SKAL VI DANSE LOGO
SKAL VI DANSE LOGO

Fryktet manipulering av stemmer i «Skal vi danse»

Deltaker fikk seer-stemmer for 285 000 kroner fra samme sted.

TV 2 satte i gang undersøkelser etter rapporter om mistenkelig stemmegivning i en tidligere sesong av «Skal vi danse».

Les også: – Ved en feiltagelse streifet leppene våre sammen

TV 2 varslet

Etter det God kveld Norge kjenner til skal en kjendisdeltaker i en av de tidligere sesongene av programmet ha fått hele 57 000 stemmer fra en og samme kilde over en kort periode. Disse stemmene kom i tillegg til vanlige seerstemmer.

Nils Ketil Andresen, som var programdirektør i TV 2 da den aktuelle sesongen ble sendt på TV, bekrefter at TV 2 reagerte på at det kom inn enormt mange stemmer på èn deltaker fra èn kilde.

– Vi fikk ett år uregelmessig stemming fra en operatør. Vi sjekket opp dette med operatøren og etter det så ble det slutt på disse uregelmessighetene, sier Andresen som i dag har stilling som kanaldirektør med overordnet ansvar for samtlige av kanalene i TV 2.

Brukte over en kvart million

Før TV 2 begynte undersøkelser i saken skal det ha blitt stemt hele 57 000 ganger på deltakeren fra dette nummeret. Ettersom en stemme i «Skal vi danse» koster 5 kroner, skal altså vedkommende som sto bak den massive stemmingen ha brukt hele 285 000 kroner.

Stemmene opphørte etter at TV 2 undersøkte saken nærmere.

God kveld Norge har vært i kontakt med den tidligere deltakeren som ikke ønsker å kommentere saken.

Les også: Linni Meister: – Calle har pisket meg

Ikke utfall av konkurransen

TV 2 undersøkte hvorvidt den massive stemmingen ville påvirket resultatet av konkurransen på noen måte, men kom fram til at det ikke ville forandret rekkefølgen på hvilken deltaker som måtte forlate «Skal vi danse».

– Nei, det hadde ingen innvirkning. Vi undersøkte om det hadde det og det hadde det ikke, sier Andresen.

– Vi oppfordrer jo faktisk deltakerne til å skaffe seg stemmer, men vi vil jo at dette skal skje på en mest mulig redelig måte. Og vi har gått litt etter de reglene der, sier Andresen.

Les også: Vebjørn Sand: – Jeg ville bare vekk fra dansegulvet

PR-verdt millioner

En deltakelse i «Skal vi danse» innebærer eksponering for omkring 700 000 tv-seere hver eneste lørdag, i tillegg til massiv omtale i flere av landets aller største aviser, ukeblader og radiokanaler.

– Hvis vi skulle beregne eksponeringen utfra et reklameperspektiv vil jeg si at i de innledende programmene er eksponeringsverdien på rett i underkant av to millioner kroner per deltaker, sier sjef i mediebyrået IUM, Børre Sunde til God kveld Norge.

For deltakere som er med i programmet helt til finalen kan verdien være over 20 millioner kroner.

Ønsker ikke å kommentere

Sunde tror flere og flere kjendiser etter hvert har blitt klar over hvor stor verdi det kan ha å komme langt i et program som «Skal vi danse».

– Helt klart. De har jo rådgivere rundt seg og de ser jo hvilken effekt det har å være med og hva det kan bety for karrieren, mener Sunde.