Volvo som første bil er populært   men mange vil ha en gammel modell med bakhjulsdrift. Her er en som tenker annerledes   og det er lett å forstå hvorfor han er fornøyd. (Foto: Privat)
Volvo som første bil er populært men mange vil ha en gammel modell med bakhjulsdrift. Her er en som tenker annerledes og det er lett å forstå hvorfor han er fornøyd. (Foto: Privat)

Bilen min Volvo S70: Denne skal snart pakkes inn for vinteren

Jostein lar ikke godbilen få smake snø og salt.

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

At Volvo er en populær bil i Norge behøver vi ikke si – det er tydelig for alle som farter langs veiene, og også frekventerer steder der ungdom samles for å skru, snakke og kanskje få i seg en matbit mellom slagene.

Stadig mer akseptert

Lenge har de gamle bakhjulsdrevne Volvo-modellene vært de mest populære, men ting tyder på at vi snart vil få se en forandring på dette. Ikke bare fordi de gamle trotjenerne etter hvert begynner å gå ut av tiden, men fordi de nyere forhjulsdrevne bilene begynner å bli ”godtatt”.

Les også: Taxisjåfør Jonas sverger til bakhjulsdrift - også i Tromsø

En slik ser vi her – og det er en på mange måter undervurdert bil, dessuten.

Nye felger og bra finish for øvrig gjør at bilen ser svært fresh ut, til tross for at den har fått noen år på baken. Dyret på det gule klistremerket er for øvrig ikke det du tror det er... (Foto: Privat)
Nye felger og bra finish for øvrig gjør at bilen ser svært fresh ut, til tross for at den har fått noen år på baken. Dyret på det gule klistremerket er for øvrig ikke det du tror det er... (Foto: Privat)

S70 er som forbokstaven antyder en sedan, og det var den første V70ens sedan-bror. Som vi vet forsvant betegnelsen da det nye karosseriet kom som 2000-modell, da ble sedanversjonen kalt S60, og den lille detaljen kan ha ført til at akkurat denne har gått i glemmeboken hos mange.

Ikke bare en facelift

Det til tross for at det var en godt innarbeidet og etter hvert ganske feilfri og god bil da den fikk dette navnet. For den hadde som kjent også en forhistorie, som Volvos første forhjulsdrevne Audi 100-konkurrent 850 fra begynnelsen av 90-tallet.

Del med Facebook-vennene dine!

Første S70 og V70 er blitt regnet som facelift-utgaver av 850en, men selv om designet og grunnkonstruksjonen er den samme var det langt flere forandringer under skallet enn det som øynene fikk med seg. Bilene var først og fremst kjent for høy sittekomfort i noen av markedets beste stoler, og ganske karakteristisk var også den lett snerrende eksoslyden fra de femsylindrede motorene.

Lyst interiør er ikke akkurat det Jostein er mest fornøyd med på bilen. Helst kunne han tenkt seg å bytte, men han innrømmer at det nok aldri kommer til å skje. (Foto: Privat)
Lyst interiør er ikke akkurat det Jostein er mest fornøyd med på bilen. Helst kunne han tenkt seg å bytte, men han innrømmer at det nok aldri kommer til å skje. (Foto: Privat)

Det er et poeng som ikke minst faller i smak blant dagens eiere, som er adskillig yngre enn de velbeslåtte bilkjøperne som kunne nyte disse forholdsvis kostbare bilene da de var nye. Men fremdeles blir i hvertfall noen av dem tatt meget godt vare på, slik som i dette tilfellet.

Les også: "Alle" skal ha stasjonsvogn - gjør et kupp på en sedan!

En skikkelig Volvo-elsker

Eier: Jostein Dalseng, (18)

Bosted: Nes på Hedmark

Litt om meg selv: Er en skikkelig Volvo-elsker! Både når det gjelder personbil og lastebil, er oppvokst med Volvo i familien.

Valgte S70 som første bil fordi jeg liker veldig godt hvordan den tar seg ut, og ikke minst den utrolig flotte lyden! Men jeg angrer på at jeg ikke kjøpte turbo-bil, men jeg synes ikke bilen går så dårlig likevel.

Fargen på Josteins S70 er ikke den vanligste på disse bilene, noe han selv er meget godt fornøyd med. Lakkert i bilens farge skjemmer heller ikke skvettlappene noe, og de bidrar til å holde bilsidene i bra stand. (Foto: Privat)
Fargen på Josteins S70 er ikke den vanligste på disse bilene, noe han selv er meget godt fornøyd med. Lakkert i bilens farge skjemmer heller ikke skvettlappene noe, og de bidrar til å holde bilsidene i bra stand. (Foto: Privat)

Planen er å la den stå inne i varmegrader og ha en vinterbil, og valget kommer nok på en Volvo som vinterbil også!

Bilen: Volvo S70 2,5 10 Ventiler, 144 HK.

Hvor lenge har du eid den? Siden i fjor høst.

Liker ikke det lyse interiøret

Hva har du gjort med den? Har montert coilovers så den ble lavere, og satt på skvettlapper i bilens farge, takvinge, 18 toms felger med 225/40-18 og XC grill.

Liker best med bilen: Fargen og den flotte femmer-lyden!

Liker minst med bilen: Interiøret.

Beste opplevelse med bilen: Da jeg fikk lappen i mars, og da jeg fikk på de nye felgene.

Framtidsplaner for bilen: Original R-fanger og R-vinge bak. Lyst til å bytte til mørkt interiør, men det kommer nok aldri til å skje.

Drømmebil: 2004 modell Volvo V70 R.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: På denne S70en er ikke alt helt som det ser ut til...

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Preben om? Bruk kommentarfeltet under!