Denne gamle kjempen har ventet på restaurering på en tørr låve i godt over 30 år. Lenge nok, mente forrige eiers datter, som nå håper å få være med på tur i bilen når den nye eieren får restaurert den ferdig. (Foto: Privat)
Denne gamle kjempen har ventet på restaurering på en tørr låve i godt over 30 år. Lenge nok, mente forrige eiers datter, som nå håper å få være med på tur i bilen når den nye eieren får restaurert den ferdig. (Foto: Privat)

1935 Hudson: Får nytt liv etter over 30 år på låven

Telefonstorm da Kari annonserte farens gamle Hudson.

Over land og strand står det gamle biler som ikke har vært i gang på flere år – eller tiår. Biler som har unngått både vrakpressings-hysteriet på 70-tallet og forhøyet vrakpant på 90-tallet, da eierne hadde større håp for dem enn at de skulle gjenoppstå som spiker.

Ikke alle er like godt bevart. Men entusiastene er likevel sjeleglade for at de er tatt vare på, slik at det tross alt finnes håp. Og av og til innser noen av de som sitter på dem at tiden ikke strekker til, og beslutter seg for å selge til noen som kan få dem tilbake på veien igjen.

Farens gamle bil

En av de er Kari Hasle på Dokka, som nylig bestemte seg for at det var på tide å la noen ta over den gamle Hudson 1935-modellen som hun hadde stående på låven.

Hudson var ikke helt i det øvre statusskiktet, men lekkert design og smarte tekniske løsninger gjorde det likevel til et populært merke på 20- og 30-tallet. (Foto: Privat)
Hudson var ikke helt i det øvre statusskiktet, men lekkert design og smarte tekniske løsninger gjorde det likevel til et populært merke på 20- og 30-tallet. (Foto: Privat)

– Dette var bilen til faren min i sin tid. Når han kjøpte den vet jeg ikke, men det må ha vært på 50- eller 60-tallet en gang, forteller hun.

Les også: I dette lageret fant man 150 gamle biler - ubrukte!

Alt tyder altså på at bilen var forholdsvis voksen allerede da han kjøpte den. Mange steder i verden ville en over 20 år gammel bil vært sett på som håpløst umoderne og utrangert, men i etterkrigstidens Norge var ikke egen bil noen selvfølge – og hjulene ble holdt i gang så lenge man kunne.

Over 30 år på låven

Karis far benyttet bilen flittig som vanlig familiebil i mange år, og påmonterte ”moderne” blinklys viser at den ble tilpasset de nye kravene etter hvert som de kom, og gammeldagse retningsvisere som pekte ut til siden ble avlegs.

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Til slutt ble den likevel for gammel, og tatt ut av aktiv tjeneste. Akkurat når det skjedde husker hun ikke, men den har i hvertfall stått lagret på låven i godt over 30 år nå, anslår hun.

Men nå er det altså slutt. Fars bil skal komme til heder og verdighet igjen, og telefonen sto ikke stille da hun annonserte den på Finn.no med et prisforlangende på 20.000 kroner.

Se annonsen her:

Fikk mange telefoner

– Den ble solgt rimelig raskt, ja. Kanskje nesten litt for raskt, jeg har fått flere bud på den etter at vi gjorde avtalen. Men kjøperen er en veldig hyggelig kar, som har lovet å restaurere den grundig helt fra bunnen, så jeg angrer ikke, ler hun.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: 1959 Cadillac - dette er låvefunnet alle drømmer om...

Vi kjenner ikke Hudson fra 30-tallet godt nok til å kunne identifisere den fullstendig ut fra bildene, men går ut fra at det er en sekssylindret modell vi snakker om – muligens en Terraplane. Broom-leserne sitter sikkert inne med mer detaljkunnskap?

Hudson produserte flere forskjellige modeller gjennom 30-tallet, sedanversjonene kom både med og uten hypermoderne utbygget bagasjerom. Denne utgaven har det tradisjonelle utseendet. (Foto: Privat)
Hudson produserte flere forskjellige modeller gjennom 30-tallet, sedanversjonene kom både med og uten hypermoderne utbygget bagasjerom. Denne utgaven har det tradisjonelle utseendet. (Foto: Privat)

Et moderne design med detaljer som den buede frontstøtfangeren og delt bakrute gjorde bilene populære, selv om det ikke var noen direkte luksusbil. Teknisk hadde de likevel diverse snacks å by på for den som ønsket, blant annet et halvautomatisk gearsystem med elektrisk forvalg som ble styrt fra dashboardet. Det skal kuriøst nok også være på plass på denne bilen.

”Alt” må gjøres

Farens gamle bil har hatt det tørt og godt på låven, men var såpass dårlig da den ble satt bort at ”alt” nok må gjøres med den. Panseret mangler – og sikkert også noe annet, selv om den er rimelig komplett ved første øyekast, tror Kari.

– Men han som kjøpte den så ikke på det som noe problem. Han fortalte at det meste til disse bilene fremdeles kan skaffes fra USA, forteller hun.

Interiøret er også stort sett
Interiøret er også stort sett

Da hennes far eide bilen bodde familien i Nord-Torpa, men hvor den gikk før han kjøpte den har hun ingen anelse om. Hun husker heller ikke hvor den nye eieren er fra, men har en følelse av at den nok ikke reiser så langt – kanskje mot Gjøvik-traktene.

Håper på en ny tur

– Han nye eieren har i hvertfall omtrent samme dialekt som meg, ler hun.

Hun har mange minner fra å ha vært med på tur i bilen som barn, og husker at hun og hennes søster pleide å leke med rullegardinene som var bak i bilen. Om det er vemodig å selge, så synes hun det er spennende at bilen nå skal få komme tilbake på veien igjen.

– Kanskje den nye eieren lar deg bli med på tur igjen når bilen er ferdig restaurert?

– Ja, det skulle jeg virkelig ønske, sier hun.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Flaks - noen finner til og med en Ferrari på låven