Her er Benny på plass i Müchen der han akkurat nå prøvekjører den splitter nye Honda CR V   som lanseres i Norge 1. november.
Her er Benny på plass i Müchen der han akkurat nå prøvekjører den splitter nye Honda CR V som lanseres i Norge 1. november.

Honda CR-V: – Denne vil nok nordmenn omfavne

Benny er i Tyskland og prøver den helt nye Honda CR-Ven.

Akkurat nå prøver internasjonal presse den splitter nye "folke-SUVen" Honda CR-V for første gang. På plass i München er også Broom-Benny – som var veldig spent på om Honda her har redningsplanken de sårt trenger.

Det går nemlig trådt med salget av Honda-modeller om dagen – både i Norge og Europa for øvrig. Derfor er den nye CR-V kanskje historiens viktigste Honda-modell. Her hjemme har den faktisk stått for mellom 50 og 75 prosent av det totale salget av Honda – så den er et være eller ikke være for framtiden til merket.

Vi forsøker å ringe vår "utenrikskorrespondent" for å få en rapport, men får ikke svar. Hele dagen går uten at vi oppnår kontakt – vi blir faktisk smått bekymret.

Så, endelig, ringer telefonen. Det er Benny – og han har åpenbart mye på hjertet. Veldig mye.

LES OGSÅ: Honda CR-V: SUV-favoritten ruster

Mindre

– Hallo, Vegard? Er du der?

– Benny! Heisann – ja, nå begynte jeg faktisk å lure på om du hadde kjørt deg så vill at du ikke hadde dekning til mobilen.

– Du skal ikke tulle med det. Jeg HAR vært uten dekning!

– I München?!

– Jada, det går det. Vi har kjørt oppover et fjell og inn til et vann her, og brått var det ingen dekning. Men nå er vi på nett altså. Og du vil vel høre hvordan det går?

– Ja, det jeg lurer på ...

– Det er en fin bil – jeg har jo sett bilder men den ser bedre ut i virkeligheten. Den er lett å like – og stikk i strid med det som er vanlig når det kommer en ny modell, er denne mindre enn forrige generasjon. I alle fall utenpå. Inni er den nemlig større!

Les vår bruktbilguide på andre generasjon CR-V her

Interiøret er umiskjennelig CR-V. - Det er god materialkvalitet og et ryddig og fint interiør, mener Benny.
Interiøret er umiskjennelig CR-V. - Det er god materialkvalitet og et ryddig og fint interiør, mener Benny.

Stort bagasjerom

Helt konkret er bagasjerommet nå har vokst til hele 585 liter, og det er ikke bare større enn forrige generasjon CR-V, men også enn de fleste konkurrentene.

– Det høres jo lovende ut. Men ...

– Dessuten er den ryddig og ordentlig innvendig – materialkvaliteten holder jo ikke helt Audi og BMW-nivå – men den er likevel bra. Akkurat nå kjører vi 2,2-literen vi kjenner fra Civic – på 150 hk. Den tror jeg nordmenn vil like. Forbruket er kuttet med 12 prosent fra utgående modell – og frasparket er helt greit. Importøren regner med at salget vil fordele seg 50/50 mellom diesel og bensin – der de fleste som velger diesel får manuell gir, og bensinmodellene automat.

LES OGSÅ: Honda HR-V: Mini-SUV kan være et lite kupp

Billigere

– Men du, hva med ...

– Prisene er ikke frigjort enda. Men det er ventet at diesel vil ligge omtrent på samme nivå som utgående modell, mens bensinvarianten blir rundt 10.000 kroner billigere. I Norge blir den lansert 1. november – og i motsetningen til en del andre modeller, kan du her få bilen levert før jul!

– Og hvis du ...

– Etter hvert kommer den også med en mindre dieselmotor på 1,6 liter. Også den er den samme som vi fra nyttår finner i Civic. Men det går ni måneder før vi får den i CR-Ven.

En lavere innstegsmodell vil nok bli viktig etter hvert, for å kunne kapre kunder som ellers ville valgt de mindre, billigere SUV-ene – som Mitsubishi ASX, Toyota RAV4 og VW Tiguan.

Fra 1. november i år til samme dato neste år er håpet at rundt 2.000 nordmenn skal bli stolte eiere av en CR-V.

LES OGSÅ: Må man ha piggdekk på SUV?

– Snakkes!

– Flott, Benny, da tror jeg ...

– Ja, det er vel det jeg har å fortelle så langt. Nå skal jeg i dusjen før vi tar middag i kveld, og fortsetter å kjøre mer i morgen. Vi snakkes når jeg kommer hjem da – må stikke! Ha det ... pip-pip-pip ...

– Jo, takk for intervjuet da ...

Vi kommer naturligvis tilbake med en skikkelig test så snart Benny har fått kjøre litt mer.

Bakfra er det heller ingen tvil om at vi snakker om en Honda CR-V.
Bakfra er det heller ingen tvil om at vi snakker om en Honda CR-V.

LES OGSÅ: Test: Honda CR-V: Ypperlig familiebil synger på siste verset