Inspirert av et jagerfly, basert på en gammel Cadillac   denne kreasjonen var egentlig levert til vraking av eierens etterlatte, men ble reddet i siste sekund. Nå er den solgt for en pen slump penger. (Foto: eBay)
Inspirert av et jagerfly, basert på en gammel Cadillac denne kreasjonen var egentlig levert til vraking av eierens etterlatte, men ble reddet i siste sekund. Nå er den solgt for en pen slump penger. (Foto: eBay)

1974 Cadillac: Sjelden bil reddet i siste liten

Var allerede hos bilopphuggeren da en våken ansatt oppdaget den.

Vi har flere ganger vært innom det faktum her på Broom at det å bygge custom-bil er et ganske usikkert prosjekt hvis man tenker langsiktig økonomisk på det. For smak og behag er ganske forskjellig – og noe av poenget med en custom er jo å følge sin egen smak til ytterlighetens grenser.

Eller litt forbi, også. Og vi mistenker at det har vært rettesnoren for den som i sin tid bygget kreasjonen du ser på disse bildene.

Ble levert til vraking

Av og til kan det imidlertid gå bra – slik at det ikke bare finnes en kjøper til ”verket” den dagen man går lei, men at man også kan få en pen slump penger for den.

En 1974 Cadillac Coupé DeVille er ingen liten bil i utgangspunktet, og denne er blitt adskillig lengre og også en del bredere som følge av all glassfiberen. (Foto: eBay)
En 1974 Cadillac Coupé DeVille er ingen liten bil i utgangspunktet, og denne er blitt adskillig lengre og også en del bredere som følge av all glassfiberen. (Foto: eBay)

Denne bilen – som startet livet som en Cadillac Coupé DeVille i 1974 – ble nettopp solgt for 10.100 dollar, eller knapt 59.000 kroner, og da trengte den en god del jobb for å bli strøken.

Se eBay-annonsen her:

Faktisk så mye at den var regnet som verdiløs av byggerens arvinger, og levert til vraking!

Les også: Eldorado stasjonsvogn - custom med praktisk undertone

Inspirert av jagerfly

Historien sier ikke noe om når den ble bygget, men vi regner med at Cadillacen fikk noen gode år på veien i originalstand før mannen som er ansvarlig for dagens utseende tok over.

Halefinnene minner sterkt om tilsvarende fra flyindustrien, og faktisk også Cadillacs egne halefinner fra 1957. Til og med små
Halefinnene minner sterkt om tilsvarende fra flyindustrien, og faktisk også Cadillacs egne halefinner fra 1957. Til og med små

Han jobbet på Lockheed Aircraft i Burbank, California, og inspirasjonen til designet skal være hentet fra F15-jagerflyet. Det hele er utført i (mengder av) glassfiber utenpå det som var igjen av Cadillac-karosseriet, etter at man åpenbart kuttet av taket og skar ned og sveiset igjen dørene.

Bygget av George Barris?

Enkelte skal ifølge eBay-selgeren ha påstått at bilen er et bestillingsverk fra custom-legenden George Barris, som også var – og i en viss grad fremdeles er – aktiv nettopp i Burbank.

Del med Facebook-vennene dine!

Bagasjerommet er imponerende. Siden det nå ikke finnes noe baksete begynner bagasjerommet rett bak forseteryggene - og det er ikke noe problem å få med seg en queen size seng, lover selgeren. (Foto: eBay)
Bagasjerommet er imponerende. Siden det nå ikke finnes noe baksete begynner bagasjerommet rett bak forseteryggene - og det er ikke noe problem å få med seg en queen size seng, lover selgeren. (Foto: eBay)

Nå sto Barris sitt custom-verksted riktignok bak mange ville og til dels svært berømte custombiler fra helt tilbake til 60-tallet, ikke minst takket være oppdrag fra filmindustrien i nabolaget, men han har nok i ettertid ”fått skylden” for langt flere enn de han faktisk hadde ansvaret for å bringe til verden.

Les også: Hvorfor customisere når det finnes så kule originalbiler?

Vi føler oss ikke uten videre overbevist om at han vil vedkjenne seg denne, men det er det uansett ikke noe problem å finne ut av – Barris er ved sine fulle fem, og bilproduksjonen hans er godt dokumentert.

Mye jobb i vente

Barris-opprinnelse eller ikke, denne bilen er i hvertfall høyst reell. Da den første eieren gikk bort, ble bilen stående i garasjen til familien bestemte seg for å kassere hele greia. Og den hadde trolig endt i pressa, hvis det ikke var for at en kvinnelig ansatt på det lokale bilopphuggeriet syntes synd på den rare bilen, og overtalte sjefen til å selge den til henne.

Dashboardet i Cadillacen er temmelig urørt.
Dashboardet i Cadillacen er temmelig urørt.

Dermed overlevde den – og nå er den altså solgt til en ny eier som vil få en god del jobb for å få den i presentabel stand igjen.

Det er flere småskader rundt om i glassfiberen, motoren har både eksos- og oljelekkasjer, og det er ulyd i en ventilløfter. Lakken er dårlig, panserhengsler mangler, og strengt tatt bør den få både ny lakk og en total opptrekking av interiøret for å bli fin igjen, skriver selgeren, som dog understreker at bremsene og fjæringen er fantastiske.

Del med Facebook-vennene dine!

Og det er visstnok også evnen til å vekke oppmerksomhet, legger han til. Det siste har vi ingen problemer med å tro på...

Les også: Kjent, amerikansk kit-car fra 60-tallet dukket opp i Oslo