Volvo V40: Så tøff blir den med R-Design
10 prosent av kjøperne vil velge dette. Hva synes du?
Volvo har - i likhet med mange andre bilprodusenter - opplevd stor interesse for pakkene som forandrer en standardbil til en litt mer sportslig utgave - i hvertfall optisk.
R-Design heter det på Volvo-språket, og når den nye "folke-Volvoen" V40 nå er i ferd med å slippes løs på oss skal man selvsagt gjenta suksess-oppskriften der også.
Og man legger lista så lavt at alle kan unne seg sportslig R-design uten å gi avkall på noe som helst av komfort - her er det nemlig i utgangspunktet snakk om forandringer som kun skal glede øyet, uten å forstyrre bilens karakteristikk.
Les også: XC90 - ikke engang R-Design skjuler alderen på denne
Ikke engang fjæringsoppsettet forandres altså i utgangspunktet, men det er vel trolig at mange av de ca. 10 prosentene som ventes å velge R-Design også vil krysse av for sportsunderstell. Da får de i så fall strammere fjærer og dempere, men fremdeles bare moderate 10 millimeter senking i forhold til en vanlig V40.
Tøff grill og spoilerpakke
Altså blir det ikke lett å se fra utsiden om en slik bil bare ser sportslig ut, eller om den også har understellet til å følge opp look´en.
Som vanlig er det en adskillig tøffere grill med spesiell silkematt finish som først identifiserer bilen som en R-Design-modell. I pakken inngår også en "jernmalm-inspirert" frontspoiler, flere matte metalldetaljer rundt om og doble eksosrør. R-Design leveres med gromme, femekede felger i 17 eller 18 tommers størrelse.
R-Design kan velges såfremt man går for en av syv bestemte farger, hvorav "Rebel Blue" kun leveres på biler med denne pakken.
Les også: "R" - nummer 40 på lista over hva vi søker etter på Finn
Inne i bilen betyr R-Design først og fremst at standardmodellens tre forskjellige fargetemaer i instrumenteringen, en gimmick som har vært mye omtalt, forsvinner: Med R-Design blir det blått lys uansett hvilket modus du er i for øvrig.
Sportstoler og sort taktrekk
Man får også andre stoler enn på en standardbil, utført i sort nubuck og perforert delskinn, med en godt synlig R-Design-logo innbrodert. Helskinn kan selvsagt også bestilles som tilvalg på en bil med denne pakken, som for øvrig kjennetegnes på innsiden med sportslig design på både ratt, girspak og håndbrekk, samt flere detaljer i perforert aluminium og sort skinn.
Innertaket i R-Design-bilene er også sort, et populært grep for å få coupeen til å føles mer intim uten at plassen reelt sett blir dårligere.
Les også: Mercedes A-klasse blir en av de tøffeste konkurrentene