet hos mange nordmenn som har vokst opp med den, og ikke minst er de aller første blitt samlerbiler med et stort publikum når de er i fin stand.

Les også: Darios Golf 2 er den eneste i sitt slag i Norge

Men da snakker vi stort sett Golf 1, altså første generasjon, eller ”ener-Golfen” blant venner. Andre generasjon, som nå også begynner å dra merkbart på årene, har foreløpig ikke oppnådd samme status. Men kanskje er det noe på gang her?

En av bileierens øvrige hobbyer er fotografering, og det nyter også Golfen godt av. (Foto: Privat)
En av bileierens øvrige hobbyer er fotografering, og det nyter også Golfen godt av. (Foto: Privat)

Også andre generasjon inneholdt sine høydepunkter. Bilen hadde lagt seg ut litt, men ikke mer enn at den fortsatt virket liten og lett, og designet var glatt på typisk 80-tallsvis da den kom i 1984.

Mange høydepunkter

Fremdeles var Golf GTI en kjapp og tøff bil, og den skulle i løpet av modellens levetid også bli videreutviklet og levert også med 16-ventilerstopp. Standard-Golfen ble også tilgjengelig med firehjulstrekk, og eventyrerne kunne i Tyskland også kjøpe den i halv-høy ”alltrack-utgave” lenge før fenomenet ble moderne – da het den ikke utpreget vakre bilen ”Golf Country”.

I dag er toer-Golfene nesten borte fra veiene, og når vi snart sikkert får se noen oppussede utgaver blir det nok først og fremst GTI-utgaver og andre toppmodeller folk vil legge penger i.

Del med Facebook-vennene dine!

Slik skulle førermiljøet i en småbil se ut midt på 80-tallet. Fargene er uvante, og det gjør denne bilen ekstra morsom i dag - og eieren er ekstra glad for at den gamle originalradioen har overlevd helt til nå. (Foto: Privat)
Slik skulle førermiljøet i en småbil se ut midt på 80-tallet. Fargene er uvante, og det gjør denne bilen ekstra morsom i dag - og eieren er ekstra glad for at den gamle originalradioen har overlevd helt til nå. (Foto: Privat)

Dermed er det ikke så rart at bilen på bildene vekker oppsikt – langt mer enn eieren hadde forutsatt. Det er nemlig et sjeldent pent eksemplar i CL-utgave, og som sådan kan den komme til å bli mer sjelden enn selv de råeste GTI-versjonene om noen år.

Les også: Calibra eller Golf VR6 - hvilken er best?

Eier: Magnus Bentsen, (17)

Bosted: Skien

Opptatt av drifting

Litt om meg selv: Har alltid vært bilinteressert, og etter hvert fikk jeg øye på driftingmiljøet. Det var vel der drømmen om 200SXen kommer fra, og en dag skal jeg få tak i en slik!

Jeg liker å ta bilder, dette er noe jeg har drevet med en stund. Synes også det kan være veldig moro å kjøre motorsykkel og Golfen.

Bilen: Volkswagen Golf 2 CL.

Hvor lenge har du eid den? En uke.

Denne bilen er et godt eksempel på en modernisert bil som relativt enkelt kan bli satt tilbake i originalstand igjen, ved å bytte hjul og fjæring. (Foto: Privat)
Denne bilen er et godt eksempel på en modernisert bil som relativt enkelt kan bli satt tilbake i originalstand igjen, ved å bytte hjul og fjæring. (Foto: Privat)

Hva har du gjort med den? Veldig lite, bare vasket den og fjernet noe kjørelysrelé.

En skikkelig ”head turner”

Liker best med bilen: Felgene, fronten og original radio.

Liker minst med bilen: Skranglelyd fra eksosen (dette skal fikses når jeg har tid).

Beste opplevelse med bilen: Første gang jeg prøvekjørte den i byen, og la merke til hvor mange som faktisk snudde seg og kikket på bilen. Det var moro!

Framtidsplaner for bilen: Vedlikehold som oljeskift,tennpluggbytte og så videre. Sikre den mer mot rust på understellet.

Drømmebil: Nissan 200SX S14 må være en fremtidig bil!

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Nye Honda Civic vil gi bestselgeren kamp om tittelen

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Magnus om? Bruk kommentarfeltet under!